خطر هوش مصنوعی تازه وارد برای افراد مبتلا به سرطان!

به گزارش آفتاب صبا، ایسنا نوشت: آنالیز تازه پژوهشگران آمریکایی که نخستین نمونه در نوع خود به شمار می رود، نشان می دهد که ChatGPT ممکن است باورهای نادرستی را در خصوص سرطان ارائه کند و به تصمیم گیری اشتباه بیماران منجر گردد.

خطر هوش مصنوعی تازه وارد برای افراد مبتلا به سرطان!

از آنجا که چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به منابع محبوب برای اطلاعات سرطان هستند، یک پژوهش به آنالیز آنها پرداخته است. پژوهشگران در این پروژه دریافتند که این منابع، اطلاعات دقیقی را در خصوص داستان ها و باورهای نادرست پیرامون سرطان ارائه می دهند.

دکتر اسکایلر جانسون(Skyler Johnson)، پزشک-دانشمند مؤسسه سرطان هانتسمن(Huntsman Cancer Institute) و دانشیار بخش تشعشع سرطان در دانشگاه یوتا(UofU)، در پژوهشی که نخستین نمونه در نوع خود به شمار می رود، قابلیت اطمینان و دقت اطلاعات سرطان ربات ChatGPT را ارزیابی کرد.

جانسون و گروهش با استفاده از داستان ها و باورهای نادرست رایج مؤسسه ملی سرطان آمریکا(NCI) در خصوص سرطان دریافتند که 97 درصد از پاسخ ها درست بوده اند. در هر حال، این یافته ها با بعضی هشدارهای مهم همراه هستند؛ از جمله نگرانی در خصوص این موضوع که بعضی از پاسخ های ChatGPT ممکن است اشتباه تفسیر شوند. این امر می تواند به تصمیمات بد بیماران مبتلا به سرطان منجر گردد. این گروه پژوهشی در خصوص استفاده از چت بات ها برای کسب اطلاعات در خصوص سرطان، احتیاط را به بیماران توصیه کردند.

این پژوهش نشان داد که معین نبود پاسخ ها از سوی چت بات آمده اند یا مؤسسه ملی سرطان آمریکا. اگرچه پاسخ ها دقیق بودند، اما پژوهشگران دریافتند که زبان ChatGPT، غیر مستقیم، مبهم و در بعضی موارد نامعین است.

جانسون گفت: من درک می کنم که دسترسی به اطلاعات دقیق، برای بیماران مبتلا به سرطان و مراقبان آنها چقدر سخت است. این منابع باید آنالیز شوند تا بتوانیم به بیماران مبتلا به سرطان یاری کنیم که در محیط اطلاعات آنلاین حرکت نمایند و در پی پاسخ درستی در خصوص بیماری خود باشند.

اطلاعات نادرست می توانند به بیماران مبتلا به سرطان آسیب برسانند. جانسون و گروهش در پژوهش پیشین خود که در Journal of the National Cancer Institute به چاپ رسید، دریافتند که اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی رایج هستند و می توانند به بیماران مبتلا به سرطان آسیب برسانند.

گام های بعدی جانسون و گروهش، ارزیابی این است که بیماران چقدر از چت بات ها برای جستجوی اطلاعات درباره سرطان استفاده می نمایند، چه سؤالاتی می پرسند و آیا چت بات های هوش مصنوعی، پاسخ های دقیقی را به پرسش های غیر رایج در خصوص سرطان می دهند یا خیر.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 اسفند 1401 بروزرسانی: 28 اسفند 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2019

به "خطر هوش مصنوعی تازه وارد برای افراد مبتلا به سرطان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر هوش مصنوعی تازه وارد برای افراد مبتلا به سرطان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید