بهار سال جاری توأمان بهار رمضان شده است، این جا تهران است کتابی برای تاریخ اجتماعی مرکز

به گزارش آفتاب صبا، به گزارش خبرنگاران، دکتر پریسا کدیور، پژوهشگر تاریخ درباره تقارن ماه مبارک رمضان با جشن نوروز گفت: به بهار که نزدیک می شویم، همه به جنب و جوش می افتند. بی قراری توام با انتظاری در جامعه موج می زند. انتظاری که از جنس دلخوشی نیست، بلکه از کورسویی از امید برخاسته است. هر چه زمستان سردتر و طولانی تر باشد، نبض امید از اعماق تاریکی و سرما، زنده تر می زند برای رسیدن به بهار؛ تا به قول حافظ چو غنچه گرچه فروبستگی ست کار دنیا، بهار گره گشا بیاید و عوض کند اوضاع دنیا را. بهار سال جاری توأمان بهار رمضان شده است. گویا خدا نیز دانسته است که برای روییدن برگ سبزی در شوره زار یأس دل هایمان به چیزی بالاتر از باران بهاری و شکوفه های سیب و گیلاس درختان احتیاج داریم. رحمت وعده داده شده اش به بردباران می خواهد و شاید معجزه ای که از سجاده دعاهایمان در تنهایی سحرها برخیزد.

بهار سال جاری توأمان بهار رمضان شده است، این جا تهران است کتابی برای تاریخ اجتماعی مرکز

وی اضافه نمود: به عنوان پیشنهاد مطالعه به علاقه مندان حوزه تاریخ معاصر در تعطیلات نوروز کتاب جامعه نگاری عهد قاجار را پیشنهاد می کنم. این کتاب به تلاش من از سوی نشر ققنوس به چاپ رسیده است. از آن رو که این کتاب از منظر متفاوتی به این دوره تاریخی پرداخته است؛ تاریخ اجتماعی و زندگی روزمره مردم در دوران قاجار است و به این امر کمتر پرداخته شده و مهجوری در تاریخ نگاری ایران است. بنابراین، این کتاب نه تنها دریچه تازه ای به روی علاقه مندان به حوزه تاریخ نگاری می گشاید، بلکه به جرئت می توانم بگویم که آشنایی با نظام طبقاتی، ساختار مالی و شهری در دوره قاجار، خلق و خوی ایرانیان آن دوره، اعیاد و آیین های ملی و مذهبی آنان، پوشش و آرایش مردان و زنان و آداب و رسوم قائم بر حوزه های مختلف زیست آنان، مانند: مهمانی و سفر و ازدواج و سوگواری، تغذیه و بهداشت و درمان خوانندگان را هیجان زده خواهد نمود. ضمن آنکه نثر روان و توضیح جزییات کم نظیر در روایت های مستند از شیوه زندگی مردم، مخاطب کتاب را پیش از آنکه خواننده سطور تاریخی کند، به لذت تماشای جامعه قاجار می رساند.

پریسا کدیور اعلام کرد: کتاب دیگر که به نظر من برای مطالعه در روزهای تعطیل نوروز مناسب است، کتاب این جا تهران است از منصوره اتحادیه که از سوی نشر تاریخ به چاپ رسیده است. این کتاب قائم بر تاریخ اجتماعی شهر تهران است و از معدود کتاب هایی است که حوزه های مختلف تجربه زیستی جامعه را در یک برهه از زمان ( قاجار) در جغرافیای شهری آنالیز می نماید. این کتاب مجموعه مقالاتی را درباره تهران دربرمی گیرد.

وی در ادامه گفت: کتاب دیگری که پیشنهاد می کنم، کتاب تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ است به تلاش محمد توکلی طرقی که از سوی انتشارات پردیس به چاپ رسیده است. این کتاب در دوره ای نوشته شد که جانمایه بیشتر روایت های رایج تجدد ایرانی نالش نداشتیم و نبودیم و جویش کشف رموز عقب ماندگی، عقب افتادگی و خواب غفلت کشور و ملت بود. راویان روایت ناتوانی ها و ناکامی های تجدد ایرانی تجدد را آهنگ از پیش ساخته استادانی فرنگی می پنداشتند که ایرانیان به سوغات از فرنگ آورده و در سازها و دستگاه های زندگی ایرانی، نابلدانه و پرغلط می خواندند و می نواختند. بدآهنگی تجدد ایرانی مایه اخلاقی این شبیه نگاری ها بود. اگرچه راویانی همچنان به ذکر مصیبت تجدد بر این روال مشغولند، در دو دهه گذشته تاریخ شناسان با توجه به اسناد و مدارک تاریخی رفته رفته روایت هایی را دریافته اند که تجدد را آهنگ از پیش ساخته استادان فرنگی و کالای وارداتی و عاریتی اروپایی فرض نمی نماید. تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ فرآورده چنین تلاشی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 فروردین 1402 بروزرسانی: 8 فروردین 1402 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2021

به "بهار سال جاری توأمان بهار رمضان شده است، این جا تهران است کتابی برای تاریخ اجتماعی مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار سال جاری توأمان بهار رمضان شده است، این جا تهران است کتابی برای تاریخ اجتماعی مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید