شک و شبهه درباره تاثیرگذاری واکسن های کرونای چینی در تقابل با دلتا

به گزارش آفتاب صبا، دو واکسن کرونای چینی ها به نام سینوفارم و سینووک از سوی سازمان جهانی بهداشت تاییدیه گرفته اند و کشورهای زیادی خواهان این واکسن هستند اما اکنون در رابطه با این واکسن ها مشکلاتی به وجود آمده است.

شک و شبهه درباره تاثیرگذاری واکسن های کرونای چینی در تقابل با دلتا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز ، بسیاری از کشورها مشتری واکسن چینی ها هستند، از برزیل و اندونزی گرفته تا دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی. اما با شیوع بیشتر ویروس جهش یافته و خطرناک کرونای دلتا نگرانی های زیادی در رابطه با این دو واکسن به وجود آمده است.

آیا سینوفارم و سینوواک در برابر دلتا موثر هستند؟

چین نتایج کارآیی واکسن را بر اساس داده های مقیاس عظیم در آزمایشات بالینی یا استفاده در دنیای واقعی ارائه ننموده است و همچنین اطلاعات دقیق آزمایشگاهی را ارائه نداده اما کارشناسان چینی از مردم می خواهند که در اسرع وقت خود را با این واکسن ایمن نمایند.

فقدان اطلاعات دقیق در خصوص واکسن های چینی علیه دلتا هر گونه آنالیز معنی دار توسط متخصصان خارجی را با مشکل روبرو نموده است.

ژونگ نانشان ، متخصص اپیدمیولوژی در چین به خبرنگاران گفت: محققان دریافتند که واکسن های چینی تا حدی در کاهش خطر موارد علامتی و شدید ناشی از دلتا موثر هستند.

اما این همه ماجرا نیست. این تحقیق بر اساس تجزیه و تحلیل همه گیری در شهر گوانجو است و اندازه های نمونه های اولیه جهت تحقیق و آنالیز کوچک به نظر می رسد.

اما بعضی دیگر از ویروس شناسان چینی اصرار دارند بگویند بدن کسانی که واکسن های چینی را تزریق نموده اند در مقایسه با کسانی که این واکسن ها را نزده اند سه برابر بیشتر قدرت خنثی سازی و مقابله با کرونای دلتا را دارد.

سخنگوی شرکت داروسازی سینوواک یعنی لیو پیچنگ نیز در واکشن به انتشار نتایج اولیه تحقیقات در رابطه با اثربخشی واکسن های چینی در مقابل دلتا به رویترز گفت: بر اساس نمونه های خون کسانی که واکسن تزریق نموده اند ، سه برابر قدرت مقابله با دلتا نشان داده شده است.

اما وی به نکته دیگری هم اشاره نمود. وی گفت که یک تقویت نماینده (به عبارت دیگر تزریق سومین واکسن) به دنبال دو دوز قبلی می تواند به سرعت ایجاد واکنش آنتی بادی قوی تر و بادوام تر علیه دلتا یاری کند. با این حال او اطلاعات دقیق ارائه نکرد.

فنگ زیجیان ، معاون سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های چین ، هفته گذشته به رسانه های دولتی گفت: آنتی بادی های ایجاد شده توسط دو واکسن چینی در مقایسه با سایر واکسن ها در برابر دلتا موثرتر نیستند.

فنگ جزئیاتی از جمله نام دو واکسن ارائه نکرد اما قطعا سینوفارم و سینوواک منظورش است.

گزارش های دیگر حاکی از آن است این واکسن ها هنوز می توانند از مردم محافظت نمایند ، زیرا هیچ یک از واکسینه شده ها در جنوب استان گوانگدونگ ، جایی که اولین موارد از نوع دلتا در چین پیدا شد ، علائم شدیدی ندارند. تمام موارد شدید از افراد واکسینه نشده است.

جین دونگ یان ، ویروس شناس از دانشگاه هنگ کنگ ، گفت که اظهار نظر فنگ به تنهایی برای تأیید این ادعا که واکسن های چینی در برابر موارد شدید موثر هستند، کافی نیست.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1504

به "شک و شبهه درباره تاثیرگذاری واکسن های کرونای چینی در تقابل با دلتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شک و شبهه درباره تاثیرگذاری واکسن های کرونای چینی در تقابل با دلتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید