آثار هنری شگفت انگیز در برهوت نفرین زده!

به گزارش آفتاب صبا، صحرا ایکس (Desert X) نوعی گردهمایی هنری سالانه است که هر سال هنرمندانی از سراسر جهان را گرد هم می آورد تا چیدمان های هنری خودشان را در دل چشم انداز های بکر و رازآلود صحرایی برپا نمایند.

آثار هنری شگفت انگیز در برهوت نفرین زده!

به گزارش فرادید؛ صحرا ایکس در واقع نوعی نمایشگاه سیار هنری است که صحرا ها را به گالری های هنری تبدیل می نماید. آثاری که در این رویداد سالانه به نمایش درمی آیند نیز باید با پس زمینۀ مکانی خودشان (از شرایط جغرافیایی صحرا ها گرفته تا فرهنگ ها و تاریخ مردمانی که در این محیط ها زیسته اند) نسبت و ارتباطی داشته باشند.

ایدۀ برگزارنمایندگان این رویداد این بوده که هنر معاصر را از چارچوب خفقان آور موزه ها و گالری ها آزاد نمایند و با ارائۀ آن در دل چشم انداز های طبیعی، ترکیبی از خلاقیت انسانی و شکوه و زیبایی طبیعت پدید بیاورند.

اولین دورۀ صحرا ایکس در سال 2017 برگزار گردید. تا دو سال بعد، این نمایشگاه در صحرا های مختلف کشور آمریکا برپا می شد، اما در سال 2020 صحرای العلا در کشور عربستان میزبان این نمایشگاه شد؛ اتفاقی که در سال 2022 نیز تکرار شد.

صحرای العلا در استان مدینه، جایی است که شهر باستانی حجر یا مدائن صالح در آن واقع شده است؛ شهری که بر طبق بعضی از روایات محل نزول عذاب الهی بر قوم حضرت صالح علیه السلام بوده است. به همین علت به طور سنتی، این منطقه در نظر مردم عربستان به نوعی نفرین زده به حساب می آمده است.

چیدمان های مفهومی و مدرنی که در این رویداد اجرا می شوند به خودی خودشان تامل برانگیز و تماشایی هستند و وقتی با پس زمینۀ صحرا ترکیب می شوند حالتی چشمگیرتر و رازآلودتر پیدا می نمایند.

در اینجا تصاویر منتخبی از برترین آثار ارائه شده در دو دورۀ این نمایشگاه در صحرای العلا در سال های 2020 و 2022 را ملاحظه خواهید کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اسفند 1401 بروزرسانی: 26 اسفند 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2018

به "آثار هنری شگفت انگیز در برهوت نفرین زده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار هنری شگفت انگیز در برهوت نفرین زده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید