چگونه شادتر دورکاری کنیم؟

به گزارش آفتاب صبا، صدا های تنش زا بخشی از مغز به نام آمیگدال را تحریک می کند تا سیگنال های رنج و آزردگی بفرستد. بخش دیگری از مغز به نام هیپوتالاموس این سیگنال ها را دریافت می کند که بلافاصله باعث می شود غده های آدرنال یا فوق کلیوی آدرنالین را در خون آزاد کنند و فشار خون شما بالا برود.

چگونه شادتر دورکاری کنیم؟

میلیون ها نفر برای اولین بار دورکاری را تجربه می کنند. بعضی ماه هاست پشت میز آشپزخانه می نشینند یا با لپ تاپ های خود روی مبل کار می کنند. حتی با واکسن هم بسکمک از افراد به کار تمام وقت باز نمی گردند. اولین نشانه ها و اثرات همه گیری بر سلامت روانی افراد در بریتانیا چندان خوشایند نیست.

میزان افسردگی رو به افزایش است. در نظر سنجی انجمن سلطنتی معماران بریتانیا تعداد زیادی از شرکت کنندگان گفتند که دورکاری تنش های بیشتری برای آن ها ایجاد کرده است.

چه کار می توانیم بکنیم تا در خانه شاد تر کار کنیم؟

نور بیشتر

دکتر تی بی اس بالامورالی، روانپزشک و مشاور می گوید: آدم ها از جنبه ویژگی های شخصیتی با هم خیلی تفاوت دارند؛ اما اصول اولیه روشن است. نور خورشید همراه با هوای تازه و بهره مندی از طبیعت نیاز اساسی ما برای سلامت روانی است.

نور خورشید باعث می شود مغز هورمون سروتونین آزاد کند. این هورمون باعث احساس آرامش و تمرکز می شود و روحیهٔ آدم را بهتر و اضطراب را کم می کند.

بن چانون، معمار و مدیر بخش رفاه و سلامتی شرکت معماری آسایل می گوید: نور روز فواید بسیار زیادی دارد. نور خورشید اولین عامل مهم است، چون بیشترین تأثیر را بر احساس ما از محیط اطراف دارد و باعث نظم خواب ما می شود.

مقابله با بیماری کووید برای همهٔ ما خسته کننده است، از این رو نور کافی و خواب منظم در شرایط فعلی بسیار مهم است. بن می گوید خوبی ماجرا این است که افراد بیش از آنچه فکر می کنند بر نور کنترل دارند. او می گوید اگر می توانید میز خود را کنار پنجره بگذارید. ترتیبی بدهید که بتوانید پرده ها را کامل کنار بزنید و پنجره ها را تمیز نگه دارید، هم از بیرون و هم از داخل. کثیف بودن شیشه های پنجره تا حدود زیادی جلوی عبور نور آفتاب را می گیرد.

از آینه هایی در اطراف اتاق استفاده کنید تا نور را تقویت کنند و دیوار های اتاق را سفید یا رنگ روشن بزنید تا نور را بازتاباند. اگر می توانید از اتاق های طبقات بالا استفاده کنید تا نورگیری بهتری داشته باشند و هم چنین اتاق هایی که سقف بلند تری دارند.

سرو صدای کمتر

دکتر ربکا دیوی از دانشگاه ناتینگهام، کارشناس چگونگی دریافت و تفسیر اصوات در مغز، می گوید بخش های گوناگون از مغز ما به طور مداوم در حال تشخیص اصوات مختلف و تغییرات به وجود آمده در صدا هاست. این فعالیت به شدت حواس ما را هنگام کار کردن پرت می کند.

صدا های تیز بیشتر مزاحم هستند تا صدای مصاحبهی آرام و، چون بخش هایی از مغز تغییرات و دگرگونی صدا ها را دریافت می کنند، فقط زمانی حواس تان پرت می شود که آن صدا قطع شود. متخصص عصب شناسی، پروفسور آدریان ریس از دانشگاه نیوکاسل توضیح می دهد: سرو صدا باعث برانگیختن واکنش ستیز یا گریز در بدن ما می شود.

صدا های تنش زا بخشی از مغز به نام آمیگدال را تحریک می کند تا سیگنال های رنج و آزردگی بفرستد. بخش دیگری از مغز به نام هیپوتالاموس این سیگنال ها را دریافت می کند که بلافاصله باعث می شود غده های آدرنال یا فوق کلیوی آدرنالین را در خون آزاد کنند و فشار خون شما بالا برود.

پروفسور ریس می گوید: تا حدودی بستگی به این دارد که صدا چه معنایی برای شما داشته باشد. برای مثال تحمل صدای گریهٔ فرزند خودتان سخت تر از تحمل صدای ترافیک خیابان با همان شدت است. برای بعضی ها گوش گیر ممکن است راه چاره باشد، اما اگر بخواهید بیشتر جلوی صدا های اضافی را بگیرید معماران توصیه می کنند از کف پوش نرم، فرش های ضخیم و پرده های کلفت تر استفاده کنید.

اگر این روش ها هم مؤثر نبود، از تخته های زیر فرشی، لایه های میان سقفی و لایه های اضافی بر دیوار ها استفاده کنید و روی پنجره ها کرکره هایی نصب کنید البته طوری که چندان جلوی نور آفتاب را نگیرند.

نظم و ترتیب

پژوهش ها نشان می دهد که بی نظمی باعث افزایش میزان هورمون کورتیزول یا هورمون تنش و استرس می شود. شاید به این دلیل که بی نظمی باعث برانگیختن محرک های متناقضی در مغز می شود و ما ناچاریم تلاش بیشتری برای تفکیک سیگنال های مضر بکنیم.

دکتر النور راتکلیف، روان شناس محیطی از دانشگاه ساری انگلستان می گوید:مشکل به هم ریختگی و بی نظمی تحریک بیش از اندازهٔ ذهن است. مقدار معمول کورتیزول که گاهی بالا برود کاملاً طبیعی است، اما اگر به طور مداوم کورتیزول بالا باشد باعث اضطراب، افسردگی، سردرد و اختلال خواب می شود.

دکتر راتکلیف می گوید: باید به شرایطی که نیاز دارید فکر کنید. در خانه ای راحت و آسوده کمی به هم ریختگی مسئله ای نیست، اما اگر این مکان قرار باشد محل کار شما باشد شما در شرایط جدیدی هستید و نیاز دارید که عوامل حواس پرتی خود را کم کنید. باید خوب همه جا را مرتب کنید و سامان دهید و اگر می توانید مقداری از وسایل را کنار بگذارید.

فعالیت کنید

اگر سر کار نمی روید، پس لابد تا ایستگاه اتوبوس یا قطار هم نمی روید یا حتی ناچار به راه رفتن در راهرو های محل کار برای رفتن از این اتاق به آن اتاق و رفتن به جلسه و مانند آن نیستید. اگر رفت و آمد روزانهٔ شما حالا از اتاق خواب به انباری یا میز آشپزخانه است به احتمال زیاد نیاز به کمی فعالیت بدنی دارید که هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی سالم و سرحال بمانید.

تحقیقات بسکمک نشان داده است که ورزش بهترین داروی ضد اضطراب، کاهش تنش، افزایش انرژی جسمی و روانی است و با آزاد کردن اندروفین ها باعث احساس تندرستی و شادمانی می شود. دکتر راتکلیف می گوید:نداشتن فعالیت بدنی و ورزش اثری جدی دارد. اگر افراد فرصت فعالیت بدنی و ورزشی ندارند باید در برنامهٔ روزانهٔ خود تجدید نظر کنند و تلاش کنند تا جایی برای آن باز کنند.

یک راه این است که از میز کار ایستاده استفاده کنید. بخشی از روز را ایستاده و بخشی را نشسته کار کنید؛ اما می توانید وقفه هایی هم بین کار داشته باشید و کمی پیاده روی کنید. پروفسور گیل کینمن، عضو انجمن روان شناسی بریتانیا می گوید:رفت و آمد روزانه برای خیلی از آدم ها به نوعی زمانی برای تخلیهٔ فشار روانی است.

او می گوید: این زمان به افراد کمک می کند که بین کار و زندگی شخصی خود مرزی بکشند. وقتی در خانه کار می کنید این مرز ها کم رنگ می شوند. بیرون رفتن منظم برای ورزش و فعالیت بدنی برای خیلی از کسانی که در خانه کار می کنند حکم آن تخلیهٔ فشار مورد نیاز را دارد.

گیاهان را از قلم نیاندازید

ارتباط با طبیعت فواید زیادی برای سلامت روانی ما دارد: کاهش فشار خون، اضطراب، تنش و نشخوار ذهنی (تکرار بی پایان افکار مشابه و منفی) و بهبود تمرکز و حافظه و خواب راحت. نگهداری از گیاهان و تصویر ها و چیز های طبیعی در محل کار خانگی اثر مثبت چشم گیری بر کارایی شما خواهد داشت.

دکتر رتکلیف نظریهٔ ترمیم توجه را توضیح می دهد:

تماشای مناظر طبیعی به ذهن شما استراحت می دهد، یا به عبارتی مجموعه ای از استراحت های کوچک می دهد، از تمرکز رها می شوید و در عین حال توجه شما را جلب می کند، اما نه به صورتی خسته کننده یا توان فرسا. به این ترتیب طبیعت می تواند انرژی و توانایی ذهنی را تقویت کند.

طبیعت به معنای آرامش و بازآفرینی است و همین باعث می شود با تجربهٔ محیط یا فضا یا منظره ای طبیعی حال بهتر و توانایی ذهنی بیشتری پیدا کنید.

ارتباط اجتماعی ...، اما نه فقط آنلاین

دکتر بالامورالی می گوید کسانی که از دورکاری و کار در منزل ناراحت هستند باید فکر کنند ببینند کمبود چه چیزی آن ها را آزار می دهد و تلاش کنند آن را هر طور می توانند جبران کنند. او می گوید برای بسکمک از افراد، در صدر همهٔ موارد ارتباط اجتماعی قرار داد. برای بیشتر ما و شاید بتوان گفت بیشتر ما یعنی حدود 80٪ تا ٪90 ارتباط های اجتماعی در محیط های کاری است.

همان مصاحبه های ساده با همکاران در اداره و دفتر یا صف ناهار یا در آسانسور و راه پله ها و راهرو ها برای خیلی از افراد اهمیت زیادی دارد.

دکتر بالامورالی می گوید:وقتی قرنطینه و محدودیت ها شروع شد همهٔ این روابط ناگهان ناپدید شدند. البته بستگی دارد به این که چه نوع شخصیتی داشته باشید، اما به هر حال باید گفت بیشتر افراد نیاز به ارتباط اجتماعی واقعی به صورت های دیگری دارند.

پس موقع ناهار و شام بیرون بروید و با دوستان و فامیل و همسایه ها و کسانی که به شما بستگی دارند وقت بگذرانید، البته در صورتی که مقررات قرنطینه در محل زندگی شما چنین اجازه ای را می دهد.

روشن است که در دوران قرنطینه ملاقات دیگران آسان نیست، اما او پیشنهاد می کند برای ورزش یا پیاده روی یک نفر دیگر را ملاقات کنید و با هم مصاحبه کنید: انسان موجودی اجتماعی است و فقط خیره شدن به صفحهٔ شبکهٔ زوم برای او کافی نیست.

منبع: فرادید
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1227

به "چگونه شادتر دورکاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه شادتر دورکاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید