محرز: سینمای مستند در ثبت ایثار کادر درمان مؤثرتر از تلویزیون عمل میکند

به گزارش آفتاب صبا، مینو محرز معتقد است احتیاج امروز، توجه جدی رسانه ها به موضوع سلامت است و سینما به عنوان رسانه ای تأثیرگذار می تواند ایثارگری های کادر درمان را انعکاس دهد.

محرز: سینمای مستند در ثبت ایثار کادر درمان مؤثرتر از تلویزیون عمل میکند

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، مینو محرز پزشک و متخصص بیماری های عفونی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و عضو کمیته علمی ستاد کرونای کشور، با اشاره به نقش رسانه ها و اختصاص بخش کرونا در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت در آگاهی بخشی به مردم در حوزه سلامت و بهداشت گفت: آگاهی عمومی مردم نسبت به سلامت و مسائل پزشکی بسیار کم است. رسانه ها و به خصوص سینما می توانند نقش به سزایی در آگاهی بخشی به مردم در این خصوص داشته باشند. فیلم ها و مستند هایی که با موضوع پزشکی و سلامت فراوری می شوند، در مقایسه با تبادل نظر و اطلاع رسانی پزشک در برنامه ای تلویزیونی، تأثیر بسیار بیشتری در مردم دارند.

محرز اضافه نمود: هرنوع رسانه ای اگر در شرایط کنونی روی اطلاع رسانی در خصوص سلامت مردم متمرکز گردد، اتفاق خوبی رقم می خورد. سینما هم یکی از رسانه های تأثیرگذار است که می تواند مؤثرتر از برنامه های تلویزیونی عمل کند، به این جهت که تماشای فیلم در ذهن مخاطب خاطره ای برجا می گذارد که می تواند در یاد او ماندگارتر باشد.

او استفاده از سینمای مستند در ثبت و نشان دادن زوایای مختلف بحران کرونا و کوشش های کادر درمان در مقابله با این ویروس را مهم ارزیابی کرد و در این باره شرح داد: درست است که کادر درمان وظیفه مراقبت از بیمار را برعهده دارند، اما در بحران کرونا آن ها فراتر از وظیفه، با از جان گذشتگی و عاشقانه در میدان حاضر شدند و کوشش های آن ها همچنان ادامه دارد. دیدن این تعداد بیمار بدحال و تماشای بیمارانی که یک به یک از دست می فرایند و نمی توان کاری برای آن ها کرد، بسیار سخت است.

محرز ادامه داد: من 45 سال طبابت نموده ام و اپیدمی های بسیاری دیده ام، اما تا به امروز این تعداد بیمار بدحال ندیده بودم. کادر درمان در شرایط کنونی، از لحاظ روحی و جسمی تحت فشارند، اما همه زحمت می کشند. ما در زمان جنگ هم با تعداد بالای مجروحان روبرو بودیم و تمام بیمارستان های خصوصی و دولتی پر از مجروح بودند، اما آن موقع مراقبت از مجروحان خطری برای ما نداشت. در حالی که کادر درمان این روز ها در وضعیتی کار می نمایند که جانشان در خطر است، به ویژه در روز های ابتدایی که امکانات کافی در اختیار نداشتند یا اطلاعات کافی برای مقابله با بحران وجود نداشت، با مرگ و میر بسیار در کادر درمان روبرو شدیم.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا با اشاره به نقش جشنواره های هنری از جمله جشنواره سینما حقیقت در ثبت تاریخی وقایع بحران کرونا تأکید کرد: استفاده از سینمای مستند می تواند در ثبت تاریخی این بحران مؤثر باشد. در فراوری فیلم با موضوع کرونا، پزشکی و سلامت افراد بسیاری دخیل اند و چیزی که تحت عنوان فیلم ارائه می گردد، با توجه به زمان بسیار بیشتری که در مقایسه با گزارشی تلویزیونی برای آن صرف شده و ارائه نقطه نظر های مختلف به اصطلاح چکش کاری شده و پخته است. در فیلم سناریو نوشته می گردد، افراد در خصوص آن نظر می دهند و در خصوص آن پژوهش هایی صورت می گیرد و به همین جهت یک فیلم می تواند نقش بسزایی در ثبت تاریخی وقایع بحران کرونا، علت یابی اتفاق و تأثیرگذاری در مخاطبان داشته باشد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذرماه تا دوم دی ماه به صورت آنلاین برگزار خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1186

به "محرز: سینمای مستند در ثبت ایثار کادر درمان مؤثرتر از تلویزیون عمل میکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محرز: سینمای مستند در ثبت ایثار کادر درمان مؤثرتر از تلویزیون عمل میکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید