جزئیات طرح تحقیق و تفحص کرونایی از دولت روحانی

به گزارش آفتاب صبا، جمعی از نمایندگان خواهان تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت شدند.

جزئیات طرح تحقیق و تفحص کرونایی از دولت روحانی

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام این خبر اضافه نمود: این طرح به امضای 40 نفر از نمایندگان رسیده و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.

متن کامل طرح تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا به توضیح زیر است:

باسمه تعالی

تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت، ستاد ملی کرونا و بیمارستان ها در مورد نحوه درمان بیماران کرونایی و دلیل تشدید فوتی های بیماران کرونایی

همانگونه که مستحضرید جامعه ایران از اسفند ماه سال 1398 با بیماری همه گیر کرونا ویروس روبرو شده است که به انحای مختلف با این بیماری مبارزه می نماید. متأسفانه در مردادماه سال 1400 آمار بیماران مبتلا به کرونا ویروس به شدت در کشور افزایش یافت و تعداد بیماران فوت شده هم به شدت افزایش یافت و رکورد شکست و هنوز هم ادامه دارد. این در حالی است که این ویروس نسبت به قبل شاخته شده و دستور العمل در مان آن و مقابله با آن در کشور مشخص شده است و از طرف دیگر بیش از بیست میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است ولی مقدار مبتلایان و تعداد فوتی ها از زمان آغاز این بیماری افزایش یافته و رکوردشکنی کرده است.

متأسفانه در گزارش های منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی اخبار متعددی مبنی بر سوء مدیریت در مسأله مقابله با این ویروس منحوس در دولت دوازدهم دیده می گردد که این شرایط بغرنج را ایجاد کرده است. از جمله نقد هایی که در مورد مدیریت در این حوزه به آن می توان اشاره نمود این است که در دستورالعمل درمان بیماران کرونایی مکرر دارو های مختلف تجویز شده است و پس از آسیب رساندن به بیماران، منجر به فوت افراد متعدد از این بیماران شده است و بعد از مدتی تجویز این دارو ها ممنوع می گردد. از طرف دیگر در مورد مدیریت واکسناسیون آحاد جامعه و واردات واکسن کم کاری های متعددی را گزارش کرده اند.

در مورد تخصیص بودجه به واردات دارو های ضد کرونا اخباری مبنی بر اختصاص بودجه کلانی به واردات دارو هایی که مضر به حال بیماران کرونایی است، شنیده می گردد و تجویز این دارو ها هم ممنوع شده است. از طرفی در تخصیص ارز به واکسن کرونا کم کاری شده است. در مورد مدیریت ممنوعیت سفر ها و جلو گیری از تجمعات خطر ساز هم در تیر ماه سال 1400 کم کاری جدی اجرا شده است و ضمن اعلام تعطیلی هایی که منجر به افزایش مسافرت ها شده و در نتیجه کرونا تشدید یافته است، هم مزید بر دلیل شده است.

مدیریت بعضی از بیمارستان ها در مراقبت از بیماران کرونایی و تأمین احتیاج های دارویی و کادر درمان ایشان کوتاهی هایی داشته اند که این مسأله منجر به افزایش تعداد متوفیان کرونایی شده است. یکی از مصادیق دیگر سوء مدیریت و کم کاری و ترک فعل متولیان امر سلامت ایجاد بروکراسی و مانع در مقابل محققان امر سلامت در فراوری داروهای مقابله با کرونا و فراوری واکسن می باشد. موانعی که در جهت محققان طب سنتی و محققان فراوری واکسن ایجاد شده است منجر به تأخیر در فراوری دارو یا واکسن شده که نتیجه آن شرایط اسف بار مردادماه 1400 است.

با توجه به مطالب فوق الذکر ضروری است در مورد سوء مدیریت ها و ترک فعل های مختلف در مسأله مقابله با کرونا تحقیق و تفحص به عمل آمده تا در صورت وقوع تخلفات با خاطیان برخورد گردد و نقاط ضعف قوانین و مقررات موجود شناسایی شده و از تکرار مجدد ضرار به سلامت جامعه جلوگیری گردد.

محور اصلی:

از زمان آغاز بیماری همه گیر کرونا ویروس در کشور (اسفند ماه سال 1398) چه تدابیر ضروری و اقداماتی به وسیله وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا و مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر دستگاه های اجرائی اجرا شده است؟ و چگونه از انتشار ویروس مذکور و توسعه انتشار آن جلوگیری شده است؟

دستورالعمل های درمان بیماران مبتلا چگونه تنظیم شده است؟ نحوه واکسناسیون عمومی در مقابله ویروس مذکور به چه شکل اجرا شده است؟

علل افزایش تعداد مبتلایان و افزایش مرگ و میر ها در مردادماه سال 1400 چیست؟ دلیل تغییر داروهای مقابله با ویروس کرونا چیست؟

محورهای فرعی:

چگونه بر جلوگیری از انتشار کرونا ویروس در طرح جامعه، به وسیله ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت نظارت شده است؟

اقدامات اجرا شده جهت جلوگیری از انتشار ویروس کدامند و مقدار تأثیرگذاری آنها چگونه بوده است؟

چگونه دستورالعمل درمان بیماران کرونایی تدوین شده است؟

پایبندی کادر درمان به چه مقدار از دستورالعمل درمان بیمان کرونایی استفاده کرده اند؟ دلیل تغییر متعدد داروهای درمان بیماری کرونا چیست؟

نحوه تخصیص ارز و یارانه به واردات داروی ضد کرونا و نحوه تخصیص ارز به واردات واکسن کرونا چگونه بوده است؟

دلیل کمبود متعدد بعضی از اقلام دارویی برای درمان بیماران کرونایی در مردادماه سال 1400 چه بوده است؟

دلیل عدم فراوری سرم و بعضی از اقلام دارویی به وسیله فراوری کنندگان داخلی چیست؟ و چگونه با متخلفان برخورد شده است؟ چگونه کمبودها جبران شده است؟

دلیل عدم تسریع واردات واکسن به کشور چیست؟

شرایط واکسیناسیون در کشور و عوارض ناشی از واکسن های تزریق شده چیست؟

به چه مقدار اشخاصی که واکسیناسیون را انجام داده اند به بیماری کرونا مجدد مبتلا شده اند؟

در مراکز درمانی و بهداشتی به چه نحو در درمان بیماران مبتلا کر ونایی عمل شده است؟ نحوه صدور مجوز فعالیت برای محققان فراوری داروی ضد کرونا، محققان طب سنتی جهت فراوری داروی ضد کرونا و محققان فراوری واکسن، چگونه بوده است؟ و موانع و ترک فعل های این حوزه در به نتیجه رسیدن تحقیقات کدام است؟

اسامی امضاءکنندگان

حسینعلی حاجی دلیگانی

الهام آزاد

محمدحسن آصفری

ابوالفضل ابوترابی

محمدرضا احمدی

احسان ارکانی

علی اکبر بسطامی

نصراله پژمانفر

علی جدی

انور حبیب زاده بوکانی

فریدون حسنوند

کمال حسین پور

سید ناصر حسینی پور گچساران

سید جواد حسینی کیا

فاطمه رحمانی

یعقوب رضازاده

قاسم ساعدی

مشخص الدین سعیدی

علیرضا سلیمی

مالک شریعتی نیاسر

فرهاد طهماسبی

علی اکبر علیزاده برمی

بهزاد علیزاده دهلران

احمدحسین فلاحی همدان

جعفر قادری

شیوا قاسمی پور

بهروز محبی نجم آبادی

جلال محمودزاده

سید موسی موسوی

سید محمد مولوی

حسین میرزایی

روح اله نجابت

مجید نصیرائی

رحمت اله نوروزی

جواد نیک بین

حسن همتی

علیرضا ورناصری قندعلی

علی اکبر کریمی

جواد کریمی قدوسی

مجتبی یوسفی

منبع: فرارو
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1600

به "جزئیات طرح تحقیق و تفحص کرونایی از دولت روحانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح تحقیق و تفحص کرونایی از دولت روحانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید