اخبار بد چه اثری بر روان بچه ها دارد؟

به گزارش آفتاب صبا، خبرگزاری ایرنا: شنیدن اخبار بد و ناگوار و اضطراب آور و نیز بحران های اجتماعی و طبیعی، سلامت روانی بچه ها را مختل نموده و افت تحصیلی را برای آنان بدنبال دارد.

اخبار بد چه اثری بر روان بچه ها دارد؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز یکشنبه در تبادل نظر با ایرنا با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها بدون توجه به حضور بچه ها اخبار اضطراب آوری همچون درگیری ها، جنگ ها، سیل، زلزله و آلودگی هوا را مشاهده و تفسیر می نمایند، بر ضرورت دقت خانواده ها در حفظ سلامت روانی بچه ها در زمان بحران های اجتماعی و طبیعی تاکید نمود.

رزیتا داوری ادامه داد: بچه ها در سنین کم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می نماید، شب ها به خواب نمی رود، در خواب کابوس می بیند، حاضر نیست تنها در اتاقش بخوابد و یا اینکه دچار علائم جسمی همچون دل درد، حالت تهوع و سر درد شده، ممکن است بر اثر شنیدن اخبار اضطراب آور دچار آسیب شده باشد.

این روانپزشک اضافه کرد: بسیاری از بچه ها بطورت دائم اخبار را پیگیری و خود اخبار را در اینترنت جست وجو می نمایند و با توجه به عدم تکامل رشد شناختی در بچه ها، جلوگیری از مواجهه آنان با اخبار ناگوار و اضطراب آور ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه فراهم کردن آسایش و رفاه روانی و اجتماعی سلامت روان کودک باید حفظ گردد، گفت: بچه ها نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب های روانی قرار می گیرند و با توجه به اینکه بچه ها از لحاظ رشد شناختی کاملا تکامل نیافته اند، نمی توانند اخبار را درست تحلیل و تفسیر نمایند.

این روانپزشک اضافه کرد: در بسیاری از مواقع فکر بچه ها در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدت ها مشغول می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اختلالات اضطرابی را از پیامد های مواجهه بچه ها با اخبار ناگوار مطرح کرد و گفت: بچه های که زمینه مسائل اضطرابی دارند، در مواجهه با این اخبار بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

داوری با تاکید بر اینکه بچه های که زمینه های مسائل اضطرابی دارند، بیش از سایر بچه ها در معرض آسیب های روانی قرار دارند، گفت: البته آسیب روانی بچه ها به واکنش های والدین نیز بسیار وابسته است، والدینی که خود دچار اضطراب هستند و دائم اخبار را پیگیری و درباره آن بحث و ابراز نگرانی می نمایند، فرزندشان را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی با تاکید بر اهمیت سبک زندگی والدین در سلامت روان بچه ها توضیح داد: بسیاری از بچه ها مضطرب، والدین مضطرب دارند و رفتار های آنان مسائل بچه هاشان را تشدید می نماید و دیدن صحنه های خشن می تواند در بچه ها اختلال استرس پس از سانحه ایجاد کند و پس از دیدن یک صحنه خشونت آمیز با توجه به اینکه کودک در این صحنه حضور نداشته، دائم در ذهن کودک تکرار می گردد و این تکرار وی را دچار استرس، ترس، تپش قلب و لرزش اندام ها می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ضرورت آنالیز شرایط بچه ها و نوجوانانی که در آنان علائم آسیب روانی مشاهده می گردد، توسط مشاوران و متخصصان این حوزه تاکید نمود.

منبع: برترین ها
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 886

به "اخبار بد چه اثری بر روان بچه ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخبار بد چه اثری بر روان بچه ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید