افتتاح خانه موزه جلال و سیمین در سالروز ولادت سیمین دانشور

به گزارش آفتاب صبا، خانه موزه جلال و سیمین در سالروز ولادت سیمین دانشور، امروز افتتاح شد.

افتتاح خانه موزه جلال و سیمین در سالروز ولادت سیمین دانشور

امروز 8 اردیبهشت، سالروز ولادت سیمین دانشور، از مفاخر ادبیات ایران است و به همین مناسبت، مراسم افتتاحیه خانه موزه سیمین و جلال برگزار شد. این خانه متعلق به این دو هنرمند بزرگ کشورمان بود که سال ها در آن زندگی کرده اند.

رحمان زاده، مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم گفت:

مفتخریم که در سالروز ولادت سیمین دانشور خانه ای که به نام او و جلال آل احمد است را افتتاح می کنیم.

وی در ادامه افزود:

این خانه از آغاز تا انتها یعنی از نقشه ای که مرحوم جلال طراحی کرده تا مراحل ساخت و تکمیل، به دست آل احمد شکل گرفته و همکاران ما تلاش کردند که این خانه فقط به عنوان یک بنا بازسازی نشود و با کمترین تغییر در فضای خانه، اتمسفری که جلال آل احمد و سیمین دانشور در آن زندگی می کردند را بازسازی کنیم.

رحمان زاده افزود:

تلاش می کنیم که با کمک حسینی مکارم خانه نیما را تملک کرده و به همان شکلی که خانه سیمین و جلال بازسازی شده آن را نیز بازسازی کنیم.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در این مراسم گفت:

امروز شادمان هستیم که در چنین ایامی یکی از انتظارات بزرگ اهالی فرهنگ و هنر این شهر برآورده شد و خانه سیمین و جلال به آغوش این شهر بازگشت.

به گفته حق شناس، میهمانان این مراسم نشان می دهند که مردم قدردان سرمایه هایشان هستند و مهم ترین داشته های شهر همین سرمایه هایش است. او در ادامه افزود:

وجود خانه هایی چون خانه جلال نشان می دهد که این شهر زندگی را تجربه کرده و تبدیل آن به خانه موزه، این نوید را می دهد که می توان زندگی خوبی داشت.

در ادامه این مراسم، سمیع الله حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران هم گفت که بازسازی خانه دو نویسنده مولف، موثر و جریان ساز در ادبیات فارسی، آن هم خانه ای که با تلاش و نظارت جلال آل احمد و با نویسندگی و تدریس ساخته شده، اگر چه به خودی خود حائز اهمیت است، اما دربرگیرنده هر آنچه اتفاق امروز را رقم زد نیست و به ثبت ملی رسیده است. زیرا نویسندگان و شاعران زیادی به آن سر زده اند.خانه جلال و سیمین از دو منظر قابل توجه است؛ یکی از لحاظ بنا و معماری و دو از نظر رویدادها و ملاقات هایی که در این خانه اجرا شده است. در افتتاح خانه جلال و سیمین تلاش شده که ارزش های معنوی آن بازیابی شود.

به گفته او، جلال آل احمد در سال های زندگی در این خانه یک کتابخانه و یک پاتوق تشکیل داده بود و تلاش شد که به همان شکل بازسازی شوند.

حسینی مکارم در انتها گفت:

هم اکنون که سیمین دانشور در کنار ما نیست، باید خانه را به شکلی نگه داریم که وجود هر دوی آن ها احساس شود. هم اکنون با بازسازی این بنا همان احساس را تجربه می کنیم. خرید خانه جلال و سیمین بخشی از برنامه شهرداری تهران بود. امید است که در آینده خانه نیما را خریداری کرده و بازسازی کنیم. البته هم اکنون بودجه آن تامین شده است و در ادامه بازسازی خانه نیما، خانه توران میرهادی نیز بازسازی خواهد شد.

در ادامه از شما دعوت می کنم به تماشای عکس های اختصاصی خبرنگاران از این مراسم بنشینید.

منبع: کجارو / yjc.ir
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1812

به "افتتاح خانه موزه جلال و سیمین در سالروز ولادت سیمین دانشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح خانه موزه جلال و سیمین در سالروز ولادت سیمین دانشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید