خبرنگاران سریال خروج آمریکا از توافق های بین المللی؛ پمپئو مسکو را متهم کرد

به گزارش آفتاب صبا، نیویورک- خبرنگاران- وزیر خارجه آمریکا از تصمیم این کشور برای خروج از پیمان آسمان های باز اطلاع داد و گفت روسیه بارها اجرای تعهدات خود را نقض نموده است و آمریکا نمی تواند یک نمای خالی از همکاری با مسکو را تحمل کند.

خبرنگاران سریال خروج آمریکا از توافق های بین المللی؛ پمپئو مسکو را متهم کرد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

مایک پمپئو روز پنج شنبه در بیانیه ای مطبوعاتی اظهار داشت: ایالات متحده فردا خروج خود را از پیمان آسمان های باز به اطلاع طرف های دیگر این پیمان می رساند و 6 ماه دیگر به طور رسمی دیگر بخشی از این پیمان نخواهد بود.

وی افزود: با این حال، در صورت بازگشت روسیه به اجرای کامل این معاهده، نسبت به این تصمیم خود تجدید نظر می کنیم. سنگ بنای استراتژی امنیت ملی رئیس جمهوری ترامپ، محافظت از مردم، شیوه زندگی و منافع امنیتی آمریکا است. همانطور که رئیس جمهوری روشن نموده است، ایالات متحده باید با نگاهی روشن،هرگونه توافق را ارزیابی کند که آیا به نفع ایالات متحده است یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: پس از آنالیز دقیق، از جمله ورودی متحدان و شرکای اصلی، به طور کامل روشن شد که دیگر به نفع آمریکا نیست که به عنوان طرف معاهده آسمان های باز بماند.

پمپئو افزود: اجرای این معاهده از روسیه و نقض آسمان های باز، کارکرد اصلی اعتمادسازی این پیمان را تضعیف نموده است و در حقیقت، بی اعتمادی و تهدیدهای مربوط به امنیت ملی ما را برانگیخته است. همین باعث شده است که ادامه مشارکت ایالات متحده غیر قابل دفاع باشد.

وی با این ادعا که آمریکا و دیگر شرکای این پیمان به تعهدات خود به طور کامل اجرا نموده اند، اظهار کرد: روسیه سالهاست که به طور آشکار و مداوم پیمان را به طرق مختلف نقض نموده است. این داستان به عهدنامه پیمان آسمان های باز منحصر نیست. متاسفانه روسیه ناقض بسیاری از تعهدات خود مربوط به کنترل تسلیحات بوده است.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: روسیه به طور مداوم طوری عمل نموده است که گویی آزاد است تعهدات خود را خاموش و به خواست خود انجام دهد و هر زمان که بخواهد به طور غیرقانونی مانع پروازهای نظارتی آسمان های باز گردد یا برای آن محدودیت ایجاد کند.

پمپئو اظهار کرد: روسیه از دسترسی پروازهای نظارتی در کریدور 10 کیلومتری در امتداد مرز خود با مناطق تحت اشغال روسیه در گرجستان، آبخازیا و اوستیای جنوبی، امتناع ورزیده است و از این طریق برای پیشبرد ادعاهای دروغین روس مبنی بر اینکه این سرزمین های اشغالی کشورهای مستقل هستند، کوشیده است.

وی ادامه داد: شناسایی آسمان کریمه،اوکراین، به عنوان یک میدان سوخت رسانی هوایی از سوی روسیه، کوششی برای پیشبرد ادعای خود در الحاق این شبه جزیره است که ایالات متحده آمریکا آن را نمی پذیرد و هرگز نخواهد پذیرفت.

وزیر خارجه آمریکا افزود: روسیه همچنین به طور غیرقانونی، محدودیتی در مقصد پرواز بر فراز کالینینگراد ایجاد نموده است، برخلاف آن، واقعیت این است که این منطقه تحت محاصره به مکان نظامی قابل توجهی برای استقرار موشک های اتمی برد کوتاه برای هدف دریافت ناتو تبدیل شده است. در سال 2019 ، روسیه به ناحق یک پرواز نظارتی مشترک ایالات متحده و کانادا را بر سر یک تمرین نظامی عظیم روسیه منع کرد.

پمپئو افزود: به نظر می رسد مسکو برای پشتیبانی از دکترین تهاجمی جدید خود مبنی بر هدف قرار دادن زیرساخت های مهم در ایالات متحده و اروپا با مهمات مرسوم با راهنمایی دقیق، از تصاویر آسمان های باز استفاده می نماید. بنابراین روسیه به جای اینکه از این پیمان به عنوان سازوکاری برای تقویت اعتماد و اطمینان به وسیله شفافیت نظامی استفاده کند، معاهده را به سلاحی برای ارعاب و تهدید تبدیل نموده است.

وی تاکید نمود: معاهده آسمان های باز به منظور یاری به امنیت بین المللی بود، اما در عمل، پیچ خورده و منحرف شده است و اکنون در خدمت اهداف روسیه درآمده که مضر امنیت است. از این رو ما حاضر نیستیم مسائل فعلی تهدید و بی اعتمادی ناشی از روسیه را برای تحکیم یک نمای خالی از همکاری با مسکو تحمل کنیم.

وزیر خارجه ترامپ ادامه داد: ما نمی توانیم در توافقنامه های کنترل تسلیحاتی که طرف مقابل نقض می نماید ، باقی بمانیم که از این اقدامات نه به منظور حمایت از آنها بلکه برای تضعیف صلح و امنیت بین المللی استفاده می گردد.

پمپئو افزود: در صورت عدم بازگشت روسیه به پیروی کامل از این پیمان اعتماد ساز، ما ممکن است حاضر به تجدید نظر در این تصمیم باشیم اما بدون چنین تغییر مسیری از سوی کرملین ، راه ما در مدت 6 ماه به خروج از پیمان منجر می گردد.

معاهده آسمان های باز، توافقنامه ای بین 34 کشور دنیا است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن ها گردد، ایجاد شده است. معاده آسمان های باز یکی از عظیم ترین کوشش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال 1955 توسط دوایت آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس ها روبه رو شد.

بعد از مخالف شوروی، این طرح برای سال ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پدر مجدداً در خصوص آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه ای در 24 مارس 1992 شد. در نهایت نیز از اول ژانویه 2002 این طرح عملیاتی و اجرا شد.

دونالد ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید تا به امروز از بسیاری از معاهدات و پیمان های مهم بین المللی، آمریکا را خارج ساخت که تلاطمات سیاسی دنیای را به همراه داشته است که می توان به خروج از پیمان های آب و هوایی پاریس، پیمان تجاری نفتا، پیمان موشک های اتمی میان برد و توافق هسته ای ایران اشاره نمود.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 824

به "خبرنگاران سریال خروج آمریکا از توافق های بین المللی؛ پمپئو مسکو را متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سریال خروج آمریکا از توافق های بین المللی؛ پمپئو مسکو را متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید