آقا لیلا؛ میهمان شنبه های نمایشنامه خوانی

الهام یوسفی- البرز - خبرنگار:مدتی است سالن های نمایش در شهر حال و هوای دیگری به خود گرفته اند و هر هفته به نمایشنامه خوانی اختصاص داده می شوند. نمایشنامه به عنوان یکی از ارکان هنر نمایش بسیار جدی تلقی می گردد و نقش برجسته ای در هنر تئاتر دارد.

آقا لیلا؛ میهمان شنبه های نمایشنامه خوانی

شاید به همین دلیل است که هنرمندان البرز با شور و هیجان بیشتری پا به سالن های نمایش می گذارند و تمام تلاش خود را برای خواندن متون نمایشی به کار می گیرد. سال گذشته سالن های نمایش پرمخاطب ترین شب های خود را به نشست های نمایشنامه خوانی اختصاص داد. اکنون این نشست و گردهمایی برپاست و قرار است آقا لیلا به نویسندگی مهرداد کوروش نیا و کارگردانی رضا رباط جزی به اجرا درآید. نقش خوانان این نمایشنامه خوانی از بازیگران جدی و حرفه ای تئاتر هستند. این نمایشنامه به نوعی تلخی های جنگ تحمیلی را روایت می نماید و نگاه روان شناختی نسبت به عواقب روانی جنگ دارد. این نمایشنامه شنبه هر هفته در پلاتو استاد حیاتی مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اجرا می گردد.

  • رویداد بزرگ نمایشی

یکی از نمایشنامه خوان های آقا لیلا با بیان این که نمایشنامه خوانی شیوه ای اجرایی در تئاتر است، می گوید: این شیوه شاید برای عموم مردم غریب باشد، اما بسیار قابل احترام و تامل است؛ از این رو شنبه های نمایشنامه خوانی یک جریان و حرکت نو در کرج است که سعی بر این است تا این شیوه برای عموم مردم آشنا و ملموس گردد.

حسین معدن نشین می افزاید: از طرفی بستری فراهم شده تا هنرمندان عرصه نمایش خود را با نمایشنامه خوانی محک بزنند، همین طور برای افرادی که به دلایل مختلف شرایط اجرای صحنه ای را ندارند موقعیت مناسبی است تا بتوانند هنرشان را در معرض نمایش قرار بدهند. وی با اشاره به این که برپایی این نشست ها می تواند یاری شایانی به هنر نمایش استان بکند، عنوان می نماید: به طور مثال آشنایی هنرمندان با متون مختلف، کسب تجربه در اجراهای روی صحنه نمایش و اجرای یک اثر توسط افرادی که تجربه اجرا نداشته اند را می توان نام برد.

معدن نشین با بیان این که نمایشنامه خوانی در آینده می تواند به فراوری آثار فاخر بینجامد، اظهار می نماید: در واقع این نشست تخصصی تئاتر آغاز یک جریان بزرگ نمایشی در استان البرز است. به گفته وی، بازی در اجرای نمایشنامه خوانی درست و اصولی، بسیار محدودتر از اجرای صحنه است، زیرا از ابزارهای بازیگری کاسته می گردد و تمام فضا و اتمسفر باید با بیان و لحن درست به مخاطب القا گردد که این کار سخت اما لذت بخشی است. در واقع تمام میزانسن هایی را که یک بازیگر در اجرای صحنه ای می تواند داشته باشد، خوانشگر باید در ذهن خود مجسم کند. اگر این حس و حال به درستی رعایت گردد، قطعا اجرای تاثیرگذاری خواهد بود و تماشاگر هم لذت می برد.

این بازیگر که در این نمایشنامه خوانی، نقش آقا لیلا را ایفا می نماید، می گوید: مردی جنوبی و پدر خانواده که با آسیب هایی که در دوران جنگ تحمیلی در آبادان به زندگی اش وارد شده است به تهران مهاجرت نموده و حالا بعد از گذشت چندین سال تاثیرات آن دوران بر زندگی او مشاهده می گردد. نمایشنامه آقا لیلا می تواند درس بزرگی برای زندگی باشد. درسی برای قشری که جنگ را ندیدند و آسیب ها را لمس نکردند. این که معضل جنگ چقدر می تواند بر روند زندگی یک خانواده تاثیر داشته باشد.

  • فرصت طلایی برای کسب تجربه

یکی دیگر از بازیگران این اثر نمایشی که نقش لیلا، دختر بزرگ خانواده را بازی می نماید، می گوید: به نظر من خواندن متن بدون بازی صحنه ای برخلاف چیزی که دیگران فکر می نمایند کار راحتی نیست و چه بسا سخت تر است. زیرا ما باید به وسیله قدرت بیان و صدا حس را به افراد منتقل کنیم و این امکان را برای تماشاگر فراهم کنیم که بتواند تصویرسازی درستی از موضوع و صحنه داشته باشد و مهم تر از همه باعث خستگی مخاطب نشویم. رویا راد می افزاید: نشست های تخصصی تئاتر در کرج اتفاق و فرصت بسیار خوبی برای کسب تجربه افراد تازه وارد است و این که عاملی برای آشنایی بیشتر مردم این شهر با هنر تئاتر و البته هنرمندان است. این گردهمایی برای من بسیار انگیزه آور است و امیدوارم با تداوم این اجراها شاهد اتفاقاتبهتری در زمینه تئاتر کرج باشیم.

  • روایتی از دوران جنگ تحمیلی

کارگردان اثر نمایشی آقا لیلا می گوید: من عضو کوچکی از خانواده تئاتر این شهر هستم و سال هاست فعالیت دارم، شاید انگیزه من برای حضور این است که دوست دارم در شهرم نمایش روی صحنه ببرم. رضا رباط جزی با بیان این که نمایشنامه آقا لیلا یکی از نمایشنامه هایی است که من در سال های 86 و 87 در آن بازی و افتخارات زیادی کسب کردم می افزاید: با این نمایش به آلمان، خانه تئاتر و جشنواره بین المللی فجر حضور پیدا کردم و شاید هدفم برای انتخاب این متن این مساله بود. فضای نمایشنامه را دوست دارم و احساس می کنم هنوز این متن حرفی برای گفتن دارد زیرا به موضوع جنگ تحمیلی خیلی خاص و منحصر به فرد می پردازد، به طوری که برای مخاطب هم جذاب است.

وی اضافه می نماید: این نمایشنامه داستان خانواده ای است که در دوران جنگ تحمیلی آسیب دیدند و به شهری دیگر مهاجرت کردند. بعد از سال ها با ورود خواستگاری برای لیلا دختر خانواده نظم و آرامش خانواده از بین می رود و اتفاقاتی را رقم می زند. رباط جزی با بیان این که نمایشنامه خوانی یک مرحله قبل از اجراست و چهارچوب های خود را دارد و مهم ترین رکن در تئاتر به شمار می آید، ادامه می دهد: نمایشنامه خوانی هم کارگردانی دارد. یک نفر به عنوان کارگردان متن و بازیگر انتخاب می گردد، سپس آغاز به تمرین و در برخی مواقع فرم اجرایی طراحی می نماید. وی می گوید: در نمایشنامه خوانی تمام اصول برای بازیگران مثل اجرا رعایت می گردد. شاید میزانسن نداشته باشد، اما حس و لحن شبیه اجرای صحنه ای مخاطب را درگیر می نماید و تصاویری که در نمایشنامه وجود دارد در ذهن مخاطب نقش می بندد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 15 مهر 1398 شناسه مطلب: 29

به "آقا لیلا؛ میهمان شنبه های نمایشنامه خوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقا لیلا؛ میهمان شنبه های نمایشنامه خوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید