معرفی آبشار مارگون

به گزارش آفتاب صبا، آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است، در ادامه بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی آبشار مارگون
ایران کشوری است با طبیعتی بینظیر، کوه، دشت، دریا، آبشار و ... را می توان به فاصله نه چندان دور از هم مشاهده کرد. رشته کوه زاگرس با داشتن قله های و جاذبه های طبیعی فراوان نقش بسزایی در خلق این تابلو زیبا داشت است. اگر به مرز استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد سفر کنید به منطقه ای به نام مارگون خواهید رسید. منطقه حفاظت شده مارگون در شمال غربی استان فارس، 128 کیلومتری شهر شیراز و 50 کیلومتری سپیدان و در کنار روستای مارگون سپیدان واقع شده است.

آبشار مارگون، شاهکار بی نظیر طبیعت آبشار مارگون با 70 متر ارتفاع و عرض 100 متر یکی از باشکوه ترین آبشارهای ایران است. محوطه این آبشار زیبا دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان های مسطحی است که به وسیله شهرداری برای برپایی چادر و اقامت بازتماشامایندگان فراهم شده است.

از آنجایی که در بالای آبشار هیچ رودخانه ای قرار ندارد و هزاران چشمه ای که از دل کوه می جوشند و سرازیر می شوند منبع آب این آبشار زیبا هستند، به مارگون آبشار چشمه ای می گویند. رودخانه حاصل از چشمه های مارگون تا نزدیکی سپیدان (اردکان سابق) امتداد دارد. با داشتن ارتفاع بالای 2200 متر، در فصول سرد در این منطقه شاهد قندیل های یخی در کنار آبشار خواهید بود.

باغ های سیب، درخت زالزالک، بوته های زرشک در میان انبوه درخت ها جنگلی، زیبایی طبیعی آبشار را دو چندان می نمایند. ساکنین روستای مارگون قومیت لر دارند و به لهجه زیبای لری صحبت می نمایند.

راه های دسترسی به آبشار مارگون بر خلاف بیشتر آبشا رهای ایران راه دسترسی به آبشار مارگون بسیار آسان است. اگر از شهرهای شمالی کشور قصد سفر به این آبشار را دارید، بعد از رسیدن به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج، طول جهت شما تا آبشار حدود 65 کیلومتر خواهد بود. در کیلومتر 29 جاده یاسوج به اقلید تابلو هایی شما را به سمت آبشار راهنمایی می نمایند. جهت خودرو تا 800 متری آبشار ادامه دارد. ادامه جهت را باید پیاده طی کنید. هرچند که این جهت پیاده روی نیز سنگ فرش و دارای پله های سیمانی است. از آنجایی که این آبشار از نظر تقسیمات کشوری در استان فارس و کاملا در شهر سپیدان واقع شده است ممکن است برای رسیدن به آن جهت دیگری را انتخاب کنید.

اگر از جنوب کشور راهی تماشا این آبشار هستید بعد از رسیدن به مرکز استان فارس، شیراز، به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود 130 کیلومتر راه در پیش دارید. هر دوی این راه ها آسفالت و دارای جاده های زیبا با طبیعتی بکر و مثال زدنی هستند. بنابراین انتخاب راه تا مقصد به عهده شما است.

مرتفع ترین آبشار چشمه ای دنیا جالب است بدانید که رودخانه ای در بالادست آبشار مارگون جریان ندارد. آب این آبشار از چندین چشمه ای که در بدنه آن است به بیرون سرازیر می گردد.در واقع سرچشمه آبشار در دیواره های آن واقع شده است. این آبشارِ چشمه ای، در خاتمه جهتش وارد نهری بزرگ می گردد و از آن جا راه رودخانه کمهر را پی می گیرد.تعداد چشمه های آبشار تعیین نیست گاهی چشمه ای تازه سر از این دیواره بیرون می آورد و گاهی یکی از چشمه ها کم آب یا خشک می گردد.وجود چشمه های متعدد، ارتفاع متغیر بین 70 تا 75 متر و عرض حدود 100 متری این آبشار باعث شده است تا عنوان مرتفع ترین و بزرگترین آبشار چشمه ای دنیا را به خود اختصاص دهد.

برترین زمان بازدید آبشار مارگون اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و تماشای است. جهت این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملاً قطع می گردد. آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است، اما به علت جوشان بودن این آب، مانند آب چشمه، رفتن در آن یا نوشیدنش هیچ گونه عارضه ای مانند پا درد یا سرما خوردگی در پی ندارد. با این اوصاف اواسط فصل بهار برترین زمان برای سفر به این منطقه رویایی است.

روستای مارگون مارگون جزء شهرستان بویراحمد است و در فاصله 24 کیلومتری غرب جاده یاسوج-بروجن واقع شده است. رودخانه سقاوه از جنوب غربی آن می گذرد و بعلاوه ارتفاعاتی مانند: کوه بنار در شرق، کوه مارگون در شمال و کوه سقاوه در جنوب، روستای مارگون را احاطه نموده است.

آب و هوای مارگون معتدل مرطوب است و مردم آن به زبان لری سخن می گویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. اقتصاد مارگون براساس کشاورزی و دامپروری شکل گرفته است. چشمه ها، رودخانه ها، کوه ها، آبشارها، پوشش گیاهی و حیات وحش از جذابیت های طبیعی این روستا به شمار می فرایند. آبشار مارگون یکی از معروفترین و بزرگترین آبشارهای ایران و خاورمیانه است. این آبشار بسیار بلند، به علت قرارگرفتن در داخل تنگه زیبای مارگون و تعدد رگه های آبشاری که به درون دره سرازیر می شوند، جذابیتی منحصر بفرد دارد. بعلاوه به علت فراوانی دشت های مملو از لاله های واژگون و گلهای رنگارنگ ختمی و دیگر گل های وحشی، چشم انداز های بدیع پدید می آورند که ملاقات از آن را به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل می نمایند. آبشار مارگون واقعا تماشای و شگفت آور است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1692

به "معرفی آبشار مارگون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آبشار مارگون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید