یخدان میرفتاح در انتظار بازسازی

به گزارش آفتاب صبا، فاطمه رحمتی - ملایر ـ خبرنگار:از آثار طبیعی که بگذریم در گوشه گوشه کشورمان آثار تاریخی وجود دارد که بخشی از هویتمان را به تصویر می کشد. شهرستان ملایر دارای بیش از 400 اثر تاریخی تفریحی و گردشگری است که حدود 200 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

یخدان میرفتاح در انتظار بازسازی

یخدان میرفتاح ملایر نیز از آثار تاریخی به جای مانده از دوره قاجاریه در ملایر است که جزو آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. فروردین سال جاری هم زمان با آغاز شکفتن و زیبایی، یخچال پیر شهر که سال های سال در برابر ناملایمات ایستادگی نموده بود بر اثر بارش های سنگین باران و برف طاقت نیاورد و تخریب شد و بخش عظیمی از این اثر تاریخی فروریخت. باران بهاری تکه های کاهگلی و خشت های به جا مانده از دوران قاجار را تکه تکه کرد. بعد از این اتفاق مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان قول مرمت بنا را داد و امروز درخواست عمومی مردم ایران است که تا پیش از آغاز فصل سرما و بارندگی و نابود شدن باقیمانده این بنای تاریخی مسئولان به وعده خود عمل نموده و این یادگار گذشتگان را بازسازی نمایند.

  • اقدامات اولیه

با توجه به ظرفیت های ملایر به ویژه در حوزه شهر جهانی انگور و شهر ملی مبل و منبت احتیاج است مسئولان استان و شهرستان در حوزه گردشگری توجه و حمایت بیشتری از این شهرستان داشته باشند تا شاهد رونق گردشگری و توسعه بیشتر شهرستان در این حوزه باشیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به این که اقدامات اولیه شامل آسیب شناسی، ضعف های ساختاری، دلایل ریزش و مانند این درباره یخدان میرفتاح ملایر با همکاری شرکت عمارت خورشید به صورت مستندنگاری صورت گرفته است، می گوید: پیمانکاری که باید این کار را انجام دهد کار رادیده و نکات آن را نیز مطرح نموده است. علی مالمیر ادامه می دهد: مبلغ 50 میلیون تومان مصالح برای مرمت یخچال میرفتاح ملایر تامین شده است و برای ادامه کار به اعتبار بیشتر احتیاج داریم.

  • اعتبارات ستاد بحران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان این که در ستاد بحران شهرستان و استان همدان این موضوع در دست آنالیز قرار گرفته است، اظهار می نماید: قرار است برای احیا و مرمت این اثر تاریخی از اعتبارات ستاد بحران استفاده گردد. هنوز اعتبارات ستاد بحران در حوزهمیراث فرهنگی در کشور و استان همدان ابلاغ نشده است و منتظریم در صورت ابلاغ هرچه سریع تر کار را آغاز کنیم.

وی با اشاره به این که مرمت و بازسازی هرچه سریع تر یخچال میرفتاح ملایر از مطالبات بحق مردم است، می افزاید: قطعاً این اثر تاریخی مرمت می گردد، اما زمان مشخصی برای آن وجود ندارد و اگر اعتبارات برسد کار را آغاز می کنیم. مالمیر می گوید: مرمت آثار تاریخی باید با دقت و با رعایت اصول کامل و حفظ اصل بنا صورت گیرد. این وظیفه ماست که هرچه سریع تر این بنا را مرمت کنیم و اگر اعتبارات در اختیار ما قرار بگیرد، ما هم سریع تر کار را آغاز می کنیم. این مسئول شرح می دهد: برآورد ما برای بازسازی و مرمت یخچال میرفتاح 400 تا 500 میلیون تومان است که امیدواریم هرچه سریع تر تخصیص پیدا کند.

  • بنای نگران نماینده نداریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تصریح می نماید: در حال حاضر بناهای تاریخی نگران نماینده ای در استان همدان نداریم که احتیاجمند مرمت باشند و تا جایی که توانسته ایم مرمت های اضطراری را انجام داده ایم و همچنان انجام می دهیم. اکنون در استان اثر و بنایی نداریم که در معرض تهدید جدی باشد. مالمیر با بیان این که اعتباراتی که به میراث فرهنگی می رسد کفاف همه امور را نمی دهد، می گوید: برای مرمت به اعتبارات بسیار بالایی احتیاج داریم. وی با بیان این که نکته اساسی که در جهان وجود دارد این است که مرمت و بازسازی بناهای تاریخی خصوصی برعهده دولت نیست، می افزاید: بناهایی که مالک خصوصی دارند باید توسط مالک بازسازی شوند. این امر در خصوص چند اثر استان که مالک خصوصی دارند اجرا شده است.

  • مرمت ناتمام یخدان

خانه لطفعلیان، خانه مصدقی، بافت بازار و یخدان میرفتاح از جمله بناهایی بود که سال گذشته در شهرستان ملایر مرمت شد. این یخدان در گذشته برای استفاده و نگه داشتن یخ استفاده می شده است. ارتفاع یخچال پیش از تخریب از کف تا انتهای نقطه گنبد 12 متر و از سطح تا منبع ذخیره نیز 4 متر بود. کار مرمت یخدان در دهه هفتاد به خاتمه رسیده بود و سال گذشته در حال آماده سازی برای بازدید بود. برای این که گردشگر بتواند از داخل بنا دیدن کند، پله های چوبی طراحی و ساخته شده بود، اما متاسفانه به سبب میزان بارش ها و این که یخچال میرفتاح از 3 بخش آجری، خشتی و آجری تشکیل شده بود، زیر برف سنگین فروردین ماه تاب نیاورد و تخریب شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 158

به "یخدان میرفتاح در انتظار بازسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یخدان میرفتاح در انتظار بازسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید