قدیمی ترین معابد دنیا

به گزارش آفتاب صبا، معبد، مکانی برای انجام فعالیت های مذهبی و معنوی به شمار می رود و در دوره های مختلفی از تاریخ، معابد مختلفی ساخته شده اند. در سال های اخیر نیز معابد مختلفی در بعضی از کشورها ساخته می شوند.

قدیمی ترین معابد دنیا

در ادامه همراه با ما باشید تا قدیمی ترین معابد جهان را به شما معرفی کنیم.

10. کاخ کنوسوس

Palace of Knossos

کاخ کنوسوس در پنج کیلومتری هراکلیون واقع شده است و مهم ترین و شناخته شده ترین مجموعه کاخ ها مینوآن در کرت به شمار می رود. این معبد بزرگ در بین سال های 1700 تا 1400 پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. پس از آن نیز چندین مرتبه مورد بازسازی قرار گرفته بود اما در نهایت، این مکان به وسیله آتش به نابودی کشیده شد. تمام بخش های مختلف این کاخ بزرگ همگی پیرامون میدانی مرکز قرار گرفته بودند. هر چند، هدف اصلی این کاخ نیز همچنان تعیین نیست.

9. گوبلکی تپه

Gobekli Tepe

اغلب اوقات از گوبلی تپه به عنوان اولین معبد یا قدیمی ترین معبد یاد می گردد. این مکان، پناهگاهی است که در روی تپه ای در جنوب شرقی ترکیه ساخته شده است. خانه ها یا معابد به صورت گرد هستند و دیوارهای آن نیز از سنگ خام ساخته شده اند و بعضی از ستون های سنگی آن نیز در حدود 3 متر ارتفاع دارند. این مکان در هزاره دهم پیش از میلاد مسیح به وسیله شکارچیان ساخته شده بود و آن را به قدیمی ترین معبد ساخت بشر تبدیل می نماید که تا به امروز کشف شده است.

8. معبد آمادا

Temple of Amada

معبد آمادا، قدیمی ترین معهبد در نوبیا به شمار می رود و برای اولین بار به وسیله فرعون مصر توتموس سوم در قرن پانزدهم پیش از میلاد مسیح ساخته شده بود. این معبد به آمون و ری هراختی اختصاص داده شده بود. در سال های پس از آن نیز تغییرات در این معبد اجرا شده بودند. با اینکه معبد آمادا، معبدی کاملا کوچک است اما در آن، بعضی از برترین تصویرگری ها با رنگ های روشن و متنوع به نمایش در آمده اند که واقعا جالب توجه هستند.

7. معابد گانتیجا

Ggantija Temples

معبد گانتیجا در روی تپه ای در جزیره گوزو واقع شده است و مجموعه معبدی ماقبل تاریخی به شمار می رود. این معابد در بین سال های 3600 تا 3000 پیش از میلاد مسیح ساخته شده اند و از جمله اولین مجموعه معابد مالتا به شمار می فرایند که حتی از اهرام مصر و استون هنج بریتانیا نیز قدیمی تر هستند. این بنای ماقبل تاریخی در حقیقت، دو معبد است که در کنار یکدیگر ساخته شده اند و به وسیله دیواری از یکدیگر جدا شده اند. تعداد مجسمه و چهره نشان می دهند که این معابد احتمالا مربوط به فرقه باروری بوده اند. معابد مالتا، قدیمی ترین معابد در اروپا محسوب می شوند.

6. هاگار کیم و ناجدرا

Hagar Qim and Mnajdra

مجموعه هاگار کیم در بالای صخره ای در جنوب جزیره مالتا قرار گرفته است. معابد ناجدرا نیز حدود 600 متر آنطرف تر در پایین صخره واقع شده اند. معابد هاگار کیم شامل یک معبد اصلی و سازه های باستانی اضافی در کنار آن است. ارتفاع بزرگترین سنگ در معابد هاگار کیم به حدود 7 متر می رسد و وزن آن حدود 20 تن است. معابد ناجدرا نیز متشکل از سه معبد مستقل است. قدیمی ترین معابد در بین سال های 3600 تا 3200 پیش از میلاد ساخته شده اند. بسیاری از اشیاءای که از داخل این معابد کشف شده اند، حاکی از آن هستند که از این معابد در راستای اهداف مذهبی استفاده می شده است.

5. معبد ستی اول

Temple of Seti I

معبد ستی اول، معبد فرعون ستی اول است که در ساحل غربی رودخانه نیل در آبیدوس واقع شده است. این معبد باستانی در انتهای دوران حکومت ستی ساخته شده است؛ ستی اول در سال 1279 پیش از میلاد از جهان رفته بود و احتمالا پسرش رامسس بزرگ، این معبد را تکمیل نموده است. جدا از ستی اول، این معبد به خدایان دیگری نیز اختصاص داشته است. نقش برجسته های این معبد قدیمی از جمله بعضی از برترین نقش برجسته ها در تمام کشور مصر محسوب می گردد. در این معبد بعلاوه فهرست شاهان آبیدوس نیز آورده شده است. این فهرست، بسیاری از فراعونه مصر از منیس، پادشاه موسس اولین سلسله تا رامسس اول، پدر ستی اول را شامل می گردد.

4. سرداب

Hypogeum

سرداب در مالت، تنها معبد زیرزمینی ماقبل تاریخی در جهان به شمار می رود. این معبد شامل تالارها، دالان ها و راهروهایی در درون صخره ها است. در ابتدا این مکان، پناهگاه بوده است اما در دوران ماقبل تاریخ به یک قبرستان تبدیل می گردد. این مجموعه در سه طبقه واقع شده است؛ پایین ترین اتاق این مکان نیز حدود 10.5 متر در زیر زمین واقع شده است. تنها تعداد محدودی از گردشگران اجازه ورود به این مکان را دارند.

3. معبد حتشپسوت

Temple of Hatshepsut

معبد حتشپسوت در زیر صخره ای در دیر ال باهاری در ساحل غربی رودخانه نیل واقع شده است. این معبد متعلق به حاکم مصر یعنی حتشپسوت است که از سال 1479 پیش از میلاد تا زمان مرگش در سال 1458 پیش از میلاد بر مصر حکمرانی می نموده است. این سازه، ساختاری ستونی دارد که به وسیله معمار سلطنتی این فرعون به نام سنموت ساخته شده است. این معبد در جلوی یک صخره ساخته شده است و شامل سه تراس است که ارتفاع آن به حدود 30 متر می رسد. این تراس ها با پله های شیبداری به یکدیگر متصل می شدند و پیرامون آن ها را نیز باغ های سرسبزی وجود داشته است.

2. معبد اقصر

Luxor Temple

معبد اقصر در ساحل شرقی رودخانه نیل و در شهر باستانی تبس واقع شده است؛ این معبد در سال 1400 پیش از میلاد مسیح و در طی پادشاهی نو ساخته شده بود. معبد اقصر به سه خدای مصری به نام های آمون، موت و چونز اختصاص داشته بود. مهم ترین جشنواره شهر تبس یعنی جشنواره اوپت در این معبد قدیمی برگزار می شده است. این جشنواره از یازده تا 27 روز طول می کشیده است. امروزه، هیچ گونه مراسمی در این معبد برگزار نمی گردد؛ معبد اقصر از جمله جاذبه های برجسته و محبوب در بین گردشگران محسوب می گردد.

1. استون هنج

Stonehenge

یکی از مشهورترین نقاط جهان، استون هنج است که مجموعه ای از سنگ های بزرگی است که به صورت دایره کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این مکان در جنوب غربی انگلیس واقع شده است. استون هنج حاصل کار فرهنگی است که هیچ سند رسمی از آن به جا نمانده است. از همین رو، هدف از ساخت این مکان همچنان بحث برانگیز است. شواهد حاکی از آن هستند که این بنای سنگی در حدود سال 2500 پیش از میلاد ساخته شده است. باور بر این است که این سنگ های غول پیکر از معدن سنگی در فاصله 40 کیلومتری به این مکان آورده شده اند. بسیاری از باستان شناسان بر این باور هستند که از استون هنج برای انجام مراسم های مذهبی و آیینی استفاده می شده است. امروزه، استون هنج یکی از جاهای دیدنی انگلیس به شمار می رود و گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید.

منبع: فوت و فن / touropia.com
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1916

به "قدیمی ترین معابد دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین معابد دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید