تور فرانسه ارزان: اولین تراس سقفی ماشین های کابلی در ارتفاعات فرانسه رونمایی شد

به گزارش آفتاب صبا، کوهنوردان، اسکی بازان و گردشگران اکنون می توانند از روی سقف ماشین کابلی گراند موته، در حدود 3500 متری بالای سطح دریا، از منظره ها دیدنی کوه های آلپ لذت ببرند.

تور فرانسه ارزان: اولین تراس سقفی ماشین های کابلی در ارتفاعات فرانسه رونمایی شد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

در نقطه ای از ارتفاعات فرانسه، در پیست اسکی تیگنس (Tignes Ski Resort)، از ماشین کابلی ارتقاء یافته گراند موته (Grande Motte) رونمایی شده است که این ظرفیت را دارد که 20 نفر را روی تراس سقفی خود جای بدهد. نیکولا آیزرد، خبرنگار گاردین از رونمایی تازه گزارش می دهد:

صادقانه بگویم، من هرگز سوار یک ماشین کابلی در ارتفاع 3000 متری از سطح نشده ام و فکر می کنم این کار واقعا دوست داشتنی است؛ اما اگر روی سقف کابین بایستم بهتر هم خواهد شد. بنابراین وقتی دعوت نامه ای برای راه اندازی کابین های تازه در تیگنس گراند موته، ساووآ، به دست من رسید آن را دو بار خواندم تا باور کنم که متن نامه را درست فهمیده ام: رونمایی غرورآمیز از بزرگ ترین تراس سقفی دنیا برای ماشین های کابلی. ترسناک به نظر می رسید.

ایستگاه مبدا ماشین کابلی مونته گرانته که در ارتفاع 3034 متری بنا شده است، مرتفع تر از خیلی از استراحتگاه های آلپ است. ماشین های کابلی، از این نقطه در حدود 500 متر به صورت عمودی بر فراز یخچال گراند موته حرکت می نمایند تا به ایستگاه بالا در ارتفاع 3456 متری برسند. از آن بالا است که سوار بر مرتفع ترین ماشین کابلی فرانسه بعد از آگوئل دو مدی (Aiguille de Midi) در شامونیکس، می توانید با کوه ها رابطه ای نزدیک تر برقرار کنید. مسافران برای رسیدن به ایستگاه ابتدایی باید سوار یک قطار کابلی بشوند که مسیری به طول 1000 متر را از میان کوه ها، از روستای وال کلارت به سمت یخچال گراند موته حرکت می نماید.

زمانی که سوار شدم، یکی از اولین کسانی بودم که از پله های فلزی کوچکی که در کابین تعبیه شده بود روی سقف رفتم. به قدری مشغول درآوردن دوربینم از کوله پشتی بودم که متوجه آغاز حرکت نشدیم. ماشین تازه به طرزی شگفت آور بی صدا و بدون هیچ لرزشی حرکت می نماید. مانع شیشه ای که تا قفسه سینه ام بالا آمده بود و اطراف تراس را فرا گرفته بود، به عنوان یک بادگیر عمل می کرد و به خاطر تابش مستقیم نور خورشید دیگر نیازی به پوشیدن ژاکت های گرم تر نبود.

از جایی که ما ایستاده بودیم، چشم انداز ای 360 درجه از دریایی از قله ها پیش چشمان ما بود: گراند کاسه (Grande Casse) با قله ای پهن و سر به فلک کشیده و کمی آن طرف تر، مونت بلانش (Mont Blanc) پایدار و سرفراز ایستاده بود. زیر پاهای ما، گستره ای وسیع از یخ هایی به رنگ کبود و شکاف هایی عمیق و عریض وجود داشد.

هر کسی که در گذشته سوار ماشین کابلی شده باشد می داند که پنجره های کابین ها که در اثر تماس با اسکی چقدر دچار خراش شده اند، تا چه مقدار می توانند مات و غیرشفاف باشند. در عوض، چشم اندازی که از روی این تراس دیده می گردد به قدری شفاف هستند که گویی از روی یک تله سیژ به آن ها نگاه می کنیم. البته من این موضوع را می دانم که هیچ تله سیژی از روی پیچ و خم های یخچال ها بالا نمی رود و تنها فاصله های دو کیلومتری را در عرض پنج دقیقه می پیمایند.

تیگنس امیدوار است که این نمای فوق العاده از چشم انداز های ناهموار که از نگاه پرنده و از روی تراس ماشین کابلی مشاهده می گردد بتواند به جذب گردشگران تابستانی بیشتر یاری کند. از لحاظ تاریخی، گردشگری تابستانی این منطقه تفریحی به شدت تحت تاثیر اسکی روی یخچال های طبیعی منطقه قرار گرفته است؛ اما با تحلیل رفتن یخچال ها و کوتاه شدن فصل اسکی پاییزی / تابستانی، مسئولان به شدت کوشش می نمایند تا تاکید گردشگری منطقه را روی محیط زیست و جانوران آن اقلیم معطوف کند.

این جاذبه گردشگری، که ماشین کابلی 1975 خود را که به خاطر خرابی های مکرر باعث بدنامی منطقه شده بود، تعویض نموده است یکی از سرمایه گذاری های 17 میلیون یورویی است که معرفی پلت فرم هایی برای مشاهده منظره ها پانوراما بر فراز یخچال ها و نیز اطلاع رسانی دقیق درباره زیست بوم منحصربه فرد پارک ملی اطراف آن را طی دو سال آینده شامل می گردد.

ایوا آلیاکار، مدیر پارک ملی وانوئیس (Vanoise National Park)، می گوید:

زمستان ها معمولا از مردم می پرسم که می دانید جایی که در آن مشغول اسکی هستید، کجا است؟ و آن ها پاسخ می دهند: تیگنس. می گویم بله، و در عین حال شما در پارک ملی وانوئیس و منطقه حفاظت شده تیگنس - شامپانی (Tignes-Champagny nature reserve) هستید که طبیعت و زیبایی های بسیاری دارد.

او به محوطه ای که پشت سر ما واقع شده است اشاره می نماید که 6 جفت کرکس ریش دار (مرغ استخوان خوار) بومی منطقه با شکوه و عظمت هر چه تمام تر در آن به چشم می خورد. بعلاوه، وانوئیس زیستگاه 2000 بز کوهی است که بزرگ ترین جمعیت در فرانسه است؛ شوکا، موش خرماهای کوهی و عقاب های طلائی زیادی هم در این منطقه زندگی می نمایند.

در ارتفاعات کمی پایین تر، مسافرین می توانند مسیرهایی را از میان وانوئیس بپیمایند و در پناهگاه هایی (کلبه های کوهی که به همین منظور آماده شده اند) که در میان راه نصب شده اند، اقامت نمایند.

متاسفانه، این تراس سقفی را زمستان می بندند. در آن موقع، علاوه بر یخچال، کل منطقه اسکی تیگنس - وال دی سری (Tignes-Val dIsère) با فضایی به مساحت 480 کیلومتر باز است. وقتی که مسافرانی را تصور می کنم که در شرایط برفی و با وجود بادهای شدید، با چکمه های اسکی یا اسنورد در تقلا برای بالا رفتن از پله های باریک و فلزی تراس هستند، به این نتیجه می رسم که انجام این کار به نفع همه است.

بعد از که ماشین کابلی از ایستگاه بالا به پایین سر می خورد و آغاز به فرود آمدن از ارتفاعات می نماید، نگاهی سرسری به آسمان می اندازم تا کرکس های ریش دار را ببینم و همین باعث می گردد که دفعه بعدی که سوار یک کابین کابلی می شوم باز هم فکر کنم: خیلی دوست داشتنی است؛ اما اگر روی سقف ایستاده بودم بهتر بود.

منبع: کجارو / theguardian.com
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1770

به "تور فرانسه ارزان: اولین تراس سقفی ماشین های کابلی در ارتفاعات فرانسه رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: اولین تراس سقفی ماشین های کابلی در ارتفاعات فرانسه رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید