طرح جهش تحصیلی حذف می گردد ، شروع طرح سنجش سلامت از نیمه تیرماه

به گزارش آفتاب صبا، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با جهش تحصیلی به لحاظ نظری وعلمی موافق نیستم، قرار است با معاون آموزش ابتدایی نامه مشترکی به شورای عالی آموزش و پرورش بنویسیم و جهش تحصیلی را به تدریج حذف کنیم.

طرح جهش تحصیلی حذف می گردد ، شروع طرح سنجش سلامت از نیمه تیرماه

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران؛ نشست خبری سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با موضوع برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان صبح امروز در محل این سازمان برگزار گردید.

حسینی در ابتدای این نشست در ابتدا گفت: ما 12 راهبرد را برای سازمان طراحی کردیم که یکی از آن ها اجتماعی شدن سازمان است. ما آموزش و پرورش عادی و آموزش و پرورش استثنایی داریم که هر دو در قالب یک آموزش و پرورش فعال هستند. ما در 1600 مدرسه خاص و بیش از 20 هزار مدرسه پذیرا در حال پوشش دهی هستیم.

وی ادامه داد: این طرح از سال 72 شروع شده، اما سال 1375 هیات دولت مصوب نموده و آموزش و پرورش موظف به غربالگری دانش آموزان و جای دهی مناسب دانش آموزان است. ما با این طرح علاوه بر شناسایی و جای دهی مناسب دانش آموزان در مدارس عادی و استثنایی، می توانیم مداخلات بهنگام و طلایی را انجام دهیم.

وی تاکید نمود که برای سال 99 پوشش 99 درصدی را پیش بینی کردیم و در طرح است که 60 درصد پیش دبستانی ها در پوشش قرار دهیم.

حسینی بیان نمود: شناسنامه الکترونیک سلامت برای دانش آموزان تهیه و توصیه های لازم به والدین ارائه می گردد همچنین معین شد در این طرح سنجش که 16.4 درصد خانواده های شرکت نماینده در طرح سنجش، هیچ گونه بیمه ای نداشتند. در این طرح همچنین متوجه شدیم 22،8 درصد والدین ازدواج های خویشاوندی دارند. همچنین متوجه شدیم 3 دهم درصد بچه ها دارای کوتاه قدی شدید و 5.5 درصد دانش آموزان از چاقی شدید رنج می برند.

وی ادامه داد: در 1200 پایگاه اولیه سنجش از 15 تیرماه اندازه گیری های توده بدنی، بینایی و شنوایی سنجی و سوابق بیماری در بچه ها سنجیده می گردد و کارت واکسن و شناسنامه پدر و مادر ها احتیاج است و هزینه 40 هزار تومان است. در 60 هزار پایگاه مدارس ابتدایی نوبت دهی را انجام می دهند. در هر پایگاه 6 نفر مستقر هستند و هر روز 20 نفر پذیرش می شوند و 13 ممیزه برای شرایط کرونا در نظر گرفتیم. با توجه به معین 2200 پایگاه تخصصی داریم، نزدیک به 20 هزار نیرو در این طرح فعال هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه در مورد کمبود نیروی متخصص در آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: 197 هزار نیرو برای اول مهر در آموزش و پرورش کمبود داریم. من پیش از این عنوان کردم که در آموزش و پرورش عادی با روش های مختلفی، کمبود ها می تواند جبران می گردد، اما در آموزش و پرورش استثنایی به علت تخصصی بودن به راحتی نمی تواند این نیرو را تامین کند. تامین معلم حرفه ای اهمیت دارد. باید به ازای هر شش دانش آموز یک معلم داشته باشیم، اما اکنون به ازای هر 11 دانش آموز یک معلم داریم. در بخش توانبخشی مسائل بیشتر است و به ازای هر 149 دانش آموز یک مربی داریم. در شرایط استاندارد احتیاج به 12 هزار نیروی داریم. اما در هر صورت ما مجوز استخدامی 1500 نیرو را داریم که بیشترین ردیف استخدامی در آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: سال گذشته 10.9 درصد دانش آموزان بدو ورود ارجاع تخصصی هوش خوردند. 2.1 درصد آسیب دیده شنوایی، حدود 4 درصد آسیب دیده بینایی و 0.2 درصد آسیب دیده جسمی و حرکتی داشتیم. سالانه 5 تا 6 درصد یعنی 60 تا 70 هزار دانش آموز دیرآموز تشخیص داده می شوند.

حسینی اظهار کرد: بخشی از مظلوم ترین دانش آموزان بچه ها دیرآموز هستند. ما سالی 5 تا 6 درصد دانش آموزانمان دیرآموز هستند و شناسایی می شوند. بچه ها استثنایی را ما پوشش می دهیم و بچه ها عادی را مدارس عادی، اما بچه ها دیرآموز در این چرخه فراموش می شوند ما یکی از هدف گذاری هایمان این است که برای دیرآموز ها بسته مداخلات داشته باشیم.

وی به بعضی شاخص های سنجش سال گذشته نیز اشاره نمود و گفت: در سال گذشته 5.2 درصد پیش دبستانی ها و 6.2 درصد بدو ورود به دبستانی ها چپ دست بودند. سابقه آموزش پیش از دبستانی برای پیش دبستانی های سنجش شده 23.8 درصد بود و 93.8 درصد نوآموزان بدو ورود، دوره پیش دبستانی را گذرانده بودند.

رئیس مرکز آموزش و پرورش بچه ها استثنایی بیان نمود: ما در طرح سنجش سلامت سال گذشته متوجه شدیم حدود 3.4 درصد پدر ها و 4.4 درصد مادر ها بی سواد هستند که باید برای آن ها برنامه داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: دسترسی مناسب، فضای مطلوب بهداشتی، برخورداری از اتاق های مجزا برای امور مختلف و معاینات بهداشتی، دور بودن از محیط دارای آلودگی صوتی و برخورداری از اتاق مجزا از ویژگی های پایگاه های سنجش است. ارزیابی بینایی، شنوایی، گفتاری، جسمانی، حرکتی، بیماری های جلدی، پوست و مو، شاخص توده بدنی و سوابق بیماری در خانواده ها سنجیده می گردد.

حسینی تغییر ساعت حضور، افزایش تعداد پایگاه ها و نیروها، در نظر دریافت اتاق انتظار برای والدین، نوبت دهی 30 دقیقه ای برای هر دانش آموز، احتمال معین شیفت عصر در بعضی استانها، فراهم شدن امکان نوبت گیری غیرحضوری و ضدعفونی کردن دست نوآموزان در بدو ورود و هنگام خروج و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی که برای آن 4 میلیارد و 200 میلیون تومان تخصیص داده شده را از جمله این ممیزه ها عنوان کرد.

رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور با بیان اینکه طرح سنجش سلامت از نیمه دوم تیرماه شروع می گردد گفت: در هر استانی سهمیه هایی برای ارائه تخفیف و یا انجام رایگان تست ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: 700 پایگاه تخصصی نیز در سطح بالاتر سنجش مجدد را در صورت لزوم انجام می دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بیش از 6 میلیون ساعت آموزش مجازی در ایام کرونا ارائه شده است گفت: تا کنون بیش از 1800 محتوای آموزشی فراوری و در سامانه های مربوط بارگذاری می گردد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره طرح تلفیقی نیز گفت: به منظور جهت دهی مناسب تر طرح تلفیقی، 800 مدرسه استثنایی پشتیبان چندین مدرسه عادی پذیرا هستند. معلمان رابط برای معلمان مدارس عادی معین می گردد، اما از اول مهر سناریو های مختلفی با توجه به شرایط کرونا در دست آماده سازی و برنامه ریزی داریم. در صورت لزوم آموزش در بستر های مختلف از جمله فضای مجازی ادامه می یابد.

وی درباره بعضی محرومیت ها از آموزش در ایام کرونا گفت: درصد کمی از دانش آموزان با احتیاج های ویژه، از پوشش خدمات ما دور بوده اند. فرم هایی برای مدارس ارسال شده تا میزان استفاده از شبکه شاد و دیگر روش ها را ارزیابی و تدابیری برای جبران بعضی عقب ماندگی ها از اول مهر برای این دانش آموزان به کار بگیریم.

حسینی ادامه داد: برای سال تحصیلی آینده 64 مدرسه را در 32 استان متناسب سازی خواهیم کرد که الگویی برای دیگر مدارس باشند. با کمبود 110 مدرسه روبرو هستیم. البته عملیات ساخت مدارس از چند ماه گذشته شروع شده و به تدریج در حال اجرا است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: 152 هزار دانش آموز با احتیاج های ویژه در کشور داریم. 82 هزار نفر در مدارس استثنایی و مابقی در طرح تلفیقی، در مدارس عادی تحصیل می نمایند. هزینه تحصیل یک دانش آموز استثنایی، پنج برابر یک دانش آموز عادی است.

وی با اشاره به شرایط جهش تحصیلی گفت: با جهش تحصیلی به لحاظ نظری وعلمی موافق نیستم، زیرا پرتاب دانش آموز به شرایط دورتر از شرایط ارگانیسم اش با شرایط فعلی اش سازگاری ندارد و دانش آموز دچار آسیب می گردد. قرار است با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نامه مشترکی به شورای عالی آموزش و پرورش بنویسیم و جهش تحصیلی را به تدریج حذف کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 863

به "طرح جهش تحصیلی حذف می گردد ، شروع طرح سنجش سلامت از نیمه تیرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جهش تحصیلی حذف می گردد ، شروع طرح سنجش سلامت از نیمه تیرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید