گنبد نمکی جاشک، با نمک ترین شگفتی طبیعت بوشهر

به گزارش آفتاب صبا، گنبد نمکی جاشک

سفر به بوشهر در حاشیه خلیج فارس پر از هیجان است و تجربه ای متفاوت از طبیعت را به شما می دهد. یکی از دیدنی های طبیعی این استان گنبد نمکی جاشک است که یکی از بزرگ ترین، فعال ترین و زیباترین در نوع خود در سراسر دنیا می باشد. تاریخ شکل گیری آن به 600 میلیون سال پیش باز می شود و به عنوان یکی از آثار فسیلی ملی ایران در سال 1386 به ثبت رسیده است. زیبایی خیره کننده آن به خاطر نمک خوراکی است که جلوه ای خیره کننده به آن بخشیده است. با خبرنگاران همراه شوید تا سفری داشته باشیم به طبیعت زیبای گنبد نمکی جاشک.

گنبد نمکی جاشک، با نمک ترین شگفتی طبیعت بوشهر

بزرگ ترین گنبد نمک خاورمیانه

پدیده منحصر به فرد گنبد نمک خاورمیانه توانسته است عنوان بزرگ ترین گنبد نمکی خاورمیانه را از آن خود کند. در سفر به جاشک علاوه بر گنبد نمکی شما می توانید یخچال های نمکی یا نمک چال ها، آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، نمک های رنگین، چشمه های نمکی و دره گل کلم را ببینید. شکل ظاهری عجیب این گنبد موجب شده از قدیم افسانه های زیادی در خصوص آن در بین مردم منطقه نقل گردد، بعضی می گویند این پدیده ناشی از یک نفرین افسانه ای است و این گنبد نمکی در اثر یک نفرین بزرگ شکل گرفته و یا این گنبد محل حکومت و زندگی دیو بوده و وی را از آسیب در امان نگه می داشته است. البته پدیده طبیعی در میان گنبد به علت فرسایش به وجود آمده که دودکش جن نام دارد.

موقعیت قرار گیری

استان بوشهر در فاصله 64 کیلومتری جنوب شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و در 144 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان محل قرار گیری گنبد نمکی جاشک می باشد. وسعت گنبد در حدود سه هزار و 666 هکتار است. ارتفاع این گنبد نمکی 1490 متر و حداقل ارتفاع از سطح دریا نیز 70 متراست. تشکیل این گنبد منحصر به فرد شمال غربی به جنوب شرقی است و از سمت غرب به روستای گنخک و روستای جاشک کشیده شده و از سمت شرق از روستای باغان تا روستای درویشی ادامه دارد. این کوه 12 کیلومتر طول و 4.5 کیلومتر عرض دارد.

موقعیت ویژه این گنبد موجب شوری آب رودخانه مند گشته است و تنها عامل نامطلوب آن برای منطقه می باشد. راه دسترسی به گنبد از سمت غرب آن از فاصله سه کیلومتری از روستای گنخک به وسیله جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که در منطقه فعالیت می نموده است و فاصله از راه اصلی تا محل پارک خودرو شش کیلومتر است.

این کوه متعلق به دوران اول زمین شناسی است و به علت صعب العبور بودن منطقه شناخت کامل نسبت به راستاها دسترسی داخلی وجود ندارد. سعی شده تا حد ممکن برنامه های مناسبی برای استفاده گروه های مختلف از جمله محققان، کوه نوردان، مستند سازان، طبیعت گران و دیگر علاقه مندان در آن برگزار گردد.

جلوه های بی خاتمه

هنگامی که کوه نمکی جاشک در افق دیدتان نمایان می گردد اولین چیزی که به ذهنتان خطور می نماید این است که این کوه در هوایی گرم از برف پوشیده شده است، اما کمی که بیشتر دقت کنید متوجه می شوید که این رنگ متعلق به نمک خوراکی می باشد. در اطراف گنبد درخشان توده های نمک در راستای شیب زمین حرکت نموده اند و پدیده هایی شبیه به یخچال های طبیعی را شکل داده اند که موجب شده نام یخچال های نمکی را برای آن ها انتخاب نمایند.

از دیگر عجایب گنبد نمکی جاشک داشتن آبشار است. در اغلب تصوراتی که ما از آبشار داریم آن ها در میان جنگل و در منطقه ای سرسبز جای دارند اما آبشار شگفت انگیز منطقه مثال نقضی برای این استدلال خواهد بود. این آبشارها راستا طبیعی جریان آب گنبد بوده اند و در فصل های خشک سال به خاطر تبخیر کامل آب بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در جهت جریان و به ویژه در راستا آبشارها ایجاد شده است و چشم انداز ای فوق العاده از آبشار نمکی را شکل داده است. این پدیده معمولا از اواسط بهار تا تابستان و پاییز قابل مشاهده است.

اما دیدنی های این گنبد بلورین تمامی دارد در حال بازدید از گنبد نمکی جاشک با غارهایی نمکی روبرو می گردد به علت حل شدن نمک ها در چند نقطه از آن پدیدار گشته اند. در این غارهای نمکی می توانید استالاگمیت و استالاکتیت هایی را که از بلور نمک ایجاد شده اند مشاهده نمایید.

در این شگفتی طبیعت می توانید نظاره گر پدیده فوق العاده دیدنی فرسایش باشید که اشکال مختلفی را در میان گنبد شکل داده است. یکی از نمونه های آن تخت دیو است که به علت اختلاف فرسایش پذیری سنگ ها و نمک، ستون هایی در میان نمک ها ظاهر شده اند که مردم منطقه نام تخت دیو را برای آن ها انتخاب نموده اند.

شگفت انگیزترین بخش گنبد دره زیبا و منحصر به فرد گل کلم است دره ای که سطح آن یک دست با نمک های نارنجی رنگ و سفید رنگ که به صورت گل کلم در آمده، پوشیده شده است. چشمه های آب شور با غلظت بسیار بالا و بلوری شدن آنها در اثر تابش آفتاب منظره ها زیبایی را ایجاد می نمایند.

پوشش گیاهی و جانوری

همان طور که می توان حدس زد زمینی که نمک زیادی دارد از پوشش گیاهی مناسبی هم برخوردار نیست، ولی در بعضی از نقاط گیاهانی از جمله: گون، گیشدارا، قیج و در دره هایی که از وجود نمک در امان هستند درختچه های مثل کُنار، اشک و بادام کوهی و گل سنگ های بسیار زیبا یافت می گردد. در فصل های گرم این منطقه که تقریبا از اواخر اردیبهشت آغاز و تا مهر ماه ادامه می یابد، می توان گفت که به جز مارمولک و خفاش جانداری در آن یافت نمی گردد.

در فصل زمستان و بهار انواع گیاهان یک ساله سطح زمین را می پوشاند و زیبایی خاصی به آن می بخشد. بعلاوه در دره هایی که از نمک زارهای نمکی در امان مانده اند، درختچه های کنار و اشک به وفور دیده می گردد. در گذشته کل وبز، قوچ و میش و آهو در گنبد نمکی جاشک دیده می شد ولی امروزه تنها کل و بز، روباه، شغال وکفتارو پرندگانی نظیر باقرقره، کبک، تیهو، زنبورخورها، پرستوها، بادخورک، گنجشک ها و سهره ها و انواع خزندگان در آن یافت می شوند .

منبع: الی گشت
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1859

به "گنبد نمکی جاشک، با نمک ترین شگفتی طبیعت بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد نمکی جاشک، با نمک ترین شگفتی طبیعت بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید