برنامه ریزی ایران برای افزایش سهم خود در بازار گاز طبیعی جهان

به گزارش آفتاب صبا، در حال حاضر ایران در بازار جهانی گاز 1.5 درصد نقش دارد که با توجه به ذخایر عظیم گازی، موقعیت راهبردی و افزایش تقاضا پیش بینی می شود که بتواند در این بازار بزرگ سهم خود را به 10 درصد برساند.

برنامه ریزی ایران برای افزایش سهم خود در بازار گاز طبیعی جهان

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده که البته اولویت بازار صادراتی گاز ایران، کشورهای همسایه است. صادرات گاز ایران تاکنون به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و نخجوان اجرا شده که قرارداد با این کشورها گاهی در قالب قراردادهای درازمدت، گاهی در قالب قراردادهای کوتاه مدت سوآپ و بعضاً در قالب تهاتر برق و گاز امضا شده است .

پس از قطع صادرات گاز ایران به روسیه، ترکیه به عنوان بزرگ ترین مشتری گاز طبیعی ایران در نظر گرفته شد. قرارداد 25 ساله صادرات گاز ایران و ترکیه، در سال 1374 امضا و از سال 1381 صادرات گاز ایران به این کشور آغاز شد. قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان نیز با هدف تهاتر گاز و برق امضا شد که بر اساس آن، ارمنستان در ازای هر مترمکعب گاز، 3 کیلووات ساعت برق به ایران تحویل می دهد .

عراق نیز گاز را برای دو مقصد بغداد و بصره دریافت می کند. آذربایجان و نخجوان نیز از دیگر مشتریان گاز ایران است. پنج کشور جهان در حالی میزبان گاز ایران هستند که هدف ایران این است که سهم خود را از بازار جهانی گاز به 10 درصد برساند؛ بنابراین انتظار می رود حجم صادرات و هم چنین تعداد مشتریان خود را افزایش دهد .

ترکیه و عراق جزو مشتریان گازی ایران هستند که صادرات گاز از ایران به این دو کشور ادامه دارد. در این راستا طبق دو قرارداد صادرات گاز به عراق با ظرفیت روزانه آن 60 میلیون مترمکعب انجام می شود .

اعداد و ارقام اعلامی از سوی شرکت گاز، حاکی از آن است که حجم قرارداد گاز با ارمنستان و جمهوری آذربایجان محدود است اما قرارداد گازی پاکستان هم چنان مسکوت مانده است. در واقع پاکستان قرارداد گاز با ایران را اجرا نکرده و تخلف کرده است، این موضوع به نخست وزیر این کشور هم بازتاب داده شده و طرف پاکستانی اعلام کرده تحت فشار سیاسی آمریکا، عربستان و امارات هستیم .

قرارداد صادرات گاز به عمان از دیگر پفراینده های گازی مسکوت است که توافق نامه آن جدی است و باید لوله گذاری در عمق 1000 متری دریا از سوی دو شرکت در جهان انجام شود که شرکت ها به دلیل تحریم درباره آن اقدامی انجام نمی دهند .

آمارها حاکی است که میانگین تولید گاز در ایران در سال 1391 ، معادل 620 میلیون مترمکعب بوده که در سال گذشته با 30 درصد رشد به روزانه 850 میلیون مترمکعب رسیده، بر این اساس بیش ترین برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 1391 ، معادل 280 میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال 1397 به 610 میلیون مترمکعب رسیده است .

پیش بینی تقاضای جهانی گاز تا سال 2024

در این بین، تقاضای انرژی جهان در سال 2018 تحت تاثیر عواملی نظیر بهبود رشد اقتصادی و تغییرات دمای هوا در مناطق مختلف جهان نسبت به سال قبل، 2.3 درصد رشد کرد که بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی بیش از دو برابر متوسط رشد مشاهده شده از سال 2010 تا 2017 بوده است .

مصرف گاز طبیعی با 4.6 درصد رشد سالانه نقش اساسی در افزایش مصرف انرژی جهان داشته است، به طوری که 45 درصد از رشد تقاضای جهانی انرژی ناشی از افزایش تقاضای گاز بوده است. چین و آمریکا از مهمترین عوامل رشد تقاضای گاز جهان طی این دوره بوده اند و 70 درصد از رشد تقاضای گاز ناشی از افزایش مصرف گاز در این دو کشور است .

پیش بینی می شود طی چند سال آینده، رشد مصرف گاز چین و آمریکا تحت تاثیر کاهش نرخ رشد اقتصادی و کند شدن فرایند جایگزینی گاز با ذغال سنگ در چین کاهش یابد. انتظار می رود مصرف گاز جهان تا سال 2024 با رشد سالانه 1.6 درصد از 3900 میلیارد مترمکعب به 4300 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد .

همچنین طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، بررسی آماری بی پی، از آن حکایت دارد که تا پایان سال 2017 میلادی، ایران در جایگاه سوم تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی جهان قرار گرفته است. با توجه به سیاست های کلان کشور به منظور افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی کشور، به دلیل مزایای بی شمار آن مانند حفظ و پایداری محیط زیست، توزیع عدالت اجتماعی و …، ایران به عنوان سومین تولیدکننده گاز در جهان، در سال های گذشته تمرکز زیادی بر افزایش سهم خود در بازار گازی جهان داشته است .

بر پایه این سیاست، افزایش توان پالایشی گاز کشور از دهه 80 و با توسعه میدان گازی پارس جنوبی، در دستور کار قرار گرفت و این مهم، پس از آن به صورت دائمی فرایندی افزایشی را تجربه کرده است، به گونه ای که در طول 40 سال گذشته، توان پالایش گاز کشور از 89 میلیارد مترمکعب در سال 1357 ، به رقمی بیش از 3,754 میلیارد مترمکعب در زمان کنونی رسیده است .

با توجه به اجرای طرح های توسعه ای در زمینه پالایش گاز تا افق 1404 و درصورت تحقق همه طرح های توسعه ای پالایشی در پایان برنامه ششم توسعه، مجموع ظرفیت پالایشی شرکت ملی گاز ایران به بیش از 1200 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید .

طبق این گزارش تا پایان سال 2017 ، ایران با تولید بیش از 223 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و سهمی معادل 6,1 درصد، جایگاه سوم را در میان تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی به خود اختصاص داده است .

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 352

به "برنامه ریزی ایران برای افزایش سهم خود در بازار گاز طبیعی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی ایران برای افزایش سهم خود در بازار گاز طبیعی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید