این روز ها بیشتر حواستان به گوش هایتان باشد

به گزارش آفتاب صبا، روزنامه جام جم : چندی پیش در خبر ها به نقل از سازمان جهانی بهداشت آمده بود که در سراسر جهان یک میلیارد و یکصد میلیون نوجوان و جوان 12 تا 35 ساله به علت قرارگرفتن در معرض نویز حاصل از سامانه های الکترونیکی- تفریحی، استفاده از هدفن در هنگام بازی های رایانه ای و شنیدن موسیقی با صدای بلند در معرض خطر ابتلا به ناشنوایی هستند.

این روز ها بیشتر حواستان به گوش هایتان باشد

این سازمان برآورد نموده است که اکنون نزدیک به 460 میلیون نفر در سطح دنیا دچار ناشنوایی ناتوان نماینده هستند که 34 میلیون نفر از آن ها را بچه ها تشکیل می دهند. واقعیت این است نوجوانان و جوانان بدون آن که متوجه باشند در خطر پیرگوشی زودهنگام قرار دارند؛ زیرا به طرز نگران نماینده ای و بدون توجه به حد صوتی مجاز از وسایل صوتی استفاده می نمایند. به همین علت باید تحت آموزش های لازم قرار بگیرند. در ادامه دکتر حمید جلیلوند، در این باره توضیحاتی را به ما ارائه می دهند:

وسایلی که منجر به کم شنوایی و ناشنوایی در نوجوانان می گردد

به طور کلی اگر کودک یا بزرگسال در معرض صدا های بلند قرار بگیرد و خیلی زیاد به صدا های بلند گوش کند، دچار مشکل می گردد. قاعده ای کلی در این باره وجود دارد مبنی بر این که اگر صدا بلندتر از 85 دسی بل باشد، فرد بزرگسال می تواند تا هشت ساعت در معرضش قرار بگیرد و بعد از این زمان باید استراحت صوتی تا روز بعد داشته باشد.

از آنجا که معمولا نوجوانان از هدفن هایی استفاده می نمایند که با آن بتوانند موسیقی را با صدای بلند گوش نمایند، احتمال آسیب به سیستم شنوایی آن ها وجود دارد. به همین علت توصیه می کنیم بچه ها و نوجوانان از هدفن های استاندارد استفاده نمایند و همواره با درجه صدای پایین تر به موسیقی گوش نمایند. مخصوصا درمورد بچه ها که در مراحل رشد هستند و مجرای گوش شان باریک تر است وقتی صدا وارد می گردد انرژی بیشتری به حلزون شنوایی وارد می نماید و ممکن است دچار آسیب شوند.

کدام دسته از نوجوانان به طور بالقوه آسیب پذیرترند؟

اندازه آسیب پذیری سیستم شنوایی هر فرد نسبت به آلودگی صوتی به شرایط ژنتیک و نیز زمان استفاده از سیستم های صوتی با درجه صدای آسیب رسان بستگی دارد. در واقع جدا از عامل افزایش سن، سروصدای بیش از حد می تواند به عصب شنوایی آسیب بزند که از عوامل پیرگوشی زودهنگام محسوب می گردد. در صورت بروز این نوع اختلال، سلول های شنوایی کار خودشان را درست انجام می دهند. ولی از آنجا که عصب شنوایی دچار مشکل شده است، اختلال در شنوایی اتفاق می افتد، زیرا عصب باید سیگنال ها را از حلزون گوش بگیرد و تحویل مغز دهد.

درجه صدا برای شنیدن موسیقی باید در حد میانه باشد تا بتوان در عین حال صدای بیرون را هم در حد 40 تا 50 درصد شنید. چنین درجه صدایی به گوش آسیب نمی زند. بعلاوه هر فرد به ازای دو تا سه ساعت شنیدن موسیقی در یک روز تا روز بعد به خود استراحت صوتی دهند.

پیش نشانه های آسیب های شنوایی در بچه ها

بچه های که دچار آسیب شنوایی شده اند معمولا در موارد زیادی به والدین شان می گویند حرف های آنان را نشنیده اند یا به لب های والدین شان موقع صحبت دقت می نمایند. همواره گوشی تلفن همراه را برای شنیدن موسیقی به سمت یکی از گوش هایشان می برند؛ زیرا با گوش دیگر نمی توانند بشنوند. این بچه ها معمولا صدای تلویزیون را زیاد می نمایند. وقتی در اتاق شان بازی می نمایند و صدایشان می کنید واکنش نشان نمی دهند. صدای پرندگان یا تیک تاک ساعت را نمی شنوند.

چنین بچه های گاهی اوقات می گویند گوش درد دارند. گاهی با گوش شان بازی می نمایند و گوش هایشان را می کشند. بعضی بچه ها تصور می نمایند چیزی داخل گوش شان است، از این رو می ترسند و گریه می نمایند. در این حالت باید در اسرع وقت فرزندشان را به متخصص شنوایی سنجی یا گوش و حلق و بینی ارجاع دهند.

آیا رسیدگی به موقع مانع آسیب شنوایی جدی می گردد؟

بله دقیقا. به طور کلی دو نوع عارضه داریم؛ یکی عارضه ای که در شرف اتفاق است و می توانیم جلوی آن را بگیریم. دیگری عارضه ای است که رخ داده است و اگر درمان نگردد، فرد را دچار مشکل می نماید. در هر دو مورد، تشخیص و اقدام به موقع یاری نماینده است.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2131

به "این روز ها بیشتر حواستان به گوش هایتان باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این روز ها بیشتر حواستان به گوش هایتان باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید