9 نکته طلایی در ارائه های جذب سرمایه

به گزارش آفتاب صبا، در رویدادهای جذب سرمایه مانند استارت آپ ویکندها اغلب زمان بسیار کوتاهی برای ارائه هرآنچه طی ماه ها یا حتی سال ها کوشش برای شکل گیری استارت آپ تان صرف نموده اید و طرحی که برای کسب وکارتان نوشته اید در اختیارتان قرار می گیرد تا بتوانید سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در کسب وکارتان مجاب کنید.

9 نکته طلایی در ارائه های جذب سرمایه

تک تک لحظه های زمان ارائه شما در چنین رویدادهایی می تواند نقش کلیدی در رقم زدن آینده کسب وکارتان ایفا نماید؛ بنابراین باید بتوانید در سرراست ترین شکل ممکن ،ایده کسب وکار نوپای خود را ارائه دهید.

یادتان باشد ارائه کسب و کار در رویدادهای استارت آپی مانند پخش تیزر یک فیلم سینمایی است. قرار نیست در این مدت کوتاه پاسخ تمام پرسش های ممکن را ارائه دهید بلکه باید کاری کنید تا سرمایه گذار علاقه مند و جذب کسب وکارتان گردد و برای به دست آوردن جزئیات بیشتر قرارهای بعدی را با شما هماهنگ کند.

در ادامه، 9 موضوعی را که همه سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری دوست دارند در مورد کسب وکارتان بدانند و به نوعی باید حتما در اسلایدهای ارائه خود به آنها بپردازید، مرور می کنیم. بدون شک اگر زمان دارید، امکان ارائه جزئیات بیشتری در اختیارتان هست و می توانید موارد دیگری را هم اضافه کنید، ولی نباید موردی را از این لیست 9تایی هنگام ارائه، فراموش کنید.

کسب وکارتان در چه موردی است؟

در یک اسلاید از فایل پاورپوینت ارائه، نام کسب وکارتان و یک جمله مختصر و مفید در شرح کسب وکارتان بنویسید.

این شرح باید به قدری شفاف و گویا باشد که افراد حاضر در جلسه حتی اگر بقیه ارائه شما را هم از دست بدهند، با تماشا همین یک اسلاید متوجه شوند کسب وکار شما قرار است چه کاری انجام دهد. کوشش کنید از اصطلاحات و زبان تخصصی صنعتی در بیان شرح کسب وکارتان استفاده نکنید. این شرح باید برای همه افراد با هر زمینه تخصصی کامل قابل درک باشد.

ارائه مسأله

در این صفحه از ارائه خود باید در مورد مقدار شانس این محصول در بازار صحبت کنید. فرقی نمی کند کسب وکارتان برای اولین بار مسأله یا احتیاجی که تابه حال به آن پاسخ داده نشده را رفع نموده باشد یا پاسخ تازه و راهکار نوینی را در مورد مسأله ای که پیش ازاین هم به آن پاسخ داده شده ، مطرح نموده باشد. نکته کلیدی که در این بخش از ارائه باید به آن بپردازید، این است که مسأله را برای سرمایه گذار احتمالی بشکافید و در برترین حالت مقدار دربرگیری و شدت آن را هم مطرح کنید.

ارائه اطلاعات مبهم در این مرحله می تواند به ضررتان تمام گردد. باید طوری عمل کنید که سرمایه گذار به خوبی خود را جای گروه مخاطبی که برای کسب وکارتان دارید، قرار دهد و مشکل را درک کند.

مقدار بازار

استارت آپ ها ماهیت شان رشد سریع است. ذات پرخطر این کسب وکارها موجب می گردد، تعداد اندکی که پیروز می شوند با شیب بسیار تندی رشد نمایند.

به همین علت درمجموع مقدار برندگی در سرمایه گذاری به مراتب بیشتر از مقدار شکستی است که ممکن است با آن روبه رو شوند.

بازار کسب و کار شما باید به قدری عظیم باشد که ظرفیت رشد فراتر از انتظار استارت آپی را داشته باشد. اگر در این مرحله بخواهید با تواضع و فروتنی ظرفیت کسب وکارتان را پایین نشان دهید، مطمئن باشید کسی حاضر به سرمایه گذاری در طرحتان نخواهد بود.

سرمایه گذاران حوزه استارت آپ آمده اند با حمایت از شرکت های کوچک پرظرفیت هزینه سوخت موشک رشد ناگهانی شان را فراهم نمایند و از این راه پرخطر به سود خوبی برسند.

ارائه راهکار یا محصول

راهکار یا محصولتان را به خلاصه ترین شکل ممکن ارائه دهید. اگر بخواهید در مورد ویژگی ها و جزئیات محصول در این ارائه صحبت کنید، کاملا اشتباه است.

به جای پرداختن به ویژگی های تخصصی به مزیت هایی که برای کاربر محصول فراهم نموده اید صحبت کنید. بعلاوه مدل کسب وکاری که قرار است بر اساس آن به درآمدزایی و سودآوری برسید را هم باید مطرح کنید.

اعتبار یا کشش طرح

یکی از اصلی ترین عوامل پیروزیت یک استارت آپ این است که دقیقا محصول مورد احتیاج بازار را به گونه ای که دیگران نتوانسته اند ارائه کنید. به عبارت دیگر باید بگویید آیا محصول شما برترین پاسخ به مسأله ای هست که مطرح نموده اید؟

سرمایه گذاران کاری به ادعای شما ندارند. باید بتوانید برای ادعایی که دارید شواهدی ارائه کنید. اگر کسب وکارتان در مراحل اولیه است هنوز ایده تان نوپاست و باید بتوانید از روش های اعتبارسنجی ایده نشان دهید که ایده معتبر و قابل تجاری سازی دارید. اگر هم کسب وکارتان در مراحل پیشرفته تر است باید با ارائه مدارک واقعی از مقدار استفاده و سودآوری نشان دهید محصول شما متناسب ترین محصول برای پاسخ به مسأله است.

چالش رقابت

گاهی داشتن رقیب برای کسب وکارهایی که در مراحل ابتدایی قرار دارند، می تواند از نشانه های اهمیت مسأله باشد.

در این بخش از ارائه خود باید بتوانید سرمایه گذاران را قانع کنید که راهکار شما به شکل متفاوت و کاراتری نسبت به سایر راهکار های موجود در بازار به مسأله پاسخ می دهد.

یادتان باشد، رقبا الزاما نباید شرکت های عظیم باشند. همین که بتوانید نشان دهید مسأله آن قدر مهم است که از زوایای مختلفی به آن پاسخ داده شده و پاسخ شما از همه کارآمدتر خواهد بود، کار خود را نموده اید.

سازوکار

یکی از نکاتی که سرمایه گذاران به آن توجه دارند، سازوکار بازاریابی است که می خواهید از آن بهره ببرید.

منظور از سازوکار بازاریابی درصورتی که استارت آپ نوپایی داشته باشید، سازوکاری است که برای ورود به بازار در نظر گرفته اید و اگر کسب وکارتان جا افتاده تر است، سازوکاری را که برای رشد کسب وکارتان در نظر گرفته اید باید در این قسمت مطرح کنید.

هرچه کسب وکارتان کوچک تر باشد، اهمیت تمرکز بر سازوکارها و گام هایی که در چند راستا مؤثر برای بازاریابی برمی دارید برای سرمایه گذار بیشتر خواهد بود.

تخصص اعضای تیم

آیا افرادی که در کسب وکار شما مشغول فعالیت هستند دانش، تخصص و مهارت کافی برای پرتاب استارت آپ به سوی قله های پیروزیت را دارند؟

بر اساس نوع استارت آپی که اداره می کنید باید در تیم کاری خود از تخصص های ویژه مرتبط با کسب وکارتان در کنار افراد ماهر در زمینه بازاریابی و فروش بهره ببرید تا کسب وکارتان بتواند از جنبه های مختلف در تعادل مورد احتیاج برای رشد قرار بگیرد.

درخواست سرمایه

درنهایت باید معین کنید به چه مقدار سرمایه و برای چه فعالیت هایی در کسب وکارتان احتیاج دارید. سعی کنید تا جای ممکن دقیق و روشن مقدار سرمایه، کارکرد سرمایه و مدت بازگشت آن را در کسب وکارتان معین کنید.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه خبرنگاران

برگرفته از: Forbs

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1520

به "9 نکته طلایی در ارائه های جذب سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته طلایی در ارائه های جذب سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید