علت استعفای وزیر انرژی آمریکا تعیین شد

به گزارش آفتاب صبا، رییس جمهور آمریکا چند هفته پس از به راه افتادن شایعاتی درباره مهیا شدن ریک پری برای استعفا، انتها کناره گیری وزیر انرژی این کشور را تایید کرد.

علت استعفای وزیر انرژی آمریکا تعیین شد

به گزارش ایسنا، شبکه CNBC به نقل از دونالد ترامپ نوشت: ریک پری استعفای خود را روز گذشته تقدیم نموده و در انتها سال 2019 از سمت خود به عنوان وزیر انرژی کناره گیری می نماید.

بر اساس اولین گزارشی که از سوی پولیتیکو درباره استعفای ریک پری منتشر شد، پری چندین ماه بود که قصد استعفا داشت و دخالت غیرمستقیم وی در تحقیقات استیضاح ترامپ باعث شده است که وی تصمیم قطعی بگیرد.

نام ریک پری با رسوایی که منتهی به شروع تحقیقات استیضاح ترامپ شد، گره خورد زیرا وی در راس هیاتی حضور داشت که برای شرکت در مراسم تحلیف ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به این کشور سفر نموده بود. قرار بود ابتدا مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا در این مراسم حضور پیدا کند ولی در آخرین لحظه پری جای وی را گرفت. پولیتیکو به نقل از منابع مطلع گزارش نموده بود که واشنگتن کوشش داشت تا دریابد آیا زلنسکی هوادار ترامپ خواهد بود یا مواضع ضد وی را خواهد داشت.

اما این مسئله ارتباطی به رسوایی اخیر نداشت و جنجال بر سر کوشش ترامپ برای استفاده از رییس جمهور اوکراین به منظور تحقیقات درباره جو بایدن، نامزد دموکراتها و رقیب اصلی وی در قبال یاری نظامی به اوکراین، ایجاد شد.

با این حال ترامپ گفته است این پری بود که از وی خواست با زلنسکی تماس بگیرد و تحقیقات استیضاح هم بر محور همین تماس است. بر اساس اعلام دفتر وزارت انرژی آمریکا، دلیل این که ریک پری از ترامپ خواست با زلنسکی در آن روز صحبت کند، مذاکره درباره مسائل انرژی بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شبکه CNBC خاطرنشان نموده که ترامپ مستقیما از بسیاری از مقامات که پای وی را به این رسوایی کشانده اند انتقاد نموده است اما پری در میان آنها نبوده و برعکس، زمانی که ترامپ استعفای پری را تایید کرد، از وی به خوبی یاد کرد.

ریک پری که پیش از این فرماندار ایالت فراوریکننده نفت تگزاس بود، برای پیشبرد سیاست نفوذ انرژی ترامپ به وسیله حداکثر کردن فراوری سوختهای فسیلی کوشش می کرد و در سفرهایی که به اروپا داشت از گاز آزادی یا به عبارت دیگر از صادرات گاز طبیعی آمریکا به لهستان، لیتوانی و سایر کشورها به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه صحبت نموده بود.

ترامپ روز آدینه خاطرنشان کرد دن برویت، معاون وزیر انرژی آمریکا را که در ماه های اخیر در چندین دیدار انرژی بین المللی شرکت نموده است، جانشین پری خواهد نمود.

برویت هم مانند پری هوادار صادرات انرژی بوده و اغلب اشاره می نماید که چطور رونق فراوری نفت و گاز آمریکا، بازارهای انرژی و ژئوپلیتیک جهانی را تغییر داده است. وی پیش از پیوستن به وزارت انرژی آمریکا، عهده دار سمتهای دولتی متعددی بوده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 279

به "علت استعفای وزیر انرژی آمریکا تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت استعفای وزیر انرژی آمریکا تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید