اهواز آلوده ترین کلانشهر کشور شد

به گزارش آفتاب صبا، طبق گزارشی که دیروز سازمان حفاظت محیط زیست منتشر کرد، به استناد اطلاعات مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان، کلان شهر اهواز در روز شنبه 28 آبان ماه امسال، با شاخص 154 آلوده ترین شهر کشور بابت مقدار آلاینده ها بوده است.

اهواز آلوده ترین کلانشهر کشور شد

به گزارش اعتماد، به استناد این اطلاعات، کلان شهر اهواز در طول سال 1401 فقط یک روز هوای پاک داشته و 44 روز را با هوای قابل قبول، 94 روز را با هوای ناسالم برای گروه های حساس، 69 روز را با هوای ناسالم، 12 روز را با هوای بسیار ناسالم و 21 روز را با هوای خطرناک سپری نموده است.

شرایط هوای این کلانشهر در سال 1400 کمی بهتر از امسال بوده چنانکه طبق همین اطلاعات، تعداد روز های با هوای خطرناک اهواز در سال 1400، صفر بوده و فقط یک روز را با هوای بسیار ناسالم سپری نموده است.

بخش دیگری از این اطلاعات در خصوص هوای 7 کلانشهر اراک، شیراز، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز و تهران هم نشان می دهد که شهروندان اراک هم در سال 1401، فقط یک روز را با هوای پاک سپری نموده اند، اما 158 روز هوای قابل قبول، 65 روز هوای ناسالم برای گروه حساس، 15 روز هوای ناسالم، 3 روز هوای بسیار ناسالم و 2 روز هوای خطرناک داشته اند.

شرایط هوای شهر های تبریز و شیراز در امسال بابت روز های با هوای پاک از 5 کلانشهر دیگر بهتر بوده چنانکه شهروندان تبریز در امسال 64 روز هوای پاک و شهروندان شیراز در امسال 52 روز هوای پاک داشته اند، اما شرایط ساکنان اراک و کرج هم تفاوتی با ساکنان اهواز نداشته چرا که ساکنان این دو کلانشهر هم مثل ساکنان اهواز در کل روز های امسال فقط یک روز هوای پاک داشته اند و باقی روز ها را با هوای ناسالم سپری نموده اند.

در این اطلاعات بعلاوه در خصوص شرایط هوای تهران می توان دید که شهروندان تهرانی هم در امسال فقط 2 روز در هوای پاک نفس کشیده اند، اما 138 روز هوای قابل قبول 92 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس 8 روز هوای ناسالم 2 روز هوای بسیار ناسالم و 2 روز هوای در شرایط خطرناک داشته اند.

نکته مهم در این اطلاعات، وضوح وخامت هوای 8 کلانشهر در سال 1401 نسبت به سال های 1400 و 1399 است به این معنا که در امسال و نسبت به سال های 1400 و 1399، در 8 کلانشهر، از تعداد روز های با هوای پاک و هوای قابل قبول کاسته شده، اما در مقابل، تعداد روز های با هوای ناسالم و بسیار ناسالم و خطرناک در 8 کلانشهر افزایش یافته است.

شرایط آلاینده های هوا در روز گذشته

طبق گزارش سامانه پایش هوای کشور، دیروز بیشترین آلاینده های منتشر در هوای شهر های کشور، ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون بودند. طبق تقسیم بندی شاخص کیفیت هوا AQI، از عدد صفر تا 50، هوا در شرایط پاک، از 51 تا 100 هوا در شرایط قابل قبول، از 101 تا 150 هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، از 151 تا 200 هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه ها، از 201 تا 300 هوا در شرایط بسیار ناسالم و از 301 تا 500 هوا در شرایط خطرناک است.

با استناد به این شاخص ها، دیروز هوای 55 شهر کشور در شرایط قابل قبول قرار داشت و 10 شهر هوای در شرایط ناسالم برای گروه های حساس داشتند و هوای 3 شهر هم برای تمام گروه ها ناسالم بود. طبق داده های این سامانه البته با وجود آنکه غالب آلاینده هوای شهر ها از نوع ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون بود، اما در برخی شهرها، غلظت برخی دیگر از آلاینده ها هم به میزانی رسید که هوای این شهر ها را در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داد چنانکه دیروز غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون در 13 شهر کشور به میزانی افزایش یافت که شرایط هوای این شهر ها از شرایط پاک خارج شد.

دیروز بعلاوه غلظت دی اکسید گوگرد در دو شهر هوای این شهر ها را از شرایط پاک خارج کرد و شهروندان در این شهرها، هوای قابل قبول یا ناسالم برای گروه های حساس نفس کشیدند. غلظت دی اکسید نیتروژن در یک شهر هم دیروز کیفیت هوای این شهر را به شرایط ناسالم برای گروه های حساس تنزل داد.

آلاینده ازن هم دیروز در هوای کلان شهر کرج غلظت بالایی داشت چنانکه هوای این شهر را در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داد.

شرایط هوای تهران در شرایط بحران

دیروز غلظت آلاینده های هوا در مرکز به شدتی رسید که همانند هفته گذشته، هشدار زرد رنگ برای استان صادر شد و مدیرکل بحران استان تهران نسبت به آلودگی هوا در این استان هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری نمایند.

حامد یزدی مهر ضمن این هشدار گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی از عصر شنبه 28 آبان ماه تا ظهر چهارشنبه دوم آذرماه به علت پایداری نسبی جو و عدم وزش باد، آلودگی قابل ملاحظه ای را در بیشتر نقاط آسمان تهران شاهد خواهیم بود. برابر پیش بینی های صورت گرفته به علت انباشت آلاینده ها، افزایش شاخص های آلودگی جو و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده های ثابت و متحرک، در برخی ساعت ها کاهش کیفیت هوا در برخی منطقه ها در حد ناسالم برای تمام گروه ها را شاهد خواهیم بود. به مردم توصیه می گردد از رفت وآمد غیرضروری و بلندمدت در فضای باز در سطح شهر خودداری نمایند چرا که هوا در حال حاضر با توجه به هشدار ها برای افراد مختلف و به ویژه سالمندان، بچه ها و افراد باسابقه بیماری های قلبی و تنفسی مناسب نیست.

به گفته یزدی مهر، اورژانس تهران هم دستورات لازم برای بحران را دریافت نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1963

به "اهواز آلوده ترین کلانشهر کشور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهواز آلوده ترین کلانشهر کشور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید