وزارت علوم: بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد الزامی نیست، احتمال تعویق پذیرش قبولی های کنکور امسال در دانشگاه

به گزارش آفتاب صبا، معاون آموزشی وزیر علوم درباره بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد، گفت: مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد الزام آور نیست.

وزارت علوم: بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد الزامی نیست، احتمال تعویق پذیرش قبولی های کنکور امسال در دانشگاه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری مجازی درباره بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد، گفت: بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد الزامی نیست.

وی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا فقط مجوز داده دانشگاه هایی که می توانند حضور دانشجو را فراهم کنند مجوز حضور داشته باشند.

وی گفت: در این مرحله هم اولویت با فراهم کردن زمینه حضور دانشجویان کارشناسی ارشد است.

معاون آموزشی وزیر علوم شرح داد: آمارهای ما نشان می داد که درصد قابل توجهی از دانشگاه ها به صورت الکترونیکی آموزش ها را انجام داده اند و همچنان تاکید بر آموزش الکترونیکی است.

وی اضافه نمود: این حضور هم باید به گونه ای باشد که مستلزم جابه جایی گسترده دانشجو نباشد.

به گزارش فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواسته اند که کلاس های کارشناسی ارشد دانشگاه بازگشایی شود.

هیچ دستوری را به همه دانشگاه ها دیکته نکردیم

خاکی صدیق گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور که آموزش های دانشگاه ها به صورت الکترونیکی برگزار گشت هیچ دستوری را به همه دانشگاه ها دیکته نکردیم. زیرا چنین کاری ممکن نبود، با توجه به شرایط متفاوت دانشگاه ها، ارائه یک دستورالعمل یکسان و واحد به همه دانشگاه ها امکان پبذیر نبود و از این رو بهترین تصمیم این بود که توصیه هایی را ارائه کنیم و اختیار عمل بر اساس شرایط به دانشگاه ها واگذار شود.

اولویت حضور پس از 17 خرداد با دانشجویان کارشناسی ارشد است

وی تاکید کرد: در این ایام همواره اولویت اول وزارت علوم سلامت و دانشجویان استادان کارکنان و کارشناسان بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: استمرار آموزش الکترونیکی توصیه اول به دانشگاه ها است اما بخش عمده ای از کار دانشجویان کارشناسی ارشد پژوهش است و نیاز به حضور در آزمایشگاه و کارگاه های عملی دارند که با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت، این امر امکان پذیر خواهد بود.

اولویت برگزاری آزمون های انتها ترم

وی درباره برگزاری امتحانات هم گفت: اولویت اول و بهترین نوع آزمون، آزمون حضوری است اما اگر به هر دلیلی امکان برگزاری آزمون حضوری فراهم نشد، دست دانشگاه و دانشجو را برای برگزاری آزمون به روش های دیگر باز گذاشتیم و در این باره دانشگاه ها اختیار عمل برای تصمیم گیری دارند.

حذف درس و ترم برای دانشجویانی که قادر به پیگیری دروس الکترونیکی نبودند

خاکی صدیق اضافه نمود: با این حال اگر تعدادی از دانشجویان هنوز به هر دلیل نمی توانند به هیچ روشی از کلاس استفاده کنند برای آنها حذف یا حذف درس بدون احتساب در سنوات دیده شد. همچنین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که کار عملی داشتند و به هر دلیلی قادر به انجام کار عملی خود نبودند امکان حذف ترم فراهم شد. همچنین از دانشگاه ها خواسته شد و به آنها توصیه شد که همکاری بیشتری را در این زمینه با دانشجویان داشته باشند و وزارت علوم این موضوع را از دانشگاه ها درخواست کرده است.

وی ادامه داد: افزایش دروس معرفی به استاد در صورت برگزار نشدن ترم تابستانی از دیگر شرایطی بود که وزارت علوم برای دانشجویان تسهیل کرد.

وی اضافه نمود: برای هر دانشجویی که نتواند دروس را به انتها برساند، مشمول افزایش طول ترم بدون احتساب در سنوات می شود.

حضور دانشجویان شهرهای در شرایط قرمز همچنان ممنون است

وی با بیان اینکه حضور دانشجویان شهرهای در شرایط قرمز همچنان در دانشگاه ها ممنون است، اضافه نمود: دانشجویانی که در شهرهای شرایط قرمز حضور دارند، نمی توانند در دانشگاه حضور یابند و آموزش از راه دور برای آنان ادامه می یابد و درباره دروس عملی و کارگاهی بعدا تصمیم گیری می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به ترم تابستانی اضافه نمود: دانشگاه ها به ویژه آن دانشگاه هایی که دانشجویان ترم آخر دارند، می توانند ترم تابستانی را برگزار کنند.

نمی توانیم ترم بعد را پیش بینی کنیم

وی درباره پیش بینی شرایط ترم آینده گفت: پیش بینی دقیق برای ترم آینده و شرایط آن در حال حاضر برای هیچکس امکان پذیر نیست. طبق رصدهایی که از آموزش عالی دنیا داشته ایم، سایر کشورها نیز به طور قطعی نمی دانند که چه اتفاقی در ترم های دیگر خواهد افتاد. در حال حاضر دانشگاه های خوب دنیا اعلام کرده اند همه آموزش های الکترونیکی را برگزار کرده و بسته به شرایط تصمیم گیری خواهند کرد و برخی دانشگاه ها هم هنوز موضوعی را در این باره اعلام نکرده اند.

خاک صدیقی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت ها فراهم شده است. اگر شرایط بیماری همچنان ادامه یابد و ما نتوانیم حضور دانشجویان را داشته باشیم با این تجربه ای که در این ترم داشته ایم، آموزش های الکترونیکی می تواند ادامه یابد، اما خوشبینانه ترین حالت این است که پیش بینی کنیم ترم آینده به صورت حضوری برگزار می شود؛ با این حال تاکید می کنم که از اکنون می توان در مورد شرایط ترم آینده صحبت کرد.

وی درباره شهریه دانشجویان شهریه پرداز گفت: این موضوع در اختیار هیئت امنای دانشگاه ها است.

خاکی صدیق ادامه داد: از دانشگاه خواسته ایم که شرایط حذف ترم را برای دانشجویان تسهیل کنند و با دانشجوها در این زمینه مساعدت های لازم را انجام دهند.

86 درصد دانشجویان تحت پوشش آموزش مجازی قرار گرفتند

خاکی صدیق درباره آخرین آمار از شرایط آموزش های الکترونیکی در دانشگاه ها، گفت: 86 درصد دانشجویان تحت پوشش آموزش های مجازی قرار گرفته اند و قطعاً در دوران پس از کرونا شاهد ارتقای کیفیت آموزشی در کشور خواهیم بود و آموزش های ترکیبی به بخشی از آموزش کشور اضافه خواهد شد.

احتمال تغییر زمان آغاز ترم آینده

وی درباره زمان آغاز ترم آینده، گفت: این موضوع به دو فاکتور اعلام نتایج کنکور و امکانات دانشگاه ها بستگی دارد. بیشتر دانشجویان خوابگاهی هستند و در ترم جاری با تأخیر در دانش آموختگی روبرو هستیم و از این رو آغاز ترم آینده دانشجویان جدیدالورود از بهمن ماه یک گزینه است.

اینترنت 90 درصد دانشگاه ها رایگان شد

وی درباره آخرین شرایط اینترنت رایگان دانشگاه ها، گفت: طبق آخرین اطلاعی که دارم 90 درصد دانشگاه ها دارای اینترنت رایگان هستند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 816

به "وزارت علوم: بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد الزامی نیست، احتمال تعویق پذیرش قبولی های کنکور امسال در دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت علوم: بازگشایی دانشگاه ها از 17 خرداد الزامی نیست، احتمال تعویق پذیرش قبولی های کنکور امسال در دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید