حیات وحش، گورخر ایرانی

به گزارش آفتاب صبا، با شنیدن نام گورخر، یک بدن سفید با خط های مشکی یا بالعکس در فکر مان تداعی می گردد. یا فکرمان می رود در جنگل های آمازون؛ اما بگذارید شما را با یک حیوان بومی ایرانی آشنا کنم که گورخر است و آن را از خانواده اسب ها می دانند. رنگش نخودی مایل به زرد است و اهلی نمی گردد. این جا بیش تر با او و زندگی اش آشنا می شویم.

حیات وحش، گورخر ایرانی

گورخر:

گورخر ایرانی یا خر وحشی شبیه به اسب و الاغ است. گورخر به صورت گله ای زندگی می نماید و از هوش اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است. اما این حیوان اهلی نشده و از آن به عنوان پرخاشجو یاد می گردد. گورخر نر از جنس ماده بزرگ تر است. نرها در گله غالب بر ماده ها هستند.

ظاهر:

گورخر ایرانی، نخودی رنگ است و در پشتش یک خط مشکی دارد. هم چنین در انتهای دمش یک دسته مو به شکل منگوله آویزان است. جالب است بدانید که رنگ بدن گورخر در فصل های مختلف سال ثابت نیست؛ تابستان ها تقریبا قهوه ای مایل به قرمز می گردد و در زمستان به رنگ قهوه ای مایل به زرد درمی آید. همین مسئله باعث شده که گورخر سازگاری بیش تری با محیط خود داشته باشد. و در مواقعی بتواند خود را استتار کند. البته همه جای بدن این حیوان از این قانون پیروی نمی کند. قسمت هایی ازپایین بدن، پهلوها و کپلش همواره سفیدِ مایل به زرد است. پوشش روی پوست بدنش در زمستان پرپشت و بلند است و در تابستان کوتاه تر و کم پشت تر می گردد.

زندگی:

سن بلوغش سه سالگی ست. اواخر بهار جفت گیری می نماید و یک سال طول می کشد تا بچه اش را به جهان بیاورد. نکته بد این است که مقدار فراوری مثلش پایین است؛ یعنی هربار فقط یک بچه به جهان می آورد.

خوراک:

با توجه به محل زندگی اش، از گیاهان بیابانی مثل تاغ و درمنه تغذیه می نماید. گفتنی ست که آب هم زیاد می خورد!

صیاد اصلی این حیوان پلنگ است! از آن رو که این حیوان کم شده، پلنگ ها هم شکارشان را از دست داده اند؛ همین دلیل باعث شده تا پلنگ ها هم کم شوند.

اگر هوای تماشا گورخر ایرانی به سرتان زد، پارک ملی توران و منطقه حافظت شده بهرامِ گور تنها جاهایی هستند که می توانید آن ها را پیدا کنید.

این حیوان بومی شدیدا در معرض انقراض است. بیایید جهان را جای بهتری برای همه مخلوقات کنیم.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1936

به "حیات وحش، گورخر ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش، گورخر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید