تالاب آجی گل، میزبان هجرت پرندگان

به گزارش آفتاب صبا، اینجا ترکمن صحراست، وسعتی سبز و بی خاتمه با چشم اندازی سخاوتمند و کم نظیر که در کنار اترک به زیبایی آرمیده است. استان سبز گلستان بهشت طبیعت گردان و ماجراجویان است. ترکمن صحرا با تالاب ها و چشم اندازها و دشت هایی وسیع و پر سخاوت، در کنار تاریخی ارزشمند و کهن میزبان شایسته ای برای گردشگران است. در مرز ایران و ترکمنستان سه تالاب بین المللی در نزدیکی هم قرار گرفته است که از جاذبه های مهم استان گلستان محسوب می شوند. آجی گل یکی از این تالاب هاست.

تالاب آجی گل، میزبان هجرت پرندگان

گل در زبان ترکمنی به معنای دریاچه و آجی به معنای تلخ است، برخی از محلی ها می گویند به دلیل نزدیکی این تالاب به تالاب آب شور آلاگل آب آن تلخ شده و دلیل این نامگذاری هم همین است. آجی گل با مساحتی نزدیک به 320 هکتار و عمقی بین 1 تا 5 متر، در نزدیکی روستای تنگلی در 75 کیلومتری شمال گنبد کاووس واقع شده است. این تالاب در برخی فصول سال مقصد پرندگان مهاجری است که از شمال سیبری به این نقطه مهاجرت می نمایند. فصل هجرت پرندگان در تالاب ها یکی از جذاب ترین فصول سال برای گردشگران به ویژه علاقمندان به پرنده نگری است، تالاب آجی گل مقصد پرندگان مهاجری مثل فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید، پلیکان پاخاکستری، قوی گنگ، قوی فریاد کش و بسیاری گونه های دیگر است. شاهین و سنقر تالابی و عقاب هم از گونه های مقیم این تالاب هستند. پوشش گیاهی این تالاب هم نسبت به تالاب های همسایه اش متراکم تر و بیشتر است. بو مادران آبی بخش وسیعی از تالاب آجی گل را پوشانده و بخش اعظمی از قسمت شرقی آن هم پوشیده از نی است.

آجی گل هم مثل بقیه جاذبه های طبیعی ایران، حال خوشی ندارد. هر چند بارندگی های بهاری اخیر تا حدودی به داد تالاب های ایران رسید، اما سد سازی ها و سو مدیریت ها همچنان سایه ای سنگین بر این پدیده های طبیعی دارند. فصل سفر به این منطقه و دیدن زیبایی های تالاب های بین المللی گلستان، فصل بهار است که طبیعت در اوج زیبایی خود واقع شده است و پرندگانی که از فصل زمستان به این تالاب آمده اند، هنوز میهمان آجی گل هستند. در بهار همچنین می توانید تجربه آرامش بخش ماهیگیری را هم در این منطقه داشته باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 71

به "تالاب آجی گل، میزبان هجرت پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب آجی گل، میزبان هجرت پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید