ریزذرات بزاقی چقدر خطرناکند؟

به گزارش آفتاب صبا، پژوهشگران نمی دانند این ریزذرات تا چه مدت مسری و خطرناک هستند. ویروس ها پس از خروج از بدن فرد آلوده نیازمند فرد دیگری هستند و هر چه بیشتر در فضای خارج از بدن باشند ضعیف تر می شوند.

ریزذرات بزاقی چقدر خطرناکند؟

ویروس کرونا می تواند مدت ها در هوا معلق بماند. این ویروس همراه ریزذرات بزاقی هنگام صحبت کردن منتشر می گردد. پژوهشگران آلمانی توصیه می نمایند هوای محیط های بسته را به وسیله بازکردن در و پنجره ها مرتب تهویه کنید.

صورت خود را با ماسک بپوشانید، از دیگران فاصله بگیرد و دست هایتان را مرتب بشویید تا خطر ابتلا به ویروس کرونا را برای خود و اطرافیانتان کاهش دهید.

مهمترین راه انتقال ویروس کرونا ارتباط مستقیم با فردی است که در اثر آلودگی به کرونا به بیماری کووید 19 مبتلا شده است. ویروس تکثیر شده در بدن بیمار همراه سرفه یا عطسه او به دیگران منتقل می شوند.

ویروس کرونا، اما برای انتشار خود راه دیگری هم دارد: شناور ماندن در ریزذرات بزاقی. بر خلاف ذرات بزرگتر، مانند قطرات عطسه یا سرفه فرد بیمار که به دلیل سنگینی وزن این قطرات سریع روی زمین می افتند، ریزذرات بزاقی می توانند مدتی طولانی در هوا معلق بمانند.

ویروس کرونا نخستین ویروس عفونی نیست که از این طریق منتقل می گردد. ویروس بیماری هایی مانند سل یا سرخک هم تا حدی به وسیله این ریزذرات بزاقی منتقل می شوند. در نتیجه برای آلوده شدن به ویروس بیماری زا تماس مستقیم و نزدیک با شخص بیمار لازم نیست و فقط کافی است دقایقی در هوای آلوده به ویروس نفس بکشیم تا ویروس وارد دستگاه تنفسی ما گردد.

مطالعات چند گروه تحقیقاتی بین المللی ثابت نموده که ویروس کرونا در ریز ذرات بزاقی افرادی که پس از آلودگی به ویروس، حتی اگر نشانه ای از بیماری هم بروز ندهند، باز هم در هوا منتشر می گردد. این ذرات هنگام صحبت کردن −به خصوص با صدای بلند− به بیرون پرتاب می شوند.

آنچه هنوز تعیین نیست قدرت بیماری زایی این ریزذرات است. پژوهشگران نمی دانند این ریزذرات تا چه مدت مسری و خطرناک هستند. ویروس ها پس از خروج از بدن فرد آلوده نیازمند فرد دیگری هستند و هر چه بیشتر در فضای خارج از بدن باشند ضعیف تر می شوند.

موسسه روبرت کخ آلمان می گوید ویروس کرونا به وسیله این ریز ذرات بزاقی در هوا منتشر می گردد، اما سخت است که بگوییم تا چه مدت بیماری زا می ماند. این موسسه تأکید دارد که مهمترین راستا انتقال ویروس ارتباط مستقیم با عفونت قطره ای است. یعنی ارتباط با قطرات سرفه یا عطسه فردی که پس از آلودگی ویروسی به بیماری کووید 19 مبتلا شده است.

پیتر والگر، از انجمن بهداشت بیمارستانی در آلمان می گوید: برای جلوگیری ازابتلا به ویروس کرونا خودداری از ارتباط با فرد بیمار و قطرات عفونی معمولأ کافی است. او با اشاره به اطلاعات جمع آوری شده در بیمارستان ها و خانه های سالمندان آلمان در ماه های اخیر می گوید در شرایط کنونی دلیلی برای سخت گیری بیشتر در زمینه توصیه های بهداشتی وجود ندارد.

بازکردن در و پنجره ها برای تهویه منظم محل زندگی از آلودگی احتمالی به وسیله ویروس شناور در ریزذرات بزاقی معلق در هوا جلوگیری می نماید. این روش برای جلوگیری از تجمع ریزذرات بزاقی در محیط های عمومی هم مؤثر است. پیتر والگر می گوید: در شرایطی که امکان تهویه هوای داخل با هوای تازه خارج وجود ندارد، خطر ابتلا به ویروس به وسیله ریزذرات بزاقی وجود دارد.

در فضای باز، اما احتمال ابتلا به ویروس کرونا به وسیله این ریزذرات بسیار کم است. ریزذرات بزاقی بسیار سبک هستند با وزش یک نسیم ملایم، در هوا پراکنده می گردد. در نتیجه شمار ویروس های معلق در هوا در یک نقطه بسیار کمتر می گردد.

کریستین دروستن، پروفسور ویروس شناسی بیمارستان شریته آلمان معتقد است بالکن یا فضای بیرونی رستوران ها را می توان در شمار مکان های تقریبأ امن، از نظر آلودگی به زیرذرات بزاقی به شمار آورد.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 828

به "ریزذرات بزاقی چقدر خطرناکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزذرات بزاقی چقدر خطرناکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید