حفاظت از آبخوان ها و ساماندهی رودخانه ها؛ اولویت شرکت آب منطقه ای البرز

به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز احیا و تعادل بخشی آبخوان ها، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز و آزادسازی و ساماندهی رودخانه های استان بویژه رودخانه های کرج و طالقان را از اولویت های اساسی شرکت متبوع خود اعلام نمود.

حفاظت از آبخوان ها و ساماندهی رودخانه ها؛ اولویت شرکت آب منطقه ای البرز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، داود نجفیان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: شرکت آب منطقه ای البرزدر اجرای تکالیف ذاتی و قانونی خود و پیاده سازی مصوبات نهادهای بالا دستی و ستاد مقابله با آلودگی آب شرب تهران و البرز، بازه 16 کیلومتری رودخانه کرج حد فاصل سد کرج تا آبگیر بیلقان را در اولویت ساماندهی و آزادسازی قرار داده است.

وی تاکید نمود: رویکرد مهم در طرح آزادسازی و ساماندهی رودخانه کرج، عبور ایمن سیل و جلوگیری از بروز خسارت در حاشیه رودخانه کرج و جلوگیری از آلودگی این رودخانه بعنوان تامین نماینده بخشی از آب شرب تهران و کرج است.

نجفیان ادامه داد: در سال گذشته حدود یک و نیم کیلومتر از بستر رودخانه آتشگاه کرج به صورت آزمایشی آزادسازی شد.

وی با بیان اینکه 11 دستگاه حاکمیتی و دولتی در بستر رودخانه کرج دارای بنا و فضای اداری هستند، توضیح داد: طرح ساماندهی بستر رودخانه ابتدا از دستگاه های دولتی شروع و از تمام دستگاه های دولتی خواسته شده است که بر اساس طرحی که تهیه شده، نسبت به عقب نشینی اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه وزرات نیرو نه فقط در استان البرز بلکه در هیچ نقطه کشور علی رغم اینکه بستر رودخانه ها در اختیار آن است هیچ گونه تاسیسات رفاهی و اقامتی ایجاد نکرده است، گفت : ساختمانی که عملیات تخریب آن اخیرا با نام وزارت نیر در بستر رودخانه کرج شروع شده، مربوط به شرکت آبفای تهران است که قدمت چند دهه دارد و در گذشته کاربری این ساختمان پایش کنترل کیفی آب رودخانه کرج و نگهداری تاسیسات مربوط به آن بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید نمود که در کنار ساماندهی بناهای حاشیه رودخانه کرج، اقدامات زیست محیطی برای جلوگیری از ورود پساب ها به این رودخانه به عمل می آید و افزون بر مسائل زیست محیطی و ساماندهی ساخت و سازها، مبحث گردشگری نیز در رودخانه کرج پررنگ خواهد شد و گردشگران زیادی از این موهبت الهی بهره خواهند برد.

وی با اشاره به اینکه برنامه سازگاری با کم آب استان البرز نیز در اسفند ماه سال گذشته با مشارکت 31 دستگاه اجرایی و نظارتی و حاکمیتی و بیش از 140 جلسه کارشناسی به تصویب نهایی رسیده است،اضافه نمود: طبق برنامه سازگاری با کم آبی باید تا سال 1405 بالغ بر 135 میلیون متر مکعب از بار مازاد آبخوان های استان کاسته گردد که تا بحال 29 درصد از اهداف این برنامه در استان محقق شده است.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1806

به "حفاظت از آبخوان ها و ساماندهی رودخانه ها؛ اولویت شرکت آب منطقه ای البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از آبخوان ها و ساماندهی رودخانه ها؛ اولویت شرکت آب منطقه ای البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید