اولین خودروی برقی ایران چه زمانی رونمایی می گردد؟
به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران : مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو گفت: طراحی بعضی از اجزای پلتفرم ملی خودرو به صورت زیربنایی و با اتکا به دانش بومی در دستور کار جتکو واقع شده است، متناسب ترین خودروهای روز جهانی را برای این منظور به عنوان الگو در نظر گرفته ایم و درصدد هستیم تا طراحی های خود را براساس احتیاج بازار و مشتریان ایرانی، باز طراحی و نه کپی کاری کنیم.
از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.
به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، داود خسروی از برقراری ارتباط با زنجیره تامین خودرو اطلاع داد و گفت: مسایل فنی موجود بعضی از شرکت های قطعه ساز نیز در حوزه فرآیند فراوری و طراحی قطعه در حال شناسایی و تعریف مساله و حل آن است.
وی با اشاره به پروژه های کلان توسعه ای جتکو گفت: نمونه سازی یونیت مدیریت عملکرد موتور (ECU)، طراحی پلتفرم الکتریکال خودرو شامل طراحی الزامات، معماری شبکه و طراحی نودهای شبکه الکترونیک خودرو با مالکیت معنوی ایران خودرو از جمله این پروژه ها است. پلتفرم الکتریکال پروژه ای است که ظرف 24 ماه آینده با مالکیت معنوی و دانشی ایران خودرو به بهره برداری خواهد رسید و بدیهی است ساخت قطعات مهم الکترونیکی توسط قطعه سازان براساس پروتکل های طراحی شده محقق خواهد شد.
مدیرعامل جتکو با بیان این که مطابق با نقشه راه محصولات ایران خودرو طراحی خودروی تمام برقی هم در دستور کار جتکو واقع شده است، توضیح داد: خودروهای نمونه ای را از شرکت های معتبر جهانی تهیه نموده ایم که با کسب دانش به وسیله مهندسی معکوس، به دنبال باز طراحی و نمونه سازی خودروی تمام برقی با تکیه و تمرکز برساخت داخلی کردن اجزای آن هستیم.
وی اضافه نمود: محصول جدید بنزینی ایران خودرو (محصول پروژه K132) که استعداد مناسبی در پلتفرم آن برای برقی سازی پیش بینی شده، به عنوان خودروی برقی این شرکت در نظر گرفته شده است و نمونه اولیه آن تا کم تر از 18 ماه و فراوری انبوه نیز یک سال بعد از نمونه سازی می تواند شروع گردد.
خسروی قوای محرکه خودرو را یکی دیگر از اجزای مهم پلتفرم خواند و با بیان این که برنامه های خوبی درخصوص توسعه موتور و گیربکس در شرکت های ایپکو و نیرو محرکه در دست اقدام است، اضافه نمود، مطابق نقشه راه گیربکس ایران خودرو توسعه گیربکس شش سرعته و اتوماتیک در دستور کار شرکت نیرو محرکه بوده و همکاری جتکو در زمینه طراحی و نمونه سازی یونیت کنترلی گیربکس اتومات (TCU) و دستگاه های تست انتهای خط شرکت نیرومحرکه ادامه دارد.
وی میزان صرفه جویی ارزی ناشی از تحقق پروژه های جتکو را سالانه چند میلیون دلار دانست و گفت: در خودکفایی طراحی و نمونه سازی سخت افزارECU و نرم افزار پایه آن پیروز عمل نموده ایم و با تکمیل همه جانبه این پروژه با استفاده از پتانسیل های موجود در گروه صنعتی ایران خودرو تا یک سال آینده نمونه کامل ECU (نرم افزار و سخت افزار) به خودکفایی کامل می رسد.
مدیرعامل جتکو توضیح داد: بعضی از پروژه های کلان جتکو از سوی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری نیز مورد حمایت قرار گرفته است و باعث شده تا با سایر مجموعه های دانش بنیان و استارت آپ نیز مرتبط شویم.
خسروی در ادامه از سایر پروژه های یاری طراحی و حتی فرآیندی نیز نام برد و اظهار امیدواری کرد: تا سرانجام سال جاری طراحی کامل نرم افزار دیجیتالی تست تصادف عابر پیاده، تکمیل و تحویل مرکز تحقیقات خواهد شد. همچنین نمونه سازی ماده پولیش قابل استفاده در فرآیند پولیش کاری سالن های رنگ، مراحل سرانجامی را طی می نماید و به زودی قابل فراوری در یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو خواهد بود. نمونه اصلی این ماده با قیمت بسیار بالا از منابع خارجی تامین می شد و با داخلی سازی آن همراه با کیفیت همتای خارجی، صرفه جویی قابل توجهی در تامین داخل ایران خودرو و خدمات پس از فروش محقق خواهد شد.
وی ضمن اشاره به رسالت جتکو در توسعه فعالیت های پژوهشی اثربخش و حل مساله در زنجیره ارزش فراوری خودرو، خواهان حمایت از فعالیت های دانشی این شرکت توسط نهادها و سازمان های بیرونی مرتبط شد و گفت: نهادهای مختلفی از جتکو بازدید نموده اند و با توجه به اهمیت فعالیت های دانش محور این شرکت در سطح ملی، وعده حمایت از آن را داده اند که امیدواریم به صورت عملی محقق گردد.
منبع: اقتصادنیوز