طرز تهیه خیارشور تخمیری ترد و خانگی

به گزارش آفتاب صبا، خیارشور تخمیری، یک همراه سالم و خوب برای انواع سالاد و غذاهاست که علاوه بر طعم دلپذیر، سرشار از پروبیوتیک های مفید برای سیستم گوارشی است. تفاوت اصلی این نوع خیارشور با خیارشور معمولی این است که در این نوع خیارشور از هیچ سرکه ای استفاده نمی گردد و به عبارتی این خیارشور در فرایند تخمیر تهیه می گردد و نوعی از انواع محصولات تخمیری است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خیارشور را آنالیز نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه خیارشور تخمیری را با جزییات لازم مرور می کنیم.

طرز تهیه خیارشور تخمیری ترد و خانگی

مواد لازم برای تهیه خیارشور تخمیری ترد

  • خیار به اندازه لازم
  • آب به اندازه لازم
  • نمک به اندازه لازم
  • سبزیجات و ادویه مناسب خیارشور به اندازه لازم

طرز تهیه خیارشور تخمیری

1. آماده کردن خیار و سبزی

اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور درست مثل تهیه انواع خیارشور از جمله طرز تهیه خیارشور فوری تخمیری این است که خیارها و سبزی ها را با آب سرد بشویید و خوب خشک کنید سپس سبزی ها را خرد کنید.

2. آماده کردن آب نمک

اکنون و در این مرحله آب جوشیده و نمک را با هم مخلوط کنید سپس مایع را کنار بگذارید تا کاملا مواد اضافه آب و نمک ته نشین گردد.

3. ریختن خیارها در شیشه

اکنون خیارها را در یک شیشه بریزید، سپس سیر و سبزی را بین خیارها قرار دهید. در خاتمه مخلوط آب و نمک را روی آن ها بریزید و در شیشه را با یک لایه نایلون ببندید و در نهایت آن را به جای خنک تری منتقل کنید. این خیارشور معمولا پس از هفت روز و یا در بعضی موارد (بستگی به خیار و دما دارد) تا 2 هفته آماده می گردد. در طول این مدت، حباب هایی روی سطح آب ایجاد می گردد که نشان دهنده فعالیت باکتری های مفید است.

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور

برای داشتن خیارشوری خوشمزه و ترد تخمیری، درست مثل طرز تهیه خیارشور دبه ای 5 الی 15 کیلویی با و بدون سرکه علاوه بر رعایت مراحل اصلی، نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

انتخاب خیار مناسب

خیارهای سفت و تازه با پوستی نازک و رنگ سبز تیره، برترین گزینه برای تهیه خیارشور هستند. دقت کنید که از به کار بردن خیارهای نرم و آبکی برای تهیه خیارشورهای تخمیری خودداری کنید.

نسبت نمک به آب برای تهیه خیارشور تخمیری

نسبت نمک به آب در تهیه محلول نمک بسیار مهم است. اگر نمک کم باشد، باعث رشد باکتری های مضر می گردد و حتی ممکن است خیارشور کپک بزند و اگر نمک زیاد باشد، طعم خیارشور شور می گردد و حتی خیار چروک می گردد.

نمک مورد احتیاج برای تخمیر خیارشور

حتما باید آب و نمکی که برای خیار شور تخمیری استفاده می کنید بدون ید باشد اگر از آب لوله کشی استفاده می کنید حتما یک شب در یک ظرف تمیز بدون در، استراحت بدهید و روی آن را با پارچه نازک بپوشانید که گرد و خاک و ید آب خارج گردد.

دمای مناسب برای تخمیر خیارشور

دمای مناسب برای تخمیر خیارشور، بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد است. از قرار دادن ظرف خیارشور در معرض نور مستقیم خورشید و تغییرات دمایی ناگهانی خودداری کنید.

تخمیر سریع تر خیارشور

برای تسریع فرآیند تخمیر می توانید از کمی آب نمک خیارشور قبلی به محلول نمک اضافه کنید. این کار باعث انتقال باکتری های مفید به خیارشور تازه می گردد.

اهمیت هواگیری در فرایند تخمیر خیارشور

در طول فرآیند تخمیر خیارشور تخمیری باید هر چند روز یکبار در ظرف را باز نموده و گازهای فراوری شده را خارج کنید.

نگهداری خیارشور تخمیری

پس از اتمام فرآیند تخمیر، خیارشورها را در یخچال نگهداری کنید. در مدتی که منتظر خیارشور هستید، آنها را در یخچال قرار ندهید، اما پس از باز کردن در حتما آن را در یخچال نگهداری کنید.

تفاوت خیارشور تخمیری با خیارشور معمولی چیست؟

خیارشورهای تخمیر شده به باکتری های طبیعی موجود در سبزیجات و آب شور متکی هستند تا تغییر نمایند. در طی تخمیر، باکتری ها قندها را به اسید لاکتیک تبدیل می نمایند و به عنوان یک عامل نگهدارنده عمل می نمایند. علاوه بر این، ترشی های تخمیر شده دارای طعم و بوی منحصر به فردی هستند که بسیاری از مردم آن را دوست دارند.

از طرف دیگر، خیارشورهای معمولی با نگهداری خیار در مخلوطی از سرکه، نمک و شکر و اغلب با ادویه جات ترشی تهیه می شوند. این فرآیند شامل مرحله تخمیر یا دخالت باکتری های مفید نمی گردد. در خصوص خیارشورهای معمولی این سرکه است که به عنوان عامل اصلی نگهدارنده عمل می نماید.

فرآیند تخمیر به باکتری های خوب اجازه رشد می دهد و این پروبیوتیک ها می توانند به بهبود هضم، تعادل فلور روده و حمایت از سیستم ایمنی یاری نمایند.

تاریخچه خیارشور تخمیری

شاید تعجب کنید که چگونه خیارشورهای تخمیر شده به یک ماده غذایی محبوب تبدیل شده اند. قدمت تخمیر ترشی به هزاران سال قبل، حداقل به قرن سوم قبل از میلاد، می رسد.

با گذشت زمان، این فرایند فراوری خیارشور به منطقه ها مختلف توسعه یافت که البته در هر کشور و شهر تغییراتی در آن صورت گرفت.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 مهر 1403 بروزرسانی: 4 مهر 1403 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2122

به "طرز تهیه خیارشور تخمیری ترد و خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خیارشور تخمیری ترد و خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید