جزئیات و علت تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه-بصره اعلام شد

به گزارش آفتاب صبا، معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه بصره و واگذاری اجرای این پروژه به یک بخش خصوصی اطلاع داد و گفت: با تغییر سرمایه گذار مسلماً سریع تر و بهتر می توانیم این پروژه را تمام کنیم که بازه زمانی پیش بینی شده برای آن دو ساله است.

جزئیات و علت تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه-بصره اعلام شد

به گزارش خبرنگاران، احداث خط ریلی شلمچه- بصره که در سال های گذشته قرار بود توسط بنیاد مستضعفان و یکی از شرکت های زیرمجموعه این بنیاد راه اندازی گردد با مصوبه اخیر هیئت دولت با تغییراتی روبرو شده و سرمایه گذار آن تغییر کرد.

عباس خطیبی - معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل- در این باره به خبرنگاران گفت: از آنجا که سرمایه گذار جدید یک شرکت بخش خصوصی است که پیشنهادات بهتری برای انجام این پروژه دارد تصمیم گرفتیم تا سرمایه گذار آن را از بنیاد مستضعفان به این شرکت خصوصی تغییر دهیم و با توجه به مذاکرات اجرا شده امکانات و توانایی بیشتری در سرمایه گذار جدید برای پیشبرد هرچه سریعتر این پروژه وجود دارد.

وی اضافه کرد: در قرارداد قبلی قرار شد که بنیاد مستضعفان محدوده 60 درصد سهم این پروژه را تقبل کند و بقیه آن قرار بود از سوی دولت پرداخت گردد اما سرمایه گذار جدید صد درصد سرمایه مورد احتیاج اجرایی این پروژه که حدود یکصد میلیون یورو است را تقبل نموده و به نظر می رسد که توانایی تامین آن را نیز دارد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر شرکت خصوصی که اخیراً بر اساس مصوبه هیئت دولت به عنوان سرمایه گذار جدید خط ریلی شلمچه-بصره انتخاب شده اعلام نموده است که مراحل اجرایی این پروژه که در خاک عراق به طول 33 کیلومتر است را می خواهد به وسیله شرکتی عراقی که در آن منطقه کار نموده جلو ببرد و به نظر می رسد پیشنهاد بهتری نسبت به گذشته باشد و راحت تر بتوان در این کشور همسایه این پروژه را انجام داد.

خطیبی با بیان اینکه سرمایه گذاری جدید توانایی و سابقه بهتری برای اجرای این خط ریلی را دارد گفت: زمان در نظر گرفته شده در مصوبه هیئت دولت دو ساله است و برای بازگشت سرمایه این شرکت نیز مدت زمان حدود 50 سال در قرارداد جدید در نظر گرفته ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تامین تجهیزات مورد احتیاج راه اندازی این خط ریلی چگونه انجام خواهد شد؟ گفت: از گذشته و بر اساس توافقی که با عراقی ها نموده بودیم قرار بود ریل، سوزن و دیگر ادوات خط ریلی را طرف عراقی به موقع برای اجرای این پروژه تحویل دهد اما اگر مشکلاتی در این راه به وجود بیاید، می توانیم آن را از فراوری داخلی تامین کنیم و هیچ مانعی از این نظر نداریم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: در سفری که اخیراً به عراق انجام دادیم و از محل اجرای پروژه بازدید کردیم مسئله ای از نظر امنیت وجود ندارد و تنها نکته ای که در خصوص آن بحث شد این است که در بعضی از مناطق اجرای این پروژه میادین مینی وجود دارد که باید پاکسازی گردد تا محلی برای واگذاری اراضی و اجرای این پروژه به بخش خصوصی آماده گردد از سوی دیگر نیز شرکت مورد نظر را به منطقه آزاد اروند معرفی کردیم تا اراضی طرف ایران را در اختیار این سرمایه گذار قرار دهد و پروژه هر چه سریع تر شروع گردد.

به گزارش خبرنگاران، دو روز گذشته اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - گفت که هیات وزیران در جلسه مورخ 12 شهریور 1399، پیشنهاد تغییر سرمایه گذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه - بصره را با هدف تسریع در شروع عملیات اجرایی فرآیند تامین اقتصادی پروژه به تصویب رساند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1009

به "جزئیات و علت تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه-بصره اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات و علت تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه-بصره اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید