مجری طرح گندم در گفت وگو با خبرنگاران: خرید تضمینی گندم از 2 میلیون و 200 هزار تن فراتر رفت، پرداخت 88 درصد مطالبات گندمکاران

به گزارش آفتاب صبا، اسفندیاری پور گفت: از ابتدای فصل خرید تاکنون بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان 18 استان کشور خریداری شده است.

مجری طرح گندم در گفت وگو با خبرنگاران: خرید تضمینی گندم از 2 میلیون و 200 هزار تن فراتر رفت، پرداخت 88 درصد مطالبات گندمکاران

اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل خرید تاکنون بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان 18 استان کشور خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

وی از پرداخت 88 درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: مابقی مطالبات پس از درج در سامانه به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

اسفندیاری پور روند تولید و تحویل گندم را مطلوب ارزیابی کرد و اضافه نمود: با توجه به روند مناسب تولید پیش بینی می شود که امسال برای چهارمین سال متوالی خودکفایی استمرار یابد و گندم مورد نیاز از محل تولید داخل تامین شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 13 میلیون و 300 هزار تن گندم در کل کشور تولید شد، اظهار کرد: با وجود شرایط مساعد مزارع براورد می شود که امسال تولید گندم به 14 میلیون و 500 هزار تن برسد.

به گفته مجری طرح گندم، هم اکنون برداشت گندم از 18 استان اقلیم گرم و خشک در حال انجام است و از دهه دوم تیر سایر مناطق به مرور وارد چرخه خرید می شوند.

آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم/ رشد 20 درصدی خرید گندم نسبت به سال قبل

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه استان خوزستان با یک میلیون و 270 هزار تن بالاترین آمار خرید را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: استان های فارس، ایلام و جنوب کهنوج از دیگر استان های اصلی خرید تضمینی گندم هستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر تولید گندم اظهار داشت: اگرچه سیل اخیر به تعدادی از کشاورزان استان خوزستان خسارت وارد کرده است و از ایین حیث باید مورد حمایت دولت قرار گیرند، اما در کلان تولید گندم تاثیری نداشته است.

وی قیمت تضمینی هر کیلو گندم برای نان با 3 درصد افت مفید و 1 درصد افت غیر مفید را یک هزار و 700 تومان اظهار داشت و گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم دوروم یک هزار و 770 تومان است، اما از آن جا که قیمت هر کیلو گندم نان برای کشاورزان 1726 تومان تمام می شود، از این رو اقداماتی برای افزایش سود کشاورزان و در نتیجه افزایش میزان تولیدشان باید صورت پذیرد.

مجری طرح گندم در پایان طی توصیه ای به کشاورزان اضافه نمود: گندمکاران پس از برداشت از آتش زدن بقایای کاه و کلش در مزارع اجتناب کنند چرا که ماندگاری بقایای گندم در مزارع حاصلخیزی خاک تاثیر بسزایی دارد. ضمن آنکه به طور دائم مزارع را پایش کنند و در صورت هر گونه آفت سن گندم و زنگ گندم با کارشناسان مشورت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 12

به "مجری طرح گندم در گفت وگو با خبرنگاران: خرید تضمینی گندم از 2 میلیون و 200 هزار تن فراتر رفت، پرداخت 88 درصد مطالبات گندمکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجری طرح گندم در گفت وگو با خبرنگاران: خرید تضمینی گندم از 2 میلیون و 200 هزار تن فراتر رفت، پرداخت 88 درصد مطالبات گندمکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید