انتقاد یک هنرمند از فرآیند اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

به گزارش آفتاب صبا، عبدالله عباسی در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اشاره به این که دریافت نشان مرغوبیت کالا از سوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی هیچ تأثیری بر زندگی و کار هنرمندان صنایع دستی نمی گذارد گفت: سازهای من، نشان ملی مرغوبیت دریافت نموده و در شو روم سازمان به نمایش درآمده اند اما این موضوع هیچ تاثیری بر کار من نگذاشته و موجب جلب حمایت بیشتر از معاونت صنایع دستی نشده است.

انتقاد یک هنرمند از فرآیند اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

وی اضافه نمود: جدای از این مساله، کسانی هم که کارها را داوری و کارشناسی می نمایند، افراد زبده ای نیستند. برای مثال یک هنرمند شیشه گر، کیفیت ساز مرا می سنجد!

این سازنده تار و چنگ در پاسخ به این که سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی چه امکانی را در اختیار سازندگان ساز می گذارند، گفت: سازمان، حتی فضایی را به من اختصاص نمی دهد تا ساز بسازم و ساختن آن را آموزش دهم. بیمه و حقوق ثابت که بماند. من از سازمان میراث فرهنگی نه حقوق می گیرم نه این سازمان مرا بیمه نموده است. جالب این که بیمه مرا خانه موسیقی پرداخت می نماید نه معاونت صنایع دستی.

عباسی ادامه داد: موسیقی سنتی، همیشه مخاطبان خاص خود را داشته است. در این میان، تعدادی هم علاقه مندند تا ساخت ساز را یاد بگیرند اما آموزشگاهی که به طور رسمی به آموختن این فن بپردازد وجود ندارد؛ آن وقت می گویند چرا جوانان ما گیتار و پیانو و درامز را می شناسند اما تار و سه تار را نه. مگر ما چقدر سازهای سنتی مان را تبلیغ می کنیم و نشان می دهیم؟

این سازنده ساز، در ادامه به شیوه ساخت تارهای خود اشاره نمود و اضافه نمود: من از چون درخت توت، زبان گنجشک، اقاقیا و زردآلو برای ساخت تارهایم استفاده می کنم؛ سیم آن از روده است و بر کاسه تار، پوست بز کشیده می شود اما حقیقت این است که هیچ راز نهفته ای وجود ندارد آنچه هست، عشق است. هرچه هست به احساس سازنده برمی شود وگرنه همه سازندگان از استانداردهای خاصی برای کار خود استفاده می نمایند. سال هاست آقای قنبری مهر در گوشه خانه خود نشسته و براساس استانداردها ویلن می سازد. اما بسیاری از نوازندگان مطرح ویلن در جهان، ساز او را در دست می گیرند و می نوازند چراکه حس و روح او در این ساز دمیده شده است.

به گفته این سازنده چنگ و تار، ساخت سازهای سنتی و برپایی کارگاه های کوچک سازسازی، نیازمند پشتیبانی های دولتی است در حالی که متولیان میراث فرهنگی و صنایع دستی، توجه چندانی به این مساله ندارند. از این روست که کمتر کسی، به ساخت سازهای ایرانی رو می آورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 617

به "انتقاد یک هنرمند از فرآیند اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد یک هنرمند از فرآیند اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید