بازسازی ساختمان: بازراه اندازی، احیا، بازسازی و دنباله در فیلم های سینمایی چیستند و چه تفاوتی دارند؟

به گزارش آفتاب صبا، تفاوت بین بازراه اندازی، احیا، بازسازی و دنباله چیست؟ این چهار اصطلاح بر منظره فیلم سازی مدرن تسلط پیدا نموده اند، به طوری که بسیاری از فیلم ها و حتی سریال های تلویزیونی و پلتفرم های استریم از حداقل یکی از آن ها برای توصیف برداشت تازه خود از یک داستان قدیمی تر استفاده می نمایند.

بازسازی ساختمان: بازراه اندازی، احیا، بازسازی و دنباله در فیلم های سینمایی چیستند و چه تفاوتی دارند؟

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

با این حال، رمزگشایی دقیق معنای هر یک از این اصطلاحات در حال حاضر می تواند کمی سخت باشد، به خصوص به این علت که تعاریف آن ها بسیار مشابه و به ظاهر غیرقابل تعویض است.

در چند دهه گذشته، صنعت فیلم (به ویژه هالیوود) تاکید بیشتری بر روایت دوباره آثار محبوب و آشنا به جای ایجاد آثار تازه داشته است. استودیوهای فیلم سازی با معرفی مجدد یک فیلم یا فرنچایز آشنا به مخاطبان تازه، می توانند از معروفیت و هویت آن ها سود ببرند و پیروزیت خود را در گیشه جهانی افزایش دهند. این سبک تجارت به طور باورنکردنی سودآور بوده است و فراوریات جنگ ستارگان دیزنی و بازسازی های لایو اکشن این استودیو از فیلم های انیمیشن کلاسیک، نمونه های قابل توجهی از این مورد هستند.

ساخت نسخه های تازه یا دنباله های سینمایی و تلویزیونی آثار قدیمی تر رونق گرفته و استفاده از اصطلاحات ثابت برای توصیف چنین پروژه هایی چالش برانگیز است. هر ساله مجموعه ای از فیلم ها با برچسب هایی مانند بازراه اندازی، احیا، بازسازی یا دنباله توصیف می شوند و استفاده مداوم از این اصطلاحات، معین معنای واقعی هر یک از آن ها را سخت نموده است. پس با هم به شکلی مفید و خلاصه این اصطلاحات را با ذکر مثال هایی از هر کدام تعریف می کنیم.

بازراه اندازی (Reboot) چیست؟

شاید رایج ترین اصطلاحی که در ده سال گذشته برای توصیف نسخه های تازه فیلم ها و سریال های قدیمی استفاده می شود، بازراه اندازی باشد. این کلمه آن قدر زیاد استفاده می شود که اکنون بسیاری از مخاطبان از آن به عنوان مترادفی برای بازسازی استفاده می نمایند. با این حال، این دو کلمه معنای کاملا متفاوتی دارند و بازراه اندازی به عنوان راهی برای فراوری مجدد و در عین حال عدم تداوم داستان یک فیلم قدیمی در نظر گرفته می شود. بازراه اندازی معمولا به فرنچایزها نسبت داده می شود تا یک فیلم و شامل داستانی است که تمام یا بعضی از عناصر قبلی مجموعه را به طور کامل نادیده می گیرد. بعضی از عناصر مانند طرح، شخصیت ها یا مکان ها ممکن است شبیه نسخه قدیمی تر داستان یا مجموعه باشند اما نسخه بازراه اندازی معمولا کاملا تازه است و هیچ ارتباطی با آن چه قبلا وجود داشت، ندارد. بعضی از نمونه های قابل توجه این رویکرد در سال های اخیر عبارتند از آخرین فیلم های پیشتازان فضا، فیلم های سیاره میمون ها که در سال 2011 با ظهور سیاره میمون ها آغاز شدند و تک قسمت استودیو یونیورسال برای فرانچایز منقرض شده مومیایی در سال 2017.

احیا (Revival) چیست؟

اصطلاح احیا کم تر برای فیلم ها و اغلب در مباحث تلویزیونی یا سریال های پلتفرم های استریم استفاده می شود. احیا برخلاف بازراه اندازی که معمولا داستان قبلی را به قصد بازگویی یا بازآفرینی نادیده می گیرد، ادامه همان مجموعه داستانی است و پس از آشنایی مخاطبان با وقایع داستان روایت می شود. در بسیاری از موارد، به این پروژه ها احیا می گویند، زیرا یا خاتمه تعیینی در سری قبلی وجود داشت یا این که انتظاری در رابطه با ادامه سری وجود نداشت اما به هر حال، سریال ادامه پیدا نموده است. نمونه های اخیر احیا عبارتند از مجموعه کوتاه روزان (که اکنون با عنوان کانرها منتشر شده است) و سریال پیروز نتفلیکس، خانه فولر که احیای سیتکام محبوب خانه کامل است که داستان تازهی را روایت می نماید و در عین حال، همچنان وقایع سریال اول را ادامه می دهد.

بازسازی (Remake) چیست؟

هالیوود مدت ها قبل از این که آغاز به بازراه اندازی فرنچایزها و احیای سریال های تلویزیونی کند، در حال بازسازی فیلم های کلاسیک بود. سنت بازسازی به اولین روزهای صنعت فیلم سازی بازمی شود و نمونه هایی از آن به سال های 1920 برمی گردند. بازسازی در واقع گذری دوباره از داستانی است که قبلا تعریف شده و یک نسخه تازه از یک فیلم قدیمی تر است که طرح اصلی خود را حفظ می نماید. بازسازی ها می توانند چیزهای کاملا تازهی بیافرینند یا به داستان اصلی نزدیک باشند و همه این ها به استودیو یا تیم سازنده بستگی دارد. یکی از بزرگ ترین نمونه های سینمایی بازسازی، فیلم کینگ کنگ (1933) است که از دهه 70 میلادی به بعد بیش از دو بازسازی داشته است. هر کوشش برای بازسازی کینگ کنگ چیز متفاوتی را دربر می گیرد. کینگ کنگ 1976 از همان طرح فیلم اصلی استفاده کرد اما نام و خط داستانی شخصیت ها را تغییر داد و استدلال پشت کشف کنگ را عوض کرد، در حالی که فیلم حماسی سال 2005 به کارگردانی پیتر جکسون، بسیار نزدیک به طرح داستان اصلی بود. امروزه سودآورترین و شناخته شده ترین بازسازی های این صنعت، فیلم های پرفروش لایو اکشن دیزنی، از جمله دیو و دلبر (2017) شیر شاه (2019) و بسیاری از موارد دیگر هستند.

دنباله (Sequel) چیست؟

ساده ترین واژه در ارتباط با ادامه دادن داستان های پیشین، دنباله است که یکی دیگر از مفاهیم فیلم سازی است که قدمت آن به روزهای اولیه سینما برمی شود. به عبارت ساده تر، دنباله فیلمی است که داستانی از فیلم قبلی را ادامه می دهد، در همان خط روایت می شود و به نوعی تصدیق می نماید که وقایع فیلم قبلی اتفاق افتاده اند. فیلم هایی مانند فرانکنشتاین (1931) و گشت و گذار در جنگل (2021) همگی دنباله هایی داشته اند (یا خواهند داشت) که هر کدام داستان را ادامه می دهند و احتمالا به دنباله های بیشتری می رسند. مشهورترین نمونه بدون شک جنگ ستارگان است که بیش از پنج دنباله اپیزودیک مستقیم (و سه پیش عایدی) از سال 1980 برای آن فراوری شده است.

چرا این اصطلاحات دیگر اهمیتی ندارند؟

تعاریف واضحی برای کلماتی مانند بازراه اندازی، احیا، بازسازی و دنباله تعیین شده اما استفاده دقیق از آن ها سخت تر شده است و تعریف فیلم های تازه روز به روز سختتر می شود. فیلم هایی مانند هالووین (2018) در واقع آثاری در مرز بین دنباله و بازراه اندازی هستند. این فیلم رویدادهای هالووین اصلی در سال 1978 را ادامه می دهد و در عین حال، تمام فیلم های دیگر این مجموعه را نادیده می گیرد و از نظر فنی، هم یک بازراه اندازی و هم یک دنباله است. به تازگی اصطلاحاتی مانند ریبوت کوئل برای توصیف چنین فیلم هایی عنوان شده اند و کلمه پری بوت نیز در سال 2011 با انتشار فیلم ظهور سیاره میمون ها مورد استفاده نهاده شد.

گیج نماینده تر از این دسته بندی ها ایده دنباله میراث است که گاهی اوقات به عنوان بازسازی مجدد نیز شناخته می شود. این فیلم ها از نظر فنی به عنوان دنباله های مستمر فرنچایزهای پیشین عمل می نمایند اما اساسا بازگویی داستان هایی هستند که قبلا در آن فرنچایزها روایت شده اند. نمونه هایی از این مورد شامل جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد (دنباله ای بر جنگ ستارگان: بازگشت جدای، احیای سری جنگ ستارگان و بعلاوه بازسازی جنگ ستارگان: امید تازه) و دنیای ژوراسیک (دنباله ای بر پارک ژوراسیک 3 و احیا و بازراه اندازی خود مجموعه که در عین حال، به شدت وام دار پارک ژوراسیک اصلی است) هستند. در روزگاری که هالیوود به خاطر پول درآوردن، هر کاری انجام می دهد و داستان های قدیمی تر را زنده می نماید، پیدا کردن معنی این اصطلاحات و تعریف این که کدام فیلم ها یا سریال های تلویزیونی بازراه اندازی، احیا و بازسازی شده اند یا ادامه یافته اند، یک کوشش بی نتیجه است.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1746

به "بازسازی ساختمان: بازراه اندازی، احیا، بازسازی و دنباله در فیلم های سینمایی چیستند و چه تفاوتی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: بازراه اندازی، احیا، بازسازی و دنباله در فیلم های سینمایی چیستند و چه تفاوتی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید