تعیین عرصه و حریم یک تپه باستانی برای نجات از نابودی

به گزارش آفتاب صبا، پروژه معین عرصه و حریم تپه ترخان آباد که به منظور نجات این اثر تاریخی از نابودی صورت گرفت به کشف سه گور خمره با بقایایی انسانی، بقایایی از معماری آجری و سنگی، سفال و ... از دوران تاریخی و اسلامی انجامید.

تعیین عرصه و حریم یک تپه باستانی برای نجات از نابودی

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی بهنیا - سرپرست پروژه مشخص عرصه و حریم تپه تاریخی ترخان آباد مریوان - با اعلام مشخص عرصه و حریم تپه ترخان آباد در مریوان برای نجات از نابودی، گفت: تپه تاریخی ترخان آباد (عبدالله بیک) واقع در جنوب شهر مریوان استان کردستان، به شماره 2044 که در سال 1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، به دلیل در امان ماندن از تصرفاتی که دچارش شده است، مشخص عرصه و حریم خواهد شد.

او با اشاره به معضلات و تصرفاتی که کار حفاظت از این تپه تاریخی را مشکل ساخته ادامه داد: محاصره این اثر در میان منازل مسکونی و تخریب روز به روز آن در نتیجه ساخت و سازهای غیرمجاز تپه تاریخی ترخان آباد را در شرایط اضطرار قرار داده است. از این رو با موافقت پژوهشکده باستان شناسی و دریافت مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پروژه مشخص عرصه و پیشنهاد حریم این تپه انجام گرفت.

بهنیا اضافه نمود: به منظور مشخص شدن عرصه تپه تاریخی، 13 گمانه آزمایشی در قسمت های مختلف این اثر با رعایت عرصه حفر شد که داده های فرهنگی متنوعی از دوره های تاریخی و اسلامی از آنها بدست آمد.

این باستان شناس همچنین اظهار کرد: سه گور خمره با بقایای انسانی شامل تعدادی استخوان و یک جمجمه که گویای فرهنگ تدفین منطقه در آن زمان است، بقایایی از معماری آجری و سنگی به همراه لایه فرهنگی و دادهای فرهنگی سفال با نقش خطوط شانه ای و موازی از دوران اسلامی در تعدادی از گمانه ها کشف شد.

وی در خاتمه گفت: طبق ضوابط، عرصه و حریم این اثر تاریخی در نقشه پیشنهادی نیز مشخص می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 558

به "تعیین عرصه و حریم یک تپه باستانی برای نجات از نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعیین عرصه و حریم یک تپه باستانی برای نجات از نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید