آش عباسعلی ؛آش نذری که برند شد!

به گزارش آفتاب صبا، 200 سال پیش در کرمانشاه آشپز مومن و سخاوتمندی زندگی می کرد به نام عباسعلی. عباسعلی نذرکرده بود که در ماه مبارک رمضان آش بپزد وموقع افطار با این آش از روزه داران مسجد محله اش پذیرایی کند.این آش این قدر لذیذ و خوشمزه بود که وصف آن دهان به دهان چرخید و به آش عباسعلی معروف شد تا جایی که حالا این آش برند کرمانشاه است در هر جای دنیا که بگویی آش عباسعلی جواب می شنوی آش عباسعلی کرمانشاه؟

آش عباسعلی ؛آش نذری که برند شد!

خبرنگاران :

مردم اصیل کرمانشاه به آن آش واسلی می گویند و معروف ترین آش واسلی کرمانشاه نیز در محله قدیمی تیمچه پخته می شود. به گزارش خبرنگاران ، این روزها در کرمانشاه دوست داشتنی ایران وقتی صدای اذان مغرب و ربنا بلند می شود و بانوی های خانه سفره پرروزی افطار را پهن می کنند، آش عباسعلی سوگلی سفره افطار است.

این آش با همه آش ها فرق دارد و رمضان و غیر رمضان طرفداران پر و پاقرص آن حاضرند برایش ساعت ها در صف بایستند.گرچه ماه رمضان حسابش با همه ماهها جداست و بدون آن سفره افطاری کامل نمی شود چون اهالی کرمانشاه این آش را متبرک می دانند و در شب های قدر نیز نذری آش عباسعلی می پزند.آش عباسعلی در جشنواره های غذا هم خوش درخشیده و اکنون در بعضی شهرهای کشورهم طبخ می شود هرچند هرخوراکی اصلش مزه دیگری دارد. آشپزهای کرمانشاه این خوراک را نسل به نسل از پدران خود آموخته اند و قلق کار دستشان است.

اگر مسافرکرمانشاه هستید آش عباسعلی نخورده برنگردید

اگر مسافرکرمانشاه هستید آش عباسعلی نخورده برنگردید که یک عمر پشیمانی دارد!به گفته سیروس گل عنبر نایب رئیس اتحادیه چلوکبابی ها و اصناف وابسته در کرمانشاه، قیمت آش عباسعلی در ماه مبارک رمضان امسال 44 هزار تومان است.

اگر هم با خواندن این مطلب دلتان خواسته که بلند شوید و دست به کار شده و برای افطار این خوراکی خوشمزه و لذیذ را بر سر سفره خود بگذارید ادامه مطلب را بخوانید.برای پخت این آش از گندم، نخود و لوبیا، عدس و سبزیجات معطر استفاده می شود. همچنین در این آش از گوشت و روغن کرمانشاهی استفاده می شود که به قول قدیمی ترها قوت دارند.بهتراست حبوبات را از روز قبل خیس کنید و برای رهایی از بوی بد، آب آن را چند بار در طول روز عوض کنید. اگر روغن کرمانشاهی دوست ندارید، از روغن معمولی استفاده کنید. برنج را هم از قبل بخیسانید.

چه موادی و چقدر لازم داریم ؟

نخود (نصف پیمانه)

لوبیا چیتی (نصف پیمانه)

لوبیا سفید (نصف پیمانه)

گندم پوست کنده (یک و نیم پیمانه)

برنج (نصف پیمانه)

عدس (نصف پیمانه)

گوشت دنده گوسفندی (400 گرم)

پیاز درشت برای پیاز داغ (5عدد)

سیر برای سیر داغ (11 حبه)

نمک و زردچوبه (به میزان لازم)

فلفل سیاه و قرمز (به میزان لازم)

روغن حیوانی (به میزان لازم)

نعناع خشک (به میزان لازم)

چطور آش عباسعلی بپزیم ؟

حبوبات را با هم بپزید، به طوری که هنگام فشار دادن با دو انگشت، له شوند و سفت نباشند.

گوشت را جدا بپزید و ریش ریش کنید. گندم را هم جدا پخته و در اواسط طبخ گندم، برنج را به آن اضافه کنید.

میزانی از پیاز داغ را را کف دیگ آش ریخته و کل مواد آش را در آن بریزید وبا هم مخلوط کرده و نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و بگذارید آش جا بیافتد. آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

در انتهای کار روغن حیوانی را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و نهایتا زیر گاز را خاموش کنید. برای تزئین آش از سیرداغ، پیاز داغ و نعناع داغ استفاده کنید. حالا آش را بکشید و سر سفره افطارتان بگذارید. نوش جان ،التماس دعا

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1868

به "آش عباسعلی ؛آش نذری که برند شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آش عباسعلی ؛آش نذری که برند شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید