دلواپسانی که دیگر به عیادت استاد موسیقی نمی آیند، روایت این روزهای حسین دهلوی

به گزارش آفتاب صبا، سوسن اصلانی در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه اوضاع جسمی همسرش در شرایط پر نوسانی قرار گرفته است، شرح داد: همچنان طبق وظیفه ای که بر عهده دارم با دقت و شدت فراوان مشغول مراقبت درمانی دهلوی هستم اما مشکل حافظه و اینکه در برخی موارد این معضل به شدیدترین شکل ممکن خود می رسد همچنان شرایط مراقبت از این هنرمند موسیقی را سخت می نماید اما تا آخرین توانم از همسرم مراقبت می کنم.

دلواپسانی که دیگر به عیادت استاد موسیقی نمی آیند، روایت این روزهای حسین دهلوی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل دانش آموزان در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طی ماه های گذشته مدیران دولتی و هنرمندان از استاد دهلوی ملاقات نموده اند یا خیر؟ گفت: من به دلیل حضورم به عنوان نوازنده و آهنگساز در عرصه موسیقی در بعضی از مراسم دوستان، هنرمندان و مدیرانی را می بینیم که مرتب جویای احوال دهلوی هستند و هرگاه من را می بینند قول می دهند که مثلا طی روزهای آینده به خانه ما می آیند تا ملاقاتی با این هنرمند پیشکسوت داشته باشند اما این قول ها در همان ملاقات چند دقیقه ای می گذرد و کسی هم به ملاقات وی غیر از مواردی بسیار معدود نمی آید در حالیکه تصور می کنم ملاقات بهترین اتفاق برای یک هنرمندی مانند حسین دهلوی باشد.

به طور مستمر به استاد دهلوی سر بزنید

این هنرمند سنتورنواز توضیح داد: من از این دل نگرانی ها و دلواپسی های دوستان دهلوی و هنرمندان موسیقی بی نهایت متشکرم اما دوست داشتم مدیران، هنرمندان و اعضای خانه موسیقی که همیشه به استاد دهلوی لطف داشته اند حرف های خود را در عمل هم بیاورند و مستمر به این استاد موسیقی سرکشی نمایند. ما توقع چندانی از دوستان نداریم فقط می خواهیم این عزیزان بیشتر به فکر هنرمندان پیشکسوت موسیقی باشند.

اصلانی گفت: کسانی که در منزل خود سالمندی را با این شرایط نگهداری می نمایند خوب می دانند که مراقبت از چنین افرادی بسیار سخت و سخت است اما برای من این سختی ها هیچ اهمیتی ندارد و افتخار می کنم که در کنار همسرم هستم؛ اگرچه تنها هستم اما مراقبت از او را دوست دارم. اما ای کاش رفیقان و هنرمندانی که در برنامه های مختلف از دهلوی و خدماتش به موسیقی تعریف و تمجید می نمایند کمی از مشغله های خود بکاهند و با این هنرمند ملاقاتی داشته باشند.

این هنرمند و نوازنده با تشکر از موسسه پیشکسوتان هنر در حمایت از هنرمندان پیشکسوت توضیح داد: به هر حال نگهداری از یک هنرمند بیمار سالمند هزینه های زیادی دارد که ما هم از صرف این هزینه ها مستثنی نبوده و نیستیم اما به نظرم صندلی هنرمندانی چون حسین دهلوی به قدری بالا و ارزشمند است که من با تمام سختی ها آن را پذیرفتم و بدون هیچ چشم داشتی از حمایت های بیرونی به مراقبت از او بپردازم.

استاد حسین دهلوی هفتم مهر ماه سال 1306 در تهران به دنیا آمد، وی آموزش موسیقی را در پنج سالگی نزد پدرش معزالدین دهلوی که از شاگردان مرحوم علی اکبرخان شهنازی(نوازنده و ردیف دان نامدار تار و فرزند میرزا حسینقلی) شروع کرد، اگر چه چندان دوامی نیاورد و دهلوی کودک بعد از رها کردن این ساز در 9 سالگی و به تشویق مادرش به سمت ساز ویلن و آموزش آن نزد پدرش رفت. این استاد مسلم موسیقی ایران دوره اول ویلن را نزد پدر فراگرفت و سپس دوره دوم (ردیف راست کوک) را نزد ابوالحسن صبا گذرانید و وارد هنرستان موسیقی شد و از آن پس به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد. البته مدتی بعد روبیک گریگوریان رئیس وقت هنرستان، وی را به حسین ناصحی معرفی می نماید تا هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را از او فرا بگیرد.

دهلوی فارغ التحصیل آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی است. او در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه اندازی و در همین دوره چند اثر از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت صبا رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد به دهلوی واگذار و در همین دوره شاخه های 2 ، 3 و 4 نیز به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان افتتاح تلویزیون ایرانبه صورت هفتگی در تلویزیون به اجرای برنامه پرداختند. این هنرمند در سال 1341 حسین دهلوی به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شدو تا فروردین 1350 در این مقام باقی بود. دراین سال وی برای سفر دوساله مطالعاتی به آلمان و اتریش رت. دهلوی در مدت ده سال تصدی هنرستان به خوبی این سازمان آموزشی را اداره کرد و نظم، تحول و جهشی در هنرستان پدید آورد. او خود در دوره دوم هنرستان رشته های تئوری موسیقی ایران، تلفیق شعر و موسیقی، فرم موسیقی ایران، هارمونی و ارکستر را شخصاً تدریس می کرد

.

دهلوی از سال 1376 تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک شروع کرد. ساخت این اثر سه سال به طول انجامید که به خاطر محدودیت های استفاده از صدای خواننده زن تا به حال به اجرا درنیامده و فقط موسیقی سازی آن در خرداد 1379 با همت و رهبری علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در شهر براتیسلاو اجرا و ضبط شده است.

دهلوی همیشه به نوآوری در زمینه های مختلف اندیشیده است. تدوین متد تنبک از طریق او و جمعی دیگر شامل حسین تهرانی ، مصطفی کمال پورتراب و فرهاد فخر الدینی برای ارتقای صندلی تنبک در موسیقی ایرانی و تسهیل آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران نقیصه کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.

نخستین اثر دهلوی در زمینه ارکستر موسیقی ملی سبک بال در سال 1332 براساس موتیف کوتاهی ملهم از قطعه قاسم آبادی ساخته ابوالحسن صبا در شور تصنیف شده است. این اثر در آلبوم مذکور با کیفیت ضبط زنده همان زمان ارائه شده است. کنسرتینو برای سنتور و ارکستر دیگر اثر این آلبوم حاصل همکاری مشترک دهلوی با فرامرز پایور است. این اثر که در سال 1337 تصنیف شده شامل آواز بیات اصفهان، دستگاه همایون(گوشه لیلی و مجنون)، چهارمضراب چهارگاه و دستگاه ماهور است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر مضرابی و از چهره های پیش کسوت مدیریت موسیقی در ایران تجربیات بسیاری در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی دارد و آثار گفت وگوی دل در شور و فروغ عشق در بیات اصفهان حاصل تجربیات آهنگساز در این زمینه است. دهلوی قطعاتی از ابوالحسن صبا را نیز برای ارکستر تنظیم نموده است. به یاد صبا (برگرفته از قطعه به یاد گذشته در دشتی ، شوشتری (چهارمضراب برای ویولن و ارکستر و نغمه ترک (براساس قطعه دوضربی بیات ترک) از آن جمله اند

.

اجرای 15 قسمت از اپرای 26 قسمتی بیژن و منیژه و انتشار پارتیتور آهنگ های خود به نام های دوئو سنتور در سه گاه، شورآفرین در شور برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی در اصفهان، سوئیت بیژن و منیژه برای ارکستر زهی، بیژن و منیژه برای ارکستر سمفونیک ،سرباز برای آواز گروهی و ارکستر و... تنها بخشی از آثار چاپ شده اوست.

دهلوی در سال 1371 ارکستر مضرابی را تشکیل داد که صرفاً شامل سازهای مضرابی سنتور، تار، قانون، عود و بم تار (تارباس) بود.در کنسرت های مهرماه 1371 قطعات دیگری از جمله تصنیف قدیمی باغ تفرج (در همایون)، نغمه ترک، پیش درآمد سه گاه، پیش درآمد همایون، سرود گل، نوا و چهارمضراب دشتی (برای گروه سنتور) گفت وگوی دل و... اجرا شد. یکی از مهمترین آثار حسین دهلوی کتاب پیوند شعر وموسیقی آوازی است که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش هنر را به خود اختصاص داد.این کتاب حاصل بیش از 40 سال تجربه دهلوی در تلفیق موسیقی با شعر ایرانی است که به شیوه ای علمی و متدیک فرایند کار را شرح می دهد.

دهلوی در سال 1382 به عنوان چهره ماندگار مورد تقدیر نهاده شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 580

به "دلواپسانی که دیگر به عیادت استاد موسیقی نمی آیند، روایت این روزهای حسین دهلوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلواپسانی که دیگر به عیادت استاد موسیقی نمی آیند، روایت این روزهای حسین دهلوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید