باید و نبایدهای سحری خوردن برای تشنگی، لاغر شدن و لاغر نشدن

به گزارش آفتاب صبا، آیا به باید و نباید های سحری خوردن توجه می کنید؟ سحری به عنوان یکی از اصلی ترین وعده های ماه رمضان، اهمیت ویژه ای دارد و باید سعی کنید برای سحری غذاهایی بخورید که هم شما را سیر نگه دارد، هم تشنه نشوید و هم قوی بمانید. در این مقاله از در به باید و نبایدهای سحری خوردن می پردازیم. بعلاوه به شما می گوییم که سحری چی بخوریم که تشنه نشویم، برترین غذا برای سحری چیست، برترین زمان خوردن سحری و هر آنچه باید درباره این وعده غذایی بدانید را در ادامه بخوانید.

باید و نبایدهای سحری خوردن برای تشنگی، لاغر شدن و لاغر نشدن

باید و نبایدهای سحری خوردن

همین ابتدا بگوییم که به هیچ وجه سحری را از وعده های غذایی خود در ماه رمضان حذف نکنید. بسیار زیاد است. اما برای خوردن سحری، ضروری است باید و نبایدهای سحری خوردن را به خوبی رعایت کنید تا بدنتان در طول ماه رمضان ضعیف نگردد و زیاد لاغری یا دچار اضافه وزن بعد از ماه رمضان نشوید.

از آن جایی که وعده سحری یک وعده نامتعارف و غیر معمول برای بدن است، ممکن است در صورت رعایت نکردن باید و نبایدهای سحری، دچار معده درد شوید یا در طول روز گرسنه بمانید. پس به موارد زیر، توجه و آنها را رعایت کنید تا رمضان را به سلامت پشت سر بگذارید.

سحری را با چه چیزی آغاز کنیم؟

به خاطر این که وعده سحری بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب خورده می گردد، بهتر است با مایعات گرم آغاز گردد. به عنوان یک وعده غذایی که در ماه رمضان قبل از اذان صبح می خوریم، نوشیدن یک فنجان دمنوش، آب ولرم یا چای می تواند آغاز نماینده خوبی برای وعده سحر باشد.

برترین زمان خوردن سحری

برترین زمان صرف سحری در ماه رمضان موقعی است که زمان کافی برای خوردن همه گروه های مواد غذایی را داشته باشید و در کمال آرامش غذای خود را میل کنید. در واقع یکی از نکات کلیدی درباره سحری این است که شما به موقع از خواب بیدار شوید و بتوانید غذای اصلی، مایعات، سبزیجات و میوه را به مقدار مناسبی بهره ببرید.

حقیقت این است که شما درست تا لحظه آغاز اذان صبح مجاز به خوردن و آشامیدن هستید. به محض آغاز شدن اذان اگر چیزی بخورید، روزه شما باطل می گردد. از همین رو همه علما تأکید می نمایند تا چند لحظه قبل از آغاز اذان غذا خوردن و آب نوشیدن را کنار بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقالهرجوع کنید و حکم مراجع تقلید درباره باید و نبایدهای سحری خوردن و زمان آن را هم بخوانید.

سحری را چطور بخوریم؟

یکی از مهم ترین نکته ها درباره خوردن سحری این است که غذا را آرام بجوید. غذایی که آرام جویده گردد، حتی اگر مقدار آن که کم باشد تا ساعت ها شما را سیر نگه می دارد. اما غذایی که تند تند و به خصوص با آب زیاد خورده گردد، بخش زیادی از آن بدون این که تبدیل به انرژی گردد، به صورت هضم نشده، دفع می گردد.

علاوه بر این، غذای هضم نشده با ورود به روده به وسیله باکتری های روده هضم می گردد که گاز زیادی فراوری می نماید و باعث ایجاد نفخ در بدن می گردد. به گفته کارشناسان، هر لقمه را حدود 30 بار بجوید. علاوه بر این از پرخوری در وعده سحری دوری کنید. چون پرخوری نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث ضعف و پرخاشگری در طول روز می گردد.

سحری چی بخوریم؟

در میان غذاهای مناسب سحری در طب سنتی، علاوه بر خوردن آب کافی و نوشیدنی های بدون قند، باید غذاهایی را انتخاب کنید که پختن آنها آسان باشد و وقت زیادی از شما نگیرد. علاوه بر این بتواند مواد مغذی مورد احتیاج بدن را فراهم کند. این یعنی غذا باید به میزان کافی مقوی باشد تا در طول روز انرژیی کافی برای انجام فعالیت های روزانه را داشته باشید.

در کنار غذاهای مناسب برای سحری، خوردن حاوی مواد غذایی پروتئین دار مثل و حبوبات بسیار سیرنماینده و مقوی است. همچنان که سبزیجات باعث فیبر رسانی و جلوگیری از یبوست و آبرسانی به بدن می شوند، پروتئین هم می تواند شما را سیر نگه دارد و سبزیجات از تشنه شدنتان جلوگیری می نمایند.

از قلم نیاندازید که باید تنوع غذایی را در رژیم غذایی این ماه رعایت کنید و نباید غذاهایتان در این ماه با ماه های دیگر تفاوت زیادی داشته باشد. عادات غذایی خود را در نظر داشته باشید. برای این ماه می توانید از مقاله یاری بگیرید تا غذاهای سالم و غیرتکراری را در رژیم غذایی تان قرار دهید.

چه غذاهایی برای سحری مناسب نیستند؟

در میان باید و نبایدهای سحری خوردن، همان طور که باید به چیزهایی که می خورید توجه کنید، باید دقت کنید که بعضی مواد غذایی را حتی الامکان از وعده سحری حذف کنید. بدترین غذاها در سفره سحری ماه رمضان شامل غذاهای حاوی قند مصنوعی و مواد غذایی شیرین هستند.

بعلاوه باید از خوردن غذاهای چرب و سنگین مثل آبگوشت، کله پاچه، غذاهای سوخاری و سرخ شده، فست فودها، نوشیدنی های بسیار سرد، نوشیدنی های گازدار، چای پر رنگ، غذاهای شور و پر ادویه، میوه های گرمسیری (با طبع گرم) در حجم زیاد و غذاهایی حاوی کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده مثل نان سفید، آرد سفید، انواع کیک و ماکارونی بدون سبوس خودداری کنید.

این مواد غذایی از جمله مضرترین غذاها برای وعده سحری هستند. چون معمولا به سرعت قند خون بدن را افزایش می دهند و مواد مغذی پایینی دارند. برای این که با نبایدهای سحری خوردن آشنا شوید، مقالهرا بخوانید.

برای لاغری سحری چی بخوریم؟

اگر شما هم سوالتان ابن است چه ، باید بدانید که روزه گرفتن در ماه رمضان فرصت فوق العاده ای برای دست کشیدن از غذاهای مضر و ریزه خواری های روزمره است که نقش مهمی بر چاقی بدن دارند.

اگر دوست دارید ماه رمضان سال جاری وزن کم کنید و حسابی لاغر شوید، بهتر است میل کنید. این غذاها علاوه بر سیر نگه داشتن شما، باعث می شوند دچار اضافه وزن نشوید. ضمناً غذاهای مضر در ماه رمضان را باید از رژیم غذایی تان حذف کنید.

در کنار خوردن غذاهای رژیمی برای سحری و اجتناب از غذاهای مضر، ورزش و فعالیت را در برنامه ماه رمضان جای دهید. می توانید از مقاله یاری بگیرید و توصیه های آن را به کار ببندید تا در سرانجام ماه رمضان لاغر شوید.

برای لاغر نشدن، سحری چی بخوریم؟

هر چند برای بعضی افراد معضل چاق شدن وجود دارد ولی برای کسانی که به راحتی وزن از دست می دهند، لاغر نشدن در ماه رمضان طبق توصیه های پزشکی ماه رمضانی یک مزیت بزرگ به شمار میرود. از آن جایی که در ماه رمضان وعده های غذایی به 2 وعده اصلی محدود می گردد، کاهش وزن در ماه رمضان طبیعی است.

اما برای این که در ماه رمضان، وزن خود را از دست ندهید، به باید و نبایدهای سحری خوردن برای افراد لاغر توجه کنید. می توانید دستورالعمل های موجود در مقاله را به کار ببندید. در این مقاله یاد می گیرید که در ماه رمضان چه کارهایی را انجام دهید و از چه رژیم غذایی پیروی کنید تا دچار کاهش وزن نشوید.

سحری را با چه چیزی تمام کنیم؟

به این موضوع توجه کنید که بلافاصله بعد از خوردن وعده سحری، نباید با شکم پر بخوابید. بهتر است حدود 30 دقیقه تا یک ساعت بیدار بمانید و بعد بخوابید. چون بدن به چنین وعده ای در شب و حذف کردن وعده های دیگر عادت ندارد. ضمناً اگر ناراحتی معده دارید حتما در این مورد با پزشک تان مشورت کنید. بدون شک در روز های اول ماه رمضان ممکن است روزه داری برایتان کمی سخت باشد ولی به مرور بدنتان به آن عادت می نماید.

سوالات متداول

سحری چی بخوریم که تشنه نشویم؟

خوردن غذاهای سرخ نموده، با ادویه زیاد، شور، غذاهای فست فودی، شیرینی ها با قند زیاد، خوردن مقدار کم آب می تواند باعث تشنگی زیاد در طول روز گردد. بعلاوه برای اینکه تشنه نشوید، در وعده سحری، ر بنوشید تا بدن دچار کم آبی و تشنگی نگردد.

خوردن برنج در سحری خوب است یا نه؟

برنج یکی از غذاهایی است که در بسیاری از وعده های غذایی ما ایرانی ها وجود دارد. خوردن برنج در سحری شما را سیر می نماید ولی بهتر است ماه رمضان را هم در برنامه غذایی تان جای دهید. در این صورت علاوه بر تنوع غذایی، موجب چاقی نمی شوید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 فروردین 1402 بروزرسانی: 10 فروردین 1402 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2022

به "باید و نبایدهای سحری خوردن برای تشنگی، لاغر شدن و لاغر نشدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای سحری خوردن برای تشنگی، لاغر شدن و لاغر نشدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید