مواجهه دشت کاشان با بدترین شرایط بارش و دما در نیم قرن گذشته

به گزارش آفتاب صبا، رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: دشت کاشان سال زراعی بدی را پشت سر گذاشت به طوری که بنا به آمار، یکی از بدترین سال ها در پنجاه سال گذشته در زمینه آب و هوایی بود.

مواجهه دشت کاشان با بدترین شرایط بارش و دما در نیم قرن گذشته

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از اصفهان، عباس ارغوانی رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: کاهش چشمگیر بارش، نبود پوشش برف در ارتفاعات منطقه، افزایش زیاد دما به صورت مکرر، کاهش رطوبت هوا و خاک، افزایش روز های طوفانی و کاهش شدید منابع آبِ این دشت، نتیجه موقتی شرایط آب و هوایی سال زراعی گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: مجموع بارش سال زراعی 1399 اندازه 64.9 میلی متر ثبت شد در حالی که میانه بارش سالانه بلند مدت این شهر 134.1 میلی متر و بارش سال زراعی 98 برای دشت کاشان 196.6 میلی متر بوده است که نسبت به بلندمدت 51 درصد و نسبت به سال قبل از آن 67 درصد کاهش داشته است.

رییس اداره هواشناسی کاشان، توضیح داد: بیشترین مقدار کاهش بارش از مجموع 20 ایستگاه سینوپتیک استان اصفهان مربوط به کاشان با 67 درصد است و اردستان با 60 درصد و زرین شهر با 57.2 درصد در صندلی بعدی کم آبی واقع شده است.

ارغوانی گفت: آنالیز بارش های ماهانه نشان می دهد به غیر از آذرماه بقیه ماه های سال بارش های کمتر از نرمال داشته اند. در دوره آماری نیم قرن گذشته، هیچ سالی فروردین و اردیبهشت بدون بارندگی نبوده است، اما در سال زراعی 1399 این دو ماه بدون بارندگی گزارش شده است.

وی در خصوص دمای دشت کاشان اضافه کرد: دمای شش ماه دوم سال زراعی 1399 بیش از نرمال ثبت شد و حتی دمای ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد و شهریور طی 40 سال گذشته بی سابقه و به صورت دمای حدی ثبت شده است.

ارغوانی توضیح داد: با وجود افزایش دما در بیشتر نقاط کشور، اما اندازه افزایش دمای کاشان قابل ملاحظه است، به این صورت که میانگین افزایش دمای حدبیشتر شش ماه دوم سال در کاشان 2.9 درجه سانتیگراد بود که فروردین با بیشترین افزایش 4.3 درجه سانتیگراد و مرداد با کمترین افزایش1.2 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

وی اضافه کرد: میانگین دمای بیشینه استان اصفهان 1.1 درجه افزایش داشته و در صندلی چهاردهمین استان کشور است، اما کاشان 2 درجه افزایش دما داشته است و می تواند در رتبه چهارم کشور پس از استان های آذربایجان شرقی و غربی و گلستان قرار گیرد.

وی گفت: مساحت دشت کاشان در یک سال گذشته حدود 98درصد و طی 10 سال گذشته حدود 74 درصد درگیر خشکسالی بوده است که باعث کاهش محسوس منابع آب و افزایش مخاطرات جوی مانند سیل، طوفان و ... شده است که پژوهشگران این رشته آن را به تغییر اقلیم و تشدید آن را به عدم مدیریت صحیح مرتبط می دانند.

رییس اداره هواشناسی کاشان درباره پیش بینی فصلی دما و بارش پاییز در منطقه ها مختلف کاشان و آران و بیدگل، اضافه کرد: آخرین خروجی مدل های پیش بینی فصلی نشان می دهد که بارش های پاییزی مؤثر بر منابع آب، با تأخیر شروع خواهد شد.

وی توضیح داد: مجموع بارش در فصل پاییز کمتر از اندازه نرمال خواهد بود به طوری که بیشترین کاهش بارش کمتر از نرمال مربوط به آبان ماه پیش بینی می گردد، بنابراین از شهروندان درخواست داریم در مصرف آب و انرژی، الگوی مدیریت مصرف را رعایت نمایند.

ارغوانی گفت: انتظار می رود که تداوم دوره خشکسالی بیشتر از شرایط نرمال باشد و شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت. میانگین دما حدود 1 تا 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

منبع:ایسنا

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1628

به "مواجهه دشت کاشان با بدترین شرایط بارش و دما در نیم قرن گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواجهه دشت کاشان با بدترین شرایط بارش و دما در نیم قرن گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید