آئین سنتی شمع گردانی ، اردبیل

به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران/اردبیل یکی از این آیینهایی که در روز نهم محرم الحرام و تاسوعا برگزار می شود،آیین شام پایلاماق یا شمع گردانی است که طی آن اهالی اردبیل در 41 مسجد، شمع نذری روشن می کنند.

آئین سنتی شمع گردانی ، اردبیل

بیشتر شهروندان اردبیل برای برآورده شدن حاجات خود، روشن کردن شمع در مقابل مساجد شهر اردبیل را نذر می کنند. روز تاسوعا مردم شمع های نذری خود را که از قبل به تعداد 41 عدد تهیه کرده اند، پس از جاسازی در حیبه یا پاکت پلاستیکی به طرف مسجد محله خود و سپس دیگر مساجد به راه می افتند. اگر این عمل به صورت گروهی انجام شود، اغلب برای هر دسته یک نفر سر گروه برگزیده می شود که این فرد به مسیر41 مسجد مورد نظر کاملاً آگاه هستند و در پیشاپیش دسته حرکت می کنند و علاوه بر رجزخوانی و فرستادن صلوات به پیامبر و ائمه اطهار(ع) با صدای بلند و رسای خود افراد دسته را راهنمایی می کند.

وقتی شمع گذاران به مسجدی می رسند، با فرستادن صلوات، تشت داخل مسجد را بوسیده و چند قطره از آب تشت را به عنوان شفابخش در داخل شیشه ای که همراه خود آورده اند می ریزند. اغلب شمع گذاران در هر مسجد فقط یک شمع روشن می کنند اما تعدادی هم هستند که بیش از یک عدد شمع در یک مسجد روشن می کنند.

عکس: علی انوار / خبرنگاران - اردبیل

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1000

به "آئین سنتی شمع گردانی ، اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آئین سنتی شمع گردانی ، اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید