هوشمندسازی توزیع کالای اساسی در تهران شروع شد

به گزارش آفتاب صبا، رئیس رصدخانه کشاورزی از راه اندازی سامانه تامین و توزیع کالای اساسی در تهران اطلاع داد.

هوشمندسازی توزیع کالای اساسی در تهران شروع شد

در میز اقتصاد امروز آقایان محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد، کمال ربانی زاده رئیس رصدخانه کشاورزی، مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی و حمید رضا کاووسی مجری طرح سامانه تامین و توزیع کالای اساسی به آنالیز راه اندازی سامانه تامین و توزیع کالای اساسی پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

ضرورت ایجاد سامانه ستکاوا چیست؟

آقای قربانی: یکی از چالش های کلیدی در نظام فراوری و توزیع محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره وجود دارد، این است که فراورینماینده نگران دریافت نکردن قیمت واقعی کالا و مصرف نماینده خرید با نرخ بالاتر است.

با هوشمندسازی زنجیره تامین محصولات کشاورزی اطلاعات فیزیکی کالا، جریان اطلاعات کالا، سهم هر یک از عوامل در بازار یابی و معینات فراورینماینده کالا معین است که در نتیجه با معین شدن سهم هر یک از فعالان تامین زنجیره کالا و حفظ منافع فراورینماینده و مصرف نماینده، کنترل و نظارت میدانی به حداقل می رسد.

آقای ربانی زاده: ابتدای زنجیره تامین و فراوری و انتهای زنجیره مصرف نماینده است، این سامانه از محل فراوری و تامین کالا را تحویل می گیرد. سابقه این کار از اردیبهشت سال جاری بصورت پایلوت در استان های یزد، قزوین، اصفهان و زنجان و امروز در استان تهران شروع شده است. به عنوان مثال با ثبت معینات منابع تامین و فراورینمایندگان واحد مرغداری اعلام می نماید که چقدر مرغ برای عرضه دارد.

عضویت اتحادیه و تشکل ها بر این سامانه اجباری نیست، اما خود فراورینمایندگان به سبب شفافیت راغب به این موضوع هستند.

چه محصولاتی در این سامانه عرضه می گردد؟

آقای قربانی: گام به گام قرار است جلو رویم، در گام نخست مرغ و سپس گوشت منجمد عرضه می گردد و بعدا وارد دیگر کالاهای اساسی می شویم.

آقای ربانی زاده: بعضی اوقات عرضه و تقاضا همخوانی ندارد، کما اینکه در چندماه گذشته تجربه کردیم که مرغ با نرخ 45 تا 47 هزار تومان در بازار عرضه می شد، درحالیکه نرخ مصوب 59 هزار و 800 تومان بود. حال با عرضه در این سامانه چنانچه مرغ بالاتر از نرخ مصوب به فروش رسد، به سازمان تعزیرات اعلام می کنیم که این فروشگاه بالاتر عرضه می نماید.

آقای قربانی: تمامی اطلاعات اقتصادی، فیزیکی، کیفیت و قیمت کالا در این رصد خانه آنالیز می گردد، چنانچه بالاتر از قیمت های معین شده باشد آلارم می دهد و بازرسان در محل حضور پیدا می نمایند.

آیا سیاست گذاری و برنامه ریزی دست وزارت جهاد است؟

آقای ربانی زاده: سیاست گذاری و برنامه ریزی با وزارت جهاد و اجرا با تشکل و اتحادیه هاست.

از هفته آینده مرغ گرم عرضه می گردد، سایر کالاها همچون برنج و روغن با فراهم شدن بستر توزیع می گردد.

مراحل پیوستن توزیع نمایندگان و عرضه نمایندگان کالای اساسی در این سامانه را شرح دهید؟

آقای کاووسی: در اجرای زنجیره واسطه ها ایجاد مزاحمت می نمایند به طوری که باعث افزایش هزینه به حلقه آخر می گردد. یک زنجیره تامین مناسب در حوزه تامین کالای اساسی مرغ قرار است شکل بگیرد که براین اساس واسطه های زیاد با دیتاهای نامعین در این راستا حذف می گردد.

در این سامانه دیگر شاهد واسطه های متعدد از مرغداری تا کشتارگاه نیستیم و به سبب معین بودن لوجستیک که مرغ را تحویل می گیرد، دیگر کارمزدی کش نداریم. بنابراین نقص گذشته که گردش دیتا و اقتصادی نداشتیم، در اجرای این سامانه معین است.

اتحادیه پرنده و ماهی جز اتحادیه هایی است که به این سامانه متصل شده است، روند را شرح دهید؟

آقای یوسف خانی: در پی کوشش های بی وقفه وزارت جهاد احساس احتیاج شد که سامانه ای ایجاد گردد که همچون گذشته شاهد سیستم سنتی و منسوخ که واسطه های غیرضرور متعدد دارد، نجات پیدا کنیم.

اولین چیزی که مدنظر اتحادیه است تا بتوانیم در این فضای آرام قیمت های مصوب کالا بدست مصرف نماینده برسد، دغدغه همه ماست چرا که طی یک تا 2 ماه اخیر شاهد افزایش غیرقانونی مرغ بودیم که در نهایت با کوشش های وزارت جهاد سامانه ای ایجاد شد که قیمت ها تحت کنترل درآید.

هم اکنون این سامانه چه تفاوتی با میدان بهمن دارد؟

آقای یوسف خانی: اگر مرغی در آینده راهی میدان بهمن گردد، به وسیله سامانه صورت می گیرد. در این سامانه اطلاعات فراوری، خریدار و مصرف نماینده است و دیگر همچون بازار که واسطه ها روزانه قیمت ها را افزایش یا کاهش دهند، شاهد نیستیم.

محصولی که فراورینماینده می خواهد به فروشگاه زنجیره ای برساند، کجاست؟

آقای ربانی زاده: حلقه ابتدایی و انتهایی قابل کنترل است و در میادین بهمن غرفه داران معین هستند.

با توجه به آنکه تجربه این سامانه ها در گذشته داشتیم آیا این سامانه ها به سرنوشت قبل دچار می شوند؟

آقای قربانی: یکی از نگاه وزارت جهاد این است که تمام زنجیره های موجود مشارکت نمایند و عامل بقا سامانه ها حضور اتحادیه و تشکل هاست. چنانچه تقاضای مستمر در بازار وجود داشته باشد، منافع سامانه حفظ می گردد.

هوشمندسازی زنجیره تامین یکی از برنامه و قول های وزارت جهاد بود که فاز اول آن خیلی زودتر رونمایی شد و تا 1402 هوشمندسازی کامل رخ می دهد.

خبرنگاران اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1951

به "هوشمندسازی توزیع کالای اساسی در تهران شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندسازی توزیع کالای اساسی در تهران شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید