چرا وزارت بهداشت با شیوع آنفلوآنزا غافلگیر شد؟

به گزارش آفتاب صبا، عملکرد وزارت بهداشت در مواجهه با شیوع ویروس آنفلوآنزا نشان می دهد مدیران نظام سلامت کشور در مسئله پیشگیری و بهداشت راهی طولانی پیش رو دارند.

چرا وزارت بهداشت با شیوع آنفلوآنزا غافلگیر شد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، امسال آنفلوآنزا در کشور بر خلاف سه سال اخیر که خبری از شیوع پردامنه این بیماری نبود به صورت قوی تر و گسترده شایع شد به گونه ای که بر اساس آخرین آمار بیش از 8 هزار نفر مبتلا و 81 نفر تاکنون قربانی این بیماری شده اند؛ این شرایط حتی سبب شد تا مدارس بعضی از شهر ها تعطیل شوند.

اما آنچه در مدت دو هفته اخیر سر و صدای زیادی به پا نموده است، کمیاب و حتی نایاب شدن واکسن و داروی آنفلوآنزا بوده است، مسئله ای که سبب افزایش قیمت واکسن و داروی این بیماری شد و به همین دلیل موجی از نارضایتی از عملکرد وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی حوزه بهداشت و درمان کشور در روبروه با شیوع آنفلوآنزا ایجاد شده است. بعضی معتقدند وزارت بهداشت آمادگی لازم برای کنترل این بیماری را نداشته و بعضی دیگر بر این باورند که اطلاع رسانی ها و نحوه آگاهی بخشی دقیق و کافی نبوده است.

علاوه بر این موارد، بعضی از اظهار نظر های متناقض از سوی مدیران وزارت بهداشت سبب شده تا افکار عمومی بیش از پیش نسبت به بیماری آنفلوآنزا دچار سردرگمی شوند. تا پیش از شیوع گسترده این بیماری آنچه که به عنوان خبر های پیرامون این بیماری در رسانه ها منتشر می شد حول محور تزریق واکسن و راه های پیشگیری بود، اما طی یک هفته اخیر و گسترده تر شدن آنفلوآنزا و افزایش تقاضای واکسن، علیرضا رئیسی معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفته است میزان اثرگذاری واکسن حدود 47 درصد است، سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در اظهار نظری اثرگذاری این واکسن را حدود 30 درصد دانسته است، علاوه بر این بعضی اظهارنظر ها حتی حاکی از این است که تزریق واکسن در روز های پیش رو که موج بیماری در حال خروج از کشور است ثمربخش نیست و در واقع این واکسن باید از حدود دو هفته تا یک ماه قبل تزریق می شده است. این در حالی است که طی مدت اخیر موجی از تقاضا برای دریافت دارو و واکسن ایجاد شده که نهایتا منجر به کمبود واکسن در بعضی مناطق کشور و افزایش قیمت دارو شد.

البته که وزارت بهداشت با اقدام های فوری واکسن و داروی مورد احتیاج بازار را تامین کرد که یکی از نکات جالب توجه وارد کردن داروی خارجی با توجه به وجود داروی داخلی بود! مسئله ای که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اینچنین عنوان نمود:700 هزار عدد کپسول اسلتامیویر فراوری داخل به زنجیره توزیع داروی کشور وارد شد، البته شرکت فراوریکننده با وقفه دو ماهه فراوری خود را شروع کرد و نتوانست به موقع این تعهد خود را انجام دهد. پیش از این نیز بیش از یک میلیون و 300 هزار کپسول اسلتامیویر خارجی به صورت فوریتی وارد شده بود که ظرف هفته های گذشته در شبکه بهداشتی کشور و داروخانه های منتخب توزیع شده بود و با ورود محصول فراوریی شرکت ایرانی و برنامه فراوریی این شرکت، عملا دپوی استراتژیک اسلتامیویر تا ماه های ابتدایی سال 99 نیز فراهم شده است.

با این شرایط چند ابهام پیرامون اقدام های اخیر وزارت بهداشت در روبروه با شیوع آنفلوآنزا وجود دارد.

نخست، باتوجه به اینکه کانون ویروس کشور های همسایه بوده چرا وزارت بهداشت با رصد دقیق و یاری از سازمان جهانی بهداشت آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس را ایجاد نکرد؟

دوم، چرا پس از ایجاد موج اول شیوع ویروس بازهم تدابیر کافی برای جلوگیری از ابتلای بیش از 8 هزار نفر و فوت 81 نفر اندیشیده نشد و وزارت بهداشتی که در ایجاد کمپین هایی همچون فشارخون مسبوق به سابقه است، به یاری رسانه ها کمپینی برای آگاهی بیشتر جامعه به راه نینداخت؟

سوم، اظهارات متناقض مدیران وزارت بهداشت درباره اثرگذاری واکسن آنفلوآنزا در حالی مطرح شده است که کشور با کمبود واکسن روبرو شده، با این شرایط این سؤال مطرح است که چرا تا پیش از شیوع گسترده و غافلگیر شدن وزارت بهداشت و افزایش تقاضای مردم چنین اظهاراتی بیان نشده بود؟ آیا این عذر بدتر از گناه نیست؟!

و چهارم، وزارت بهداشت نه تنها در زمینه تامین واکسن بلکه در زمینه تامین دارو نیز غافلگیر شد و به دلیل فراوری انحصاری دارو توسط یک شرکت داخلی و بدعهدی این شرکت ناچار به واردات داروی خارجی شد، با این شرایط سؤالی که وزارت بهداشت باید جوابگو باشد این است که آیا نظارتی بر رویه فراوری و تامین زنجیره دارو وجود ندارد؟ و اگر دارد چرا با افزایش تقاضا داروی مورد احتیاج نایاب شد؟

در خاتمه لازم به یادآوری است، تیرماه امسال سعید نمکی وعده شروع فاز دوم طرح تحول سلامت با اولویت بهداشت بر درمان را داد، اما با وقوع شیوع آنفلوآنزا و ابتلای بیش از 8 هزار نفر معین است وزارت بهداشت و درمان باید عزمی جدی تر برای ترویج اصول بهداشتی و پیشگیری کننده در جامعه از خود نشان دهد چرا که یکی از اثر های سوء طرح تحول عادت دادن جامعه به مسئله درمان بوده است!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 399

به "چرا وزارت بهداشت با شیوع آنفلوآنزا غافلگیر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا وزارت بهداشت با شیوع آنفلوآنزا غافلگیر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید