داستان عجیب و باورنکردنی شیری که شکارچی را شکار کرد

به گزارش آفتاب صبا، مقاله ای درباره اینکه یک شکارچی، شکار یک شیر شده و به وسیله او خورده شده بود، براساس یک سناریوی تائید نشده، یک ویدیوی صحنه سازی شده و یک عکس قدیمی منتشر شد و مردم هم آن را باور کردند.

داستان عجیب و باورنکردنی شیری که شکارچی را شکار کرد

اینترنت همواره منبع غنی ای از اطلاعات و اخبار است ولی گاهی وقت ها می تواند تبدیل به منبعی غیرمطمئن و ناامن شود و روز آدینه 27 ژانویه یک بار دیگر این موضوع ثابت شد.

در آن روز وب سایت Esquire Middle east مقاله ای را با این تیتر منتشر کرد:یک شکارچی معروف که قصد داشت از یک شیر برای پست اینستاگرامی اش عکاسی کند، زنده زنده خوراک شیر شد. این مقاله، جنجال زیادی به پا کرد و البته یک مشکل بزرگ در میان بود؛ تک تک عناصری که در این مقاله به آنها اتکا شد، جعلی بودند.

به نظر می رسید که نویسندگان این وب سایت که زیرشاخه ای از مجله محبوب سبک زندگی به نام Esquire است و بیش از 580 هزار مخاطب دارد، داستان خود را با بهره گیری از سه محتوای نادرست ترکیب و خلق نموده اند. آنها با بهره گیری از عکسی که سال ها بدون ذکر منبع در اینترنت دست به دست می شد، یک داستان بدون منبع از یک وب سایت گمنام و یک ویدیوی تخیلی که برای دولت استرالیا به عنوان یک آزمایش اجتماعی دو ساله در خصوص اثربخشی محتوای وایرال شده فراوری شده بود، این مقاله را تنظیم کردند و حالا، این یکی از جعلی ترین مقالات در تاریخ اینترنت لقب گرفته است.

داستان چه بود

ساعت 17 بعدازظهر 26 ژانویه، یک کاربر تائید شده در توئیتر با آیدی Fight Haven توئیتی را برپایه پست River City منتشر کرد:

این توئیت بلافاصله موردتوجه نهاده شد و ساعت 15.30 فردای آن روز، 14.7 میلیون بازدید، 18200 بار ریتوئیت شده و 171200 لایک گرفت و هزاران پاسخ به آن داده شد که یکی از آنها برای Esquire Middle East سرنوشت ساز شد. حالا به این ماجرا می پردازیم:

River City وب سایت وردپرسی است که هیچ نشانی از هویت مسئولانش در دست نیست و دائما محتواهای متفاوتی با تیترهای جنجالی منتشر می نماید:مردی یک کودک 12 ساله را به خاطر پرتاب مار مرده به سمت همسرش از سرراه برداشت؛ کیم کارداشیان مثل یک درخت کریسمس در رقابت با خواهرش درخشید ... پست River City در روز بیستم ژانویه بدین ترتیب بود:

یک شکارچی گربه سانان، به وسیله شیرهایی که در مزارع آفریقای جنوبی در پی شکار بودند، خورده شد و در نهایت بقایای او یافت شدند. این شکارچی شیر، در اینستاگرام به خاطر تصاویر و ویدیوهایش از شکار پیروز شیرها مشهور بود. صدای فریادهای او از فاصله ای دور به وسیله مردمی که در نزدیکی شهر فلابوروا در آفریقای جنوبی بودند، شنیده می شد. ولی شیرها به سرعت او را شکار نموده و از بین بردند و بخش عمده ای از بدن او را خوردند و فقط سر او به صورت دست نخورده به جای مانده بود.

نیروهای پلیس در ابتدا فکر کردند که او راننده تراکتوری است که در آن نزدیکی مشغول به کار بوده، ولی در نهایت بعد از تماشا استریم لایو او در اینستاگرام، هویتش را تشخیص دادند.

این مقاله بدون ذکر هیچ گونه منبعی و بدون اشاره به گزارش پلیس یا اطلاعات بیشتری درباره اکانت اینستاگرامی شکارچی، تنها در 111 کلمه، این داستان که غیرقابل تائید نیز بود را روایت کرد. بخش واقعی این پست، جایی است که نویسنده یک ویدیوی قدیمی را به نقل از CBS نیوز منتشر نموده که به داستان مشابهی در فوریه سال 2018 برمی شود و همان ویدیو، الهام بخش این مقاله بوده.

در روز 30 ژانویه، توئیتی که به این مقاله اشاره داشت، 22 میلیون بار بازدید داشت و پاسخ های متعددی در واکنش به آن نوشته شده بود. بسیاری از پاسخ دهندگان فکر می کردند که مردی که درعکس دیده می شود، شکارچی شیری است که دریده شده. اما در واقعیت هنوز تعیین نیست که فرد داخل عکس کیست ولی جالب اینجاست که همین تصویر در مقالاتی که در سال 2016 منتشر شده بودند نیز مورد استفاده نهاده شده بود.

اندکی بعد یکی از پاسخ دهندگان، جعلی بودن این داستان را وارد فاز جدیدی کرد و با انتشار ویدیویی جوابگوی این توئیت شد. ویدیویی که او منتشر کرد، مربوط به لحظاتی قبل از آنکه دو شکارچی (که یک شکارچی حرفه ای و یک جهانگرد بودند) مورد حمله یک شیر نهاده شدند را به تصویر می کشید.

این ویدیو یک سال پیش در یوتیوب منتشر شده بود و در توضیح آن پیغام ضد شکار نوشته شده بود و در آن به شرکت Woolshed company که یک شرکت فراوری فیلم استرالیایی است، اشاره شده بود. در اواسط دهه 2010، این شرکت با آژانس فدرالی در استرالیا که به حمایت از صنعت فیلم در این کشور می پردازد، این ویدیوی وایرال را فراوری نموده بودند.

یک کاربر بعلاوه هشت ویدیوی جعلی ولی وایرال شده را منتشر کرد که از جمله آنها می توان به موج سواری که مورد اصابت صاعقه نهاده شده، خرسی که دنبال یک اسکی باز نموده، ویدیوی شیر مذکور و چند ویدیوی دیگر اشاره نمود که این ویدیوها در سال 2016، در شبکه های اجتماعی منتشر و حسابی وایرال شده بودند.

تجربه وایرال شدن خبر جعلی شیر و شکارچی

تجربه وایرال شدن ویدیوی شیر حسابی پیروزیت آمیز بود و تا به امروز 43 میلیون بازدید داشته. دیگر ویدیوهای جعلی هم حتی به خبرگزاری های سراسر جهان نیز رسیدند. در همان زمان Mens Journal و دیلی میل از جمله رسانه هایی بودند که گول این ویدیوی جعلی شکار شکارچی به وسیله شیر را خورده و در خصوص آن مقاله نوشتند. هر چند که در گزارش هایشان صحت این ویدیو را زیر سوال بردند. ولی عملا برای آنها اهمیتی نداشت که این ویدیوها ساختگی هستند یا نه و از آنها برای جذب مخاطب و ایجاد تعامل بیشتر بهره بردند.

فرمول ایجاد یک خبر جعلی

در تئوری، بازنشر این ویدیوی جعلی شیر ضرری نداشت. باید بدانیم که ردیابی و سنجیدن صحت بیشتر سوژه های توئیتر سخت است و این شبکه اجتماعی گهگاهی مملو از اطلاعات بی معناست. ولی کاری که Esquire Middle East انجام داد، ترکیب سه محتوای کاملا بی ربط (روایت داستان، ویدیو و عکس) و ساخت یک داستان بزرگ و تزریق آن به مخاطبانش برای جذب مخاطب بیشتر بود.

این مقاله بازتابی از مقاله River City بود که به شیوه ای ژورنالیستی تری نوشته شده بود. در شرایطی که خواننده درآن سرنخی از کاربر اینستاگرامی و یا منابع موثقی از این خبر پیدا نمی نماید.

بعد از انتشار ویدیوی شکار شکارچی به وسیله شیر و انتشار آن، خواننده به این باور می رسد که نه تنها الگوی واقعیت داستان درست است، بلکه همه چیز در تصاویر ویدیویی به تصویر کشیده شده و هفت سال بعد از انتشار این خبر جعلی، بار دیگر این ویدیو همان وظیفه اصلی اش را دوباره انجام می دهد: فریب دادن مردم جهان!

Esquire Middle East این مقاله را در چند صفحه رسانه های اجتماعی اش به اشتراک گذاشت ولی اصلا مورد توجه قرار نگرفت. اما اشتباه نکنید: این ویدیوها هنوز در اینترنت حسابی دلبری می نمایند و بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی آنها را در صفحات شخصی شان بازنشر داده اند.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با نیم نگاهی به جلد یک کتاب، آن را قضاوت می کنید، پس سعی کنید هرگز اخبار وب سایتهایی مثل River City Post را در نگاه اول باور نکنید.

این به چه معناست؟

درسال 2016، مرکز تحقیقات Pew، مطالعه ای را درباره اخبار غیرواقعی و فیک انجام داد. در این تحقیق تعیین شد که 23 درصد از افراد بالغ آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت نموده بودند، اخبار ساختگی را به اشتراک گذاشته اند.

در ادامه این آنالیز تعیین شد که 14% نیز داستانی را بازنشر کردند که در همان لحظه می دانستند که داستانی غیرواقعی و جعلی است و 16% افراد گفتند که تجربه به اشتراک گذاشتن داستانی را دارند که بعدا متوجه جعلی بودن آن شده اند.

عجیب تر و بدتر اینکه می توان این اطلاعات نادرست را با سرهم کردن چند داده در اینترنت، فراوری کرد. مثلا ویدیویی از استرالیا، عکس هایی از آفریقا و داستانی که در هر جای جهان ممکن است خلق شده باشد، تبدیل به مقاله ای پربازدید در یک وب سایت بزرگ خواهد شد.

همه این ماجرا با توئیت یک کاربر تائید شده به نام Fight Haven آغاز شد که ساکن فلوریدای آمریکاست. حالا کاربران توئیتر در سراسر جهان ، در حال دست به دست کردن همین داستان دروغین شیر و شکارچی هستند.

وب سایتی مثل Esquire Middle East هم برای آنکه دچار دردسر نشود، در مقاله خود بارها از واژه هایی مثل ظاهرا، به نظر می رسد و گزارش شده استفاده کرد و تمام اطلاعات داستان را به مقاله River City Post نسبت دادند و در انتها هم با نوشتن این جمله که بعضی افراد در صحت این ماجرا تردید داشتند و درصورت نادرست بودن گزارش، شما را در جریان قرار خواهیم داد. هرگونه مسئولیتی در قبال انتشار این خبر فیک را از گردن خود باز نموده و در عین حال توانست مخاطب های فراوانی را هم برای این مطلب غیرواقعی جذب کند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 22 بهمن 1401 بروزرسانی: 22 بهمن 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2005

به "داستان عجیب و باورنکردنی شیری که شکارچی را شکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان عجیب و باورنکردنی شیری که شکارچی را شکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید