مقایسه دوربین آیفون 12 و آیفون 12 پرو با آیفون 11 پرو

به گزارش آفتاب صبا، اپل بعد از مدت ها انتظار، در ماه اکتبر از گوشی های سری آیفون 12 رونمایی کرد. این گوشی ها به نسبت قبل پیشرفت های بسیار خوبی داشته اند که از جمله مهم ترین آن می توان به پشتیبانی از شبکه پرسرعت 5G به لطف پردازنده 5 نانومتری و قدرتمند A14 اشاره نمود. اما عملکرد اپل در ساخت مدل های پرو سری قبل یعنی آیفون 11 پرو و پرو مکس بسیار عالی بوده. بنابراین سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کند، میزان بهبود سری قبل به نسبت قبل است. اینکه آیا بروزرسانی به گوشی جدید منطقی است یا خیر. البته در این مطلب قرار نیست به آنالیز کامل گوشی های جدید بپردازیم؛ بلکه به مقایسه دوربین آیفون 12 پرو و آیفون 12 با آیفون 11 پرو می پردازیم تا ببینیم پیشرفت مدل های جدید در زمینه عکاسی تا چه اندازه بوده.

مقایسه دوربین آیفون 12 و آیفون 12 پرو با آیفون 11 پرو

پیش تر به آنالیز کامل آیفون 12 پرداختیم. اما امروز قصد داریم به آنالیز دوربین آن بپردازیم. چرا که اپل در مراسم معارفه این محصول، به پیشرفت محسوس دوربین آن به نسبت قبل اشاره نمود؛ خصوصا دوربین آیفون 12 پرو که اتفاقا توانسته در رتبه بندی وب سایت DXOMARK، با امتیاز 128، در رده پنجم قرار بگیرد؛ 2 امتیاز کمتر از آیفون 12 پرو مکس که با امتیاز 130 در رده چهارم قرار گرفته است و 4 امتیاز بیشتر از آیفون 11 پرو مکس در رده یازدهم.

بنابراین به نظر می رسد پیشرفتی که اپل در رابطه با آن صحبت می کرد، واقعا درست باشد. اما دو گوشی جدید، یعنی آیفون 12 پرو و آیفون 12 نیز در این بخش با هم متفاوت اند که اصلی ترین آن، دوربین تله فوتو با عظیم نمایی 2 برابری اپتیکال در مدل پرو است. در حالی که این میزان از عظیم نمایی به صورت دیجیتال در آیفون 12 صورت می گیرد. همچنین در مدل پرو می توان در شب نیز به ثبت تصاویر پرتره پرداخت.

در طرف مقابل اما آیفون 11 پرو قرار گرفته است که توانایی های خود را پیش از این در ثبت تصاویر به اثبات رسانده. روی پنل پشتی این محصول 3 دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی، فوق عریض و تله فوتو قرار دارند اما از واحد پردازش تصویر (ISP) کمتری به نسبت سری جدید برخوردار است. اما آیا در عمل این فزونی ها می توانند خودی نشان دهند؟

در ابتدا به مقایسه دوربین های آیفون 12 و 12 پرو می پردازیم تا عملکرد دو گوشی جدید را ارزیابی کنیم. این دو گوشی از دوربین اصلی و فوق عریض کاملا مشابه برخوردارند ولی سنسور تله فوتو تنها در مدل پرو در دسترس است.

  • تست باتری آیفون 12 مینی

مقایسه دوربین آیفون 12 با آیفون 12 پرو

دوربین اصلی

همانطور که مشاهده می کنید، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این دو گوشی، کاملا شبیه به یکدیگر است که خب جای تعجبی هم ندارد و انتظاری جز این نداشتیم.

دوربین فوق عریض

با در نظر دریافت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی و همچنین مشخصات روی کاغذ، باید انتظار داشته باشیم در تصاویر فوق عریض نیز عملکرد مشابهی را از دو دستگاه ببینیم که خب همینطور هم هست و به نظر می رسد دو تصویر دقیقا نسخه کپی شده هم باشند.

دوربین اصلی و فوق عریض در شب

در نور شب هم عملکرد دو گوشی تقریبا یکسان است و نمی توان تشخیص داد چه تصویری توسط کدام گوشی به ثبت رسیده. این موضوع در رابطه با دوربین فوق عریض دو محصول نیز صدق می نماید. اما در ادامه، اصلی ترین تفاوت دو محصول را شاهد خواهیم بود. یعنی عکاسی با عظیم نمایی اپتیکال و دیجیتال 2 برابری.

دوربین تله فوتو با عظیم نمایی دو برابری

سنسور دوربین اصلی آیفون 12 از آرایه فیلتر رنگ Quad Bayer (چهار سلولی) بهره نمی برد. به همین خاطر اگر تصاویر را کراپ کنیم، به خوبی می توان تفاوت عملکرد بین آیفون 12 و 12 پرو را مشاهده کرد. جایی که تصویر کراپ شده در مدل پرو با جزئیات بسیار بالا همراه است اما در مدل استاندارد، تصویر کاملا حالت طبیعی خود را از دست داده.

پرتره در شب

آیفون 12 پرو و پرو مکس به لطف بهره مندی از سنسور LiDAR می توانند در نور شب، به عکاسی پرتره بپردازند. سنسور جدید می تواند به دوربین اصلی در تشخیص عمق میدان و فوکوس اتوماتیک یاری نموده و در نتیجه ، تصویر شگفت انگیزی به ثبت می رسد. به ادعای اپل، LiDAR تنها عاملی است که باعث شده آیفون 12 پرو در عکاسی پرتره نیز از حالت شب پشتیبانی کند.

اما آیا واقعا آیفون 12 نمی تواند در شب به عکاسی پرتره بپردازد؟ اینطور که به نظر می رسد، کاربران می توانند با آیفون 12 خود در شب، تصاویر پرتره ثبت نمایند. اما خبری از حالت شب نخواهد بود. به همین خاطر، عملکرد آیفون 12 پرو در این بخش با فاصله زیادی به نسبت مدل استاندارد بهتر است. از حفظ جزئیات گرفته تا کنتراست تصویر، جداسازی پس زمینه از سوژه اصلی و نوردهی، همه چیز به عالی ترین شکل ممکن صورت گرفت تا تصاویر زیر به ثبت برسند.

با این حال نباید انتظار داشت آیفون 12 پرو در شرایطی که محیط تاریک است، تصویر فوق العاده ای ثبت کند. در واقع عملکرد این قابلیت زمانی که در شرایط کم نور به ثبت تصاویر می پردازید رضایت بخش است.

اما این تصاویر به یاری سنسور LiDAR بدست آمده و آیفون 12 که از آن بی بهره است، باید به توانایی عکاسی محاسباتی پردازنده قدرتمند خود متکی باشد. در حالت عادی، قطعا تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی در حالت پرتره و در نور شب کیفیت خیلی خوبی ندارند. اما آنقدر بد نیست که نتوان از آن استفاده کرد. اما کاربر می تواند با یاری قابلیت Auto Enhance، کیفیت تصاویر پرتره را به طرز شگفت انگیزی افزایش دهد. در نتیجه این کار، آیفون 12 می تواند بدون احتیاج به سنسور LiDAR، چنین تصاویری را ثبت کند.

  • تست مقاومت آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 مینی در برابر خط و خش و خمیدگی

نتیجه

همانطور که مشاهده کردید، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی و فوق عریض دو گوشی کاملا مشابه هم است. پشتیبانی از حالت شب در عکاسی پرتره هم روی کاغذ یک فزونی برای مدل پرو به حساب می آید اما دیدیم که می توان با یاری قابلیت Auto Enhance، در آیفون 12 نیز تصاویری به همان خوبی ثبت کرد.

بنابراین به نظر می رسد اگر در استفاده از گوشی هوشمند، با واقعیت افزوده و اسکن های سه بعدی و مواردی از این دست سروکار ندارید و می توانید با عدم وجود سنسوری با قابلیت عظیم نمایی اپتیکال 2 برابری کنار بیایید، آیفون 12 پرو فزونی خاصی به نسبت مدل استاندارد نخواهد داشت. بدیهی است سنسور تله فوتو برای عاشقان عکاسی می تواند فاکتور معین نماینده ای در انتخاب بین دو گوشی باشد. اما خب اگر احتیاجی به تصاویر با وضوح بالا ندارید و یا نمی خواهید تصاویر ثبت شده با زوم 2 برابری را در نمایشگر عظیم مشاهده کنید، قطعا آیفون 12 می تواند پاسخ گوی احتیاجتان باشد.

بنابراین به نظر می رسد تفاوت قیمت 120 دلار صرفا به خاطر دوربین تله فوتو و سنسور LiDAR باشد. البته فریم دور آیفون 12 پرو نیز از جنس فولاد ضد زنگ (به جای آلومینیوم مدل استاندارد) است اما خب وقتی قرار باشد گوشی درون قاب نگه داری گردد، آنقدرها اهمیت ندارد که فریم دور از چه جنسی است.

مقایسه دوربین آیفون 12 پرو با آیفون 11 پرو

اما در این بخش به مقایسه دوربین گوشی های آیفون 12 پرو و آیفون 11 پرو می پردازیم. دو پرچم دار قدرتمند اپل که عملکرد بسیار خوبی هم در زمینه عکاسی دارند. اما سوال اینجاست که آیفون 12 پرو تا چه اندازه می تواند بهتر از پرچم دار سال گذشته ظاهر گردد؟

دوربین اصلی

همانطور که مشاهده می کنید، تنها تفاوتی که بین عملکرد دو گوشی در عکاسی با دوربین اصلی دیده می گردد، تمایل آیفون 12 پرو به گرم تر نشان دادن رنگ هاست که در مقایسه دوربین این گوشی با گلکسی نوت 20 اولترا و پیکسل 5 نیز شاهد آن بودیم. این اولین باری است که می بینیم یک گوشی آیفون، زیبا نشان دادن تصویر را به واقعی نشان دادن آن ترجیح می دهد. با این حال هر دو گوشی در نمایش واقعیت، عملکرد فوق العاده ای نداشتند اما سطح جزئیات، گستره دینامیکی، کنتراست و کیفیت تصاویر بسیار عالی است. تفاوت اصلی نیز نمایش سرد تر رنگ ها در آیفون 11 پرو و گرم تر در آیفون 12 پرو است.

دوربین فوق عریض

اما وقتی به دوربین فوق عریض سوییچ می کنیم، تفاوت بیشتر به چشم می آیند. اگرچه در نگاه اول، باز هم به نظر می رسد تنها تفاوت بین دو گوشی، گرم و سرد نشان دادن رنگ هاست. اما اگر کمی با دقت به تصاویر نگاه کنیم می بینیم در گوشه ها، عملکرد آیفون 12 پرو به وضوح بهتر از آیفون 11 پرو بوده. این در حالی است که اندازه سنسور و مگاپیکسل در هر دو دوربین کاملا مشابه است. همچنین وقتی روی تصاویر کراپ کنیم، تفاوت عملکرد دو گوشی در عکاسی فوق عریض بیشتر هم می گردد.

دوربین تله فوتو

آیفون 12 پرو از دوربین تله فوتوی 12 مگاپیکسلی با اندازه سنسور 1/3.4 اینچی، گگرددگی دیافراگم f/2.0 و لنز 52 میلی متری بهره می برد. این دقیقا همان دوربینی است که در آیفون 11 پرو و پرو مکس تعبیه شده و وظیفه عظیم نمایی را بر عهده دارد. برخلاف آیفون 12 که برای عظیم نمایی به دوربین اصلی خود وابسته است.

همانطور که مشاهده کردید، هر دو آیفون در عظیم نمایی 2 برابری عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند. اما نکته جالب اینجاست که آیفون 11 پرو توانسته عملکرد بهتری داشته باشد. گاهی اوقات تصاویر ثبت شده توسط دوربین تله فوتوی گوشی قدیمی جزئیات بیشتری دارد؛ خصوصا در نمایش شاخه و برگ درختان یا آجر قلعه. با این حال برای متوجه شدن تفاوت باید روی تصاویر 100 درصد عظیم نمایی کرد.

همچنین اگر به بازتاب پنجره ها نگاه کنید، می بینید آیفون 11 پرو توانسته حتی جزئیات بیشتری هم به نسبت آیفون 12 پرو به نمایش بگذارد. به نظر می رسد Smart HDR جدید آیفون 12 پرو نتوانسته در این صحنه عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و یا شاید اصلا دوربین تله فوتوی آیفون 11 پرو بهتر باشد!

عکاسی در شب

دوربین اصلی آیفون 12 پرو از گگرددگی دیافراگم بیشتری به نسبت مدل قبل برخوردار است (f/1.6 در مقابل f/1.8) اما در شرایط آزمایشگاهی، این تفاوت آنقدرها به یاری آیفون جدید نیامد. با این حال بهتر است آن ها را در شرایط واقعی تست کنیم.

دوربین اصلی

در این صحنه ها، Night Mode در حالت اتوماتیک قرار گرفته است و همانطور که مشاهده می کنید، هر دو گوشی توانستند تصاویر تقریبا مشابه ای را ثبت نمایند. به نظر می رسد در حالت اتوماتیک، گگرددگی بیشتر دریچه دیافراگم تاثیر خاصی در بهبود کیفیت عکاسی در شب ندارد. اما وقتی حالت شب غیرفعال باشد، (تصاویر زیر) به خوبی می توانید فزونی دیافراگم f/1.6 را به نسبت f/1.8 مشاهده کنید.

دوربین فوق عریض

از فزونی های دیگر آیفون 12 پرو به نسبت آیفون 11 پرو، پشتیبانی دوربین فوق عریض آن از حالت شب است که باعث شده آیفون جدید بسیار عملکرد بهتری از خود نشان دهد. حتی بدون فعال کردن حالت شب هم دوربین فوق عریض آیفون 12 پرو تصاویر بهتری را با جزئیات بیشتر و با نویز کمتر به نسبت مدل قدیمی ثبت کرد.

دوربین تله فوتو

هیچ یک از آیفون های جدید و قدیم در دوربین تله فوتوی خود از حالت شب پشتیبانی نمی نمایند. بدتر اینکه هر دو گوشی در نور شب تمایل به عظیم نمایی دیجیتال داشتند اما خب آنچه که در زیر مشاهده می کنید، به هر نحوی که بوده با دوربین تله فوتو و با عظیم نمایی 2 برابری اپتیکال به ثبت رسیده.

همانطور که مشاهده می کنید، دوربین تله فوتوی آیفون 12 پرو توانسته تصاویر روشن تری را به ثبت برساند و رنگ ها نیز به شکل زیبایی به تصویر کشیده شده اند. با این حال میزان نویز نیز در تصاویر ثبت شده با آن بالاست ولی از آن جایی که جزئیات در آن به خوبی به نمایش درآمده اند، در نهایت عملکرد آیفون 12 پرو را بهتر ارزیابی می کنیم.

در آخرین بخش مقایسه، آیفون 12 و آیفون 11 پرو را مقابل هم داریم. دو محصولی که تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار دارند. با این حال پرچم دار سال گذشته از دوربین تله فوتو نیز بهره می برد و این می تواند برای این محصول یک فزونی محسوس به حساب بیاید.

از آن جایی که عملکرد دوربین فوق عریض و اصلی آیفون 12 و 12 پرو کاملا مشابه هم بود، بنابراین آنچه که در نتیجه مقایسه دو مدل پرو بدست آمد، در اینجا نیز صدق می نماید. یعنی تفاوت دوربین اصلی این دو گوشی، تمایل آیفون 12 پرو به گرم تر نشان دادن رنگ هاست. (این تفاوت عملکرد در تصاویر فوق عریض نیز دیده می گردد).

تنها جایی که آیفون 11 پرو می تواند کاملا برنده باشد، در عظیم نمایی است که می تواند تا دو برابر به صورت اپتیکال این کار را انجام دهد در حالی که در آیفون 12 هیچ دوربینی برای اینکار وجود ندارد و این محصول برای عظیم نمایی، به دوربین اصلی خود وابسته است.

نتیجه

در زمینه عکاسی، فزونی اصلی آیفون 12 پرو به آیفون 11 پرو، دوربین فوق عریض آن است که نه تنها در نور روز، بلکه در نور شب نیز به شکل محسوسی تصاویر بهتری ثبت می نماید. با این حال در ثبت تصاویر با دوربین اصلی و تله فوتو، تفاوت خیلی زیادی حس نشد و به نظر می رسد آن دسته از کاربرانی که صرفا به کیفیت دوربین اهمیت می دهند، احتیاجی به محصول جدید اپل نخواهند داشت. بنابراین نتیجه گیری کلی به این صورت است؛ اگر برای لذت بردن از عکاسی و فیلم برداری به دنبال محصولی مناسب از بین آیفون ها هستید، آیفون 11 پرو یا پرو مکس می توانند همچنان گزینه های خوبی باشند (به نسبت آیفون 12 یا آیفون 12 مینی).

اما با در نظر دریافت تمام مزیت هایی که می توانید با خرید آیفون 12 به آن دسترسی داشته باشید، نظیر پردازنده قدرتمند A14 با پشتیبانی از اینترنت 5G و طراحی جدید و جذاب، می توان به صورت کلی ارزش خرید آن را به نسبت مدل قدیمی بیشتر دانست. البته این در صورتی است که بین این دو گوشی قصد دارید مدلی را انتخاب کنید. اگر در حال حاضر از آیفون 11 پرو یا پرو مکس استفاده می کنید، کوچ کردن به آیفون جدید چندان منطقی نخواهد بود. مگر اینکه اینترنت 5G یا طراحی جدید برایتان بسیار حائز اهمیت باشد.

  • مقایسه پردازنده A14 و A13 با اسنپدراگون 865 و 865 پلاس

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1133

به "مقایسه دوربین آیفون 12 و آیفون 12 پرو با آیفون 11 پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین آیفون 12 و آیفون 12 پرو با آیفون 11 پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید