آبشار لاتون، یکی از بلندترین آبشارهای ایران

به گزارش آفتاب صبا، کمتر کسی است که آبشار آنجل را به عنوان بلندترین آبشار دنیا نشناسد یا تا به حال تصویری از آن، ندیده باشد. اما نام آبشار لاتون که یکی از بلندترین آبشارهای ایران است، شاید خیلی برایمان آشنا نباشد.

آبشار لاتون، یکی از بلندترین آبشارهای ایران

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

آبشار لاتون در استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، در شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون 105 متر است که به لحاظ بلندی، یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران به حساب می آید.

این آبشار چهار فصل، جزو 30 آبشار بلند و خوش منظره دنیا است که ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آن 105 متر با پهنای 5 متر و آبریز تحتانی آن 65 متر با پهنای 10 متر است و در مجموع، می توان شاهد آبشاری با ارتفاع 170 متر بود.

علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در 10 متری آن قرار گرفته است که 65 متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار 10 متری وجود دارد که از زیبایی های بی نظیر و منحصربه فرد منطقه لاتون است. این آبشار از فاصله 500 متری قابل رویت است.

فاصله این آبشار از روستای کوته کومه، حدود شش کیلومتر است که پس از 3 ساعت و 30 دقیقه پیاده روی(کوهنوردی) می توان به آن رسید. در این مسافت،ارتفاع حدود 750 متر، زیاد می گردد. در راستا صعود به آبشار لاتون، روستای قدیمی آسیو شوان که تقریبا خالی از سکنه است نیز قرار گرفته است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است.

در راستا صعود به آبشار تپه هایی جنگلی و بسیار زیبایی قرار دارند که در طول آن، چشمه های فراوانی با آب خنک و نوشیدنی دیده می گردد. انتهای راستا نیز دارای پرتگاه هایی خطرناک و مرگبار است.در حاشیه آبشار یکی از زیباترین جنگل های متراکم بکر و دست نخورده گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در 9 ماه از سال سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می نماید.

از تنوع جانوری اطراف آبشار لاتون، نیز می توان به گرگ، گراز، خرس ،جوجه تیغی، اسب، گاو، و... اشاره نمود.همچنن قلعه ای اعجاب انگیز بر فراز آبشار واقع شده است که به قلعه اسپیناس یا اسپینه معروف است ، تا به امروز هیچ کاوشی روی این قلعه رسوخ ناپذیر انجام نپذیرفته است اما مردم محلی آن را یکی از قلعه های بابک خرم دین می دانند.

منبع: لست سکند
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 427

به "آبشار لاتون، یکی از بلندترین آبشارهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار لاتون، یکی از بلندترین آبشارهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید