راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری برای ایام عید

به گزارش آفتاب صبا، یکی از شگفت انگیزترین مقصدهای گردشگری و طبیعتگردی ایران استان چهار محال و بختیاری است. ولی، متاسفانه آنطور که باید توانمندی و ظرفیت های توریستی و تاریخی این استان با استقبال ایرانگردان بویژه گردشگران بین المللی روبرو نشده اند. اگر در نوروز بدنبال مقصدی دیدنی و خاص با طبیعتی هیجان انگیز و بکر هستید، راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری را در دستور کار قرار دهید. با ما در راهنمای سفر نوروزی به استان چهارمحال و بختیاری همراه شوید تا شما را با دیدنی های این منطقه آشنا کنیم.

راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری برای ایام عید

فهرست مطالب

آشناییگردشگری عشایریپوشاکغذاهای محلیدیدنی های منطقهاقامت در شهرکرد

آشنایی

چهارمحال و بختیاری با تامین 10 ٪ آب، 1 ٪ مساحت ایران را اینگونه زیبا کرده و سهم بسزایی در آبادانی ایران دارد. شکل ارتفاعات، میزان نزولات جوی، ارتفاعات از سطح دریا و آب و هوای متنوع چشم انداز بکر و متنوعی را فراهم آورده اند. جمعیت استان هم بالغ بر 1 میلیون نفر تخمین زده شد. بیش از نیمی از جمعیت استان در نقاط شهری و بقیه در مناطق روستایی سکونت دارند و تعدادی نیز کوچنده هستند. براساس راهنمای سفر نوروزی به استان چهارمحال و بختیاری باید بدانید که این استان بیش از 800 روستا داشته که هر یک جذابیت های خاص خود را در معرض دید مسافران نوروزی قرار می دهند.

گردشگری عشایری

یکی از کردهای گردشگری در ایران چهار فصل، گردشگری عشایر است که شما را با سبک زندگی دیدنی و هیجان انگیز اقوام ایرانی آشنا می کند. عشایر، این غیور مردان و شیر زنان دیر زمانی است که جدالی تاریخی با طبیعت را تجربه می کنند و هر سال با خانواده، رمه و گله راه های تاریخی از ییلاق به قشلاق و از قشلاق به ییلاق را رهسپارند. قریب به اتفاق عشایر بختیاری، هفت لنگ و چهارلنگ بوده و همچنین طوایفی از عشایر قشقایی نیز در استان حضور دارند.

پوشاک

پوشاک مردان بختیاری شامل کلاه نمدی، چوغا، شولار دبیت، شال، پاپیچ و گیوه و پوشش زنان بختیاری شامل روسری، پیشانی بند، پیراهن، شلوار چین دار، جلیقه، چادر و پاپوش هست. پوشش مردان چهارمحال متشکل از کلاه، پیراهن، شال، قبا و شلوار بوده و پوشش زنان چهارمحال شامل روسری، پیراهن، دامن، جلیقه و چادر هست.

غذاهای محلی

اگر در سفر نوروزی به استان چهارمحال و بختیاری رفتید، غذاهای محلی خوشمزه آن را حتما تست کنید که طعم و مزه هیجان انگیزی را در اختیار شما قرار می دهند. غذاهای مشهور آنان شامل تیلیکه-تلیکه، آش دوغ، کال جوش، آش کاردی، کاچی، شیر برنج، شله زرد، آش رشته و پنج تن، کباب بختیاری، کباب قارچ، کباب مرغ و کبک تیهو هستند. نان خانگی در تنور گلی یا تنور فلزی پخته می شود و در شهرها و روستاها عمومیت دارد. فتیر نان بسیار نازکی بوده که عشایر و بختیاری ها بر روی ساج می پزند.

دیدنی های منطقه

آبشار زرد لیمه

در چهارمحال و بختیاری گردی آبشار زرد لیمه (بوینه) بسیار بکر و زیبا بوده و در بین کوه های سر به فلک کشیده زاگرس واقع شده است. مراتع سرسبز و آثار باستانی مثل پل خدا آفرین در اطراف هم دیدنی هایش را صد چندان می کنند.

دره عشق

دره عشق از زیباترین مناطق گردشگری در زمان سفر به استان چهارمحال و بختیاری بوده و هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. این دره رویایی در منطقه مشایخ قرار گرفته است. اگر به این استان رفتید، دیدار از دره عشق را از قلم نیاندازید و حتما در برنامه خود بگنجانید.

شیر سنگی

یکی از نمادهای مردمان لر بختیاری که روی گور بزرگان و نامداران این مردم گذاشته شد، شیر سنگی است. براساس راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری باید بدانید که در گویش بختیاری به این مجسمه ها برد شیر هم گفته می شود.

قلعه دزک

قلعه دزک در حال حاضر در اختیار سازمان میراث فرهنگی است و از نقاط گردشگری چهارمحال و بختیاری بشمار می رود. در این قلعه تعدادی از فیلم های تاریخی ساخته شده اند.

قلعه چالشتر

در پنج کیلومتری شهرکرد، یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری وجود دارد که به اسم قلعه چالشتر شناخته می شود. منزل احمد خان و محمود خان چالش نیز در این منطقه قرار گرفته است.

دشت لاله های واژگون

مگر می شود به چهارمحال سفر کرد و دشت های سحرآمیز لاله های واژگون را تماشا نکرد. این دشت زیر پوششی رنگارنگ از گلهایی قرمز رنگ بوده که گویی نقاش طبیعت این بخش از تابلوی بزرگ ایران را بگونه ای متفاوت نقاشی کرده است. این دشت 3600 هکتار وسعت داشته و رویشگاه اصلی گونه گیاهی لاله واژگون است. لاله های واژگون که در زبان محلی گل بگریو و اشک مریم نامیده می شوند، در فروردین به گل می نشینند و تا اواخر اردیبهشت گلهای خود را حفظ می کنند.

آبشارگردی در چهارمحال و بختیاری

برای مسافران نوروزی دیدن آبشارهای خروشان و بهره بردن از فضای دل انگیز یکی از جذاب ترین فرصت های گردشگری و طبیعتگردی هست که خوشبختانه، این دیار از نعمت پر آبی برخوردار است. چند مقصد آبشار گردی مهم این استان را برای شما در ادامه معرفی می کنیم.

-آبشار شیخ علیخان، آبشارهای بهشت آباد و لندی از جمله مهمترین آبشارهای استان بشمار می آیند.

-آبشار سبزکوه (کرودیکن) در مجموعه زیبا سبزکوه قرار گرفته است و مسیرش از طریق کره بس و روستای دره عشق است. ارتفاعش بسیار بلند و منظره آن بسیار دیدنی و جالب هست.

-آبشار 100 متری تنگ زندان سبزکوه با هشت آبشار کوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه قراردارد.

-آبشار گاهکده لردگان را باید به عنوان یکی از مفرح ترین مکان های گردشگری استان معرفی کرد که به لحاظ نبود راه مناسب، بیشتر مورد بازدید تورهای طبیعتگردی و علاقمندان به ورزش کوهنوردی و پیاده روی قرار می گیرد.

اقامت در شهرکرد

اقامت نکته خیلی مهمی برای یک مسافر هست که باید در نظر گرفته شود. در شهرکرد خیالتان می تواند از این بابت راحت باشد، چون هتل های این شهر به اندازه و کافی بوده و سرویس دهی خیلی خوبی را به گردشگران نوروزی ارائه می دهند. هتل پارسیان آزادی، هتل دیبا، هتل دامون گزینه های خیلی مناسبی برای اقامت شما بحساب می آیند.

منبع: همگردی
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1355

به "راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری برای ایام عید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری برای ایام عید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید