کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش

به گزارش آفتاب صبا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش از کشف و ضبط یک خمره سفالی تاریخی در خانه شخصی یک فرد خبر داد.

کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، رضا چنانی درخصوص چگونگی کشف این اثر گفت: پلیس اطلاعات شهرستان شوش طی رسیدگی به یک پرونده، حکم تفتیش منزلی در این شهرستان را دریافت میکند که در جریان این تفتیش یک عدد خمره سفالی نیز کشف میشود.

او ادامه داد: پس از کشف این خمره، موضوع بیدرنگ به پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شوش اطلاع داده میشود و مسئول پایگاه به همراه کارشناس آثار تاریخی پایگاه میراث جهانی شوش به پلیس اطلاعات مراجعه میکنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش افزود: پس از بررسیهای اولیه و پس از مستندنگاری، تهیه عکس و تاریخنگاری نسبی درخصوص این اثر، باتوجه به فرم ظرف و تزئینات موجود، این ظرف متعلق به دوران اسلامی (قرون اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ویژگیهای این خمره سفالی بیان کرد: شیء مذکور به رنگ نخودی روشن با پوشش گِلی رقیق با سه دستهبر روی گردن و دهانه و دارای تزئینات با نقش کنده در قسمت گردن و شانه ظرف است.

چنانی افزود: نیمه پایینی ظرف نیز ساده و بدون تزئین و به احتمال زیاد کاربری این ظرف برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است.

او با بیان اینکه ظرف مشکوف، سالم و دارای ایستایی کامل است افزود: ارتفاع این خمره 5/62 سانتیمتر، قطر کف 12 سانتیمتر، قطر شکم ظرف 36 سانتیمتر، قطر گردن 24 سانتیمتر و قطر لبه آن 19 سانتیمتر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش خاطرنشان کرد: باتوجه به اثرات خاک حاصل از حفاری که روی دسته و بدنه این خمره وجود داشت، احتمال فراوان میرود که اثر در جریان یک عملیات حفاری غیرمجاز از زیر خاک بیرون کشیده شده باشد.

وی در پایان یادآور شد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شده و موضوع درحال پیگیری است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 93

به "کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید