تور دبی ارزان: ابوظبی موزه دار می گردد!

به گزارش آفتاب صبا، فاستر، نخستین موزه جزیره ابوظبی را راه اندازی می نماید

اخیرا از تعدادی از طرح های فاستر و همکارانش برای موزه ملی زاید پرده برداری شد. این بنا که یادبود شیخ زاید بن سلطان النهیان، بنیان گذار امارات متحده عربی است، در جزیره سعدیات ابوظبی در امارات متحده عربی واقع شده است و اولین موزه ای است که برای این جزیره ساخته می گردد.

تور دبی ارزان: ابوظبی موزه دار می گردد!

با تور دبی ارزان در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

از دید معماری، هدف این بوده است که شکلی امروزی و پربازده را با عناصر طراحی و هتل داری سنتی عربی ترکیب نمایند تا موزه ای خلق شود که ماندگار، پذیرا و متناسب با فرهنگ آن مکان باشد. برای بزرگداشت میراث و عشق شیخ زاید به طبیعت، موزه در باغی زیبا و براساس ترتیب زمانی وقایع زندگی او بنا شده است.

با خبرنگاران همراه شوید تا از این موزه بیشتر بدانید:

معمار: فاستر و همکاران. مکان: امارات متحده عربی، ابوظبی، جزیره سعدیات. تیم پروژه فاستر و همکاران: نورمن فاستر، دیوید نلسون، جرارد اوندن، توبی بلانت، مارتین کسل، رز پالمر، دارا توحیدی، کارستن ولمر، بری چنگ، هو لینگ چونگ، سیدونی ایملر، جورن هرمان، اندرو کینگ، جما اون، جیلیان سالتر، ماریلو سیکولی، دنیل ویس، برام وان در وال، سیمون وینگ. مهندسان: WSP/BDSP AKT . معمار محلی: Planar. معماران باغ : Atelier Dreiseitl. طراحان نورپردازی: کلود انجل . مشاوران اقتصادی: RLB. دسترسی به مدخل ورودی: لرچ بیتس. نویسندگان اختصاصی: شامان اسمیت. مشاوران جریان هوا: RWDI. مهندسان محیط ریست: Transsolar. مشاوران تالار کنفرانس: شن میلسون + وایک . مشاوران جابه جایی مردم: Intelligent Space. مدیران برنامه ریزی: AECOM. طراحان اصلی منطقه: TDIC Master Planners . Museography (موزه گرافی) : موزه بریتانیا.

فضاهای نمایش بر روی تپه مصنوعی زیبایی قرار گرفته است. گالری ها در بخش اصلی 5 برج حرارتی خورشیدی قرار دارند. برج ها گرم می شوند و به صورت دودکش های حرارتی عمل می نمایند تا جریان های هوای خنک را به شکل طبیعی به درون موزه راهنمایی نمایند. هوای تازه در سطوح پایین محبوس شده و از داخل لوله های خنک نماینده زیرزمینی رد شده و سپس در لابی موزه رها می شود. حرارت بالای برج ها به گونه ای عمل می نماید که هوا را از میان گالری ها و تحت تاثیر دودکش حرارتی به شکل عمودی به بالا دهد. دریچه های هوا که در بالای برج های بال شکل باز می شوند از مزیت فشار منفی در بادپناه مقطع بال استفاده می نمایند تا هوای گرم را بیرون دهند.

در این موزه، برج ها از جنس سازه های فلزی سبک وزن هستند، که به صورت ایرودینامیکی و مانند پرهای بال یک پرنده عمل می نمایند. شباهت های آن با شاهین و پرواز تعمدی است و مستقیما به علاقه شیخ زاید به شکار شاهین برمی شود. یکی از گالری ها تحت عنوان تمرکز بیشتر بر حفظ منابع طبیعی به این موضوع اختصاص یافته است. این فضاهای داخلی به فضایی بیرونی باز می شوند که در آن به صورت زنده، نمایش هایی با پرندگان شکاری اجرا می شود.

برای برقراری توازن میان سازه های فلزی سبک وزن با تجربه ای داخلی که بیشتر به بزرگداشت اختصاص یافته، گالری ها در یک لابی مرکزی با شکوه که روشنایی آن از بالا تامین می شود ، به هم می رسند. این لابی به داخل زمین حفاری شده است تا از مزایای حرارتی آن بهره برداری شود و مغازه ها، کافی شاپ ها، تالارهای کنفرانس و سالن های غیر رسمی برای اجرای شعر و موسیقی و حرکات موزون را گرد هم آورد. در تمام این موارد، بازی نور و سایه به گونه ای محتاطانه و با دقت بر روی ورودی ها طراحی شده است که نور شدید آفتاب منطقه را گرفته و راهنمایی می نماید تا به این فضاهای داخلی روشنایی و جان بخشد. اجسام بر روی تاقچه ها و پایه هایی ستونی به نمایش در می آیند که به شکل یکپارچه از زمین بر می آیند. موزه، فضاهای اجرایی متنوعی را در بر می گیرد. یک تالار کنفرانس بزرگ، که با منسوجات عربی پوشیده شده است، اسباب هیجان انگیزی برای سخنرانی ها و فیلم ها مهیا می سازد. این لابی جایگاه های غیررسمی بیشتری را برای اجرای شعرخوانی، موسیقی و حرکات موزون در برمی گیرد، که مخاطبان می توانند گرد هم آیند و از این نمایش ها و فضای اجراهای سنتی لذت ببرند.

ایده فضای داخلی رستوران از نعمت و مهمان نوازی چادرهای بادیه نشینی می آید، با مبلمانی که با دقت بسیار انتخاب شده است. مجلس یا جایگاه های VIP (ویژه)، رو به حیاطی مرکزی باز می شوند. از آنجایی که این فضای سنتی تنها جایی در موزه است که می توان از چشم انداز ها برج های بادی لذت برد ، چشم انداز منحصربه فردی برای مهمانان فراهم می نماید.

لرد فاستر می گوید: مایه افتخار من بود که روی موزه ملی زاید کار کنم، تا به پیشبرد بینش شیخ زاید یاری کنم و با طبیعت پویای امارات متحده عربی امروزی ارتباط برقرار کنم. ما درصدد این بودیم که ساختمانی بنا کنیم تا نمونه ای از طرحی ماندگار، بازتاب نماینده عشق شیخ زاید به طبیعت و میراث بزرگ او باشد.

جزیره سعدیات در فاصله 500 متری از ساحل ابوظبی قرار گرفته است و بزرگ ترین واحد توسعه چند منظوره در خلیج فارس است که در 7 ناحیه سازماندهی شده، ناحیه فرهنگی جزیره سعدیات موزه گاگنهایم ابوظبی، لوور ابوظبی، و همین طور مرکز هنرهای نمایشی و موزه مریتایم (Maritime) را هم در برخواهد گرفت. ساخت موزه ملی زاید پیشاپیش آغاز شده است و اولین موزه ای خواهد بود که در این جزیره به بهره برداری می رسد.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1790

به "تور دبی ارزان: ابوظبی موزه دار می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دبی ارزان: ابوظبی موزه دار می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید