مخزن امن اشیای تاریخی قم شهریورماه به بهره برداری می رسد

به گزارش آفتاب صبا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، با بیان این که با پیگیری های اجرا شده، مخزن امن اشیا تاریخی قم تا شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد گفت: این مکان در مراحل انتهایی احداث و تکمیل است که با نصب سیستم های اطفای حریق و ایمنی افتتاح خواهد شد.

مخزن امن اشیای تاریخی قم شهریورماه به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، شاهین ایل بیگی پور روز چهارشنبه 29 خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مخزن امن اشیای تاریخی قم با 700 متر مربع زیربنا، دارای محل هایی برای تفکیک اشیا بر اساس جنس، قدمت و همچنین فضاهایی برای مرمت و آزمایشگاه است.

وی گفت: 400 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی در قم وجود دارد که این آثار شامل آثار ارزشمند حرم حضرت معصومه (س)، تیمچه بازار، خانه های قدیمی و مجموعه بازار و همچنین مساجد، تکایا و امامزاده ها است.

ایل بیگی، ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی را از جمله وظایف ذاتی این اداره کل دانست و ادامه داد: در حوزه اشیا تاریخی، قم در حالی فاقد موزه باستان شناسی است که این استان دارای آثار و محوطه های تاریخی بسیاری است.

او بستر سازی برای نگهداری اشیا تاریخی در مکانی استاندارد را از جمله نیازهای مهم استان دانست و گفت: 13 هزار شیء تاریخی قم که حاصل کاوش ها و برآورد های باستان شناسی استان در محوطه های تاریخی کشف شده اند.

او گفت: مرمت 30 شیء از جمله تعهدات میراث فرهنگی در سال گذشته بود که با پیگیری های اجرا شده در سال گذشته بیش از 100 شیء تاریخی در استان مرمت شد.

ایل بیگی، با بیان اینکه یک هزار و 180 شیء تاریخی قم در سال 97 دارای شناسنامه فنی و تخصصی شد، گفت: در سال 96 تنها حدود 400 شیء تاریخی در استان شناسنامه دار شد که این موضوع در سال 97 بیش از 2 برابر رشد داشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، با تاکید بر اینکه مرمت بناهای تاریخی از 12 مورد در سال 96 به 18 مورد در سال 97 افزایش یافته است، گفت: در حوزه ثبت میراث طبیعی، میراث منقول و غیرمنقول تاریخی و همچنین ثبت میراث طبیعی، 54 اثر سال گذشته در قم صورت گرفت.

او ادامه داد: از 54 اثر ثبت شده قم در سال 97، میراث معنوی شامل آداب و رسوم با 7 پرونده، ثبت آثار طبیعی با 9 پرونده، ثبت آثار غیرمنقول 5 مورد و ثبت آثار غیرمنقول 33 مورد بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، با بیان اینکه در تمام 10 شاخص تعیین شده معاونت میراث فرهنگی 100 درصد محقق شده است ادامه داد: 14 مورد تعیین حریم تاریخی، رشد 12 درصدی بازدید از موزه های استان، ثبت 54 اثر، مرمت 18 اثر تاریخی و شناسنامه دار کردن بیش از یک هزار و 180 شیء تاریخی از جمله اقدام های اجرا شده در سال 97 است.

او با اشاره به تخریب برخی آثار تاریخی مانند خانه ملاصدرا و تیمچه بازار بر اثر بارندگی های ابتدای امسال گفت: طاق پوششی تیمچه بازار و خانه ملاصدرا از جمله مکان هایی بود که دراین بارندگی ها دچار آسیب شده و مرمت آنها با سرعت در دستور کار قرار گرفت که با اقدام های اجرا شده مرمت خانه ملاصدرا به اتمام رسیده و تیمچه بازار نیز مراحل نهایی مرمت را طی می کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 28

به "مخزن امن اشیای تاریخی قم شهریورماه به بهره برداری می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخزن امن اشیای تاریخی قم شهریورماه به بهره برداری می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید