شناسایی ابتلا به کرونای جهش یافته ظرف 3 ساعت ممکن شد

به گزارش آفتاب صبا، محققان یک دستگاه تست کووید 19 به اندازه لپ تاپ توسعه داده اند که قادر به آنالیز 96 نمونه به طور همزمان است و می تواند در سه ساعت نوع ابتلا به شاخه جهش یافته ویروس را شناسایی کند.

شناسایی ابتلا به کرونای جهش یافته ظرف 3 ساعت ممکن شد

به گزارش خبرنگاران، محققان ادعا می نمایند یک دستگاه تست کووید 19 جدید ابداع نموده اند که قابل حمل است و می تواند ویروس کرونا را در چند دقیقه ردیابی کند و حتی تشخیص دهد از نوعی مسری تر است یا خیر.

محققان انستیتو مطالعات زیست شناختی سالک در کالیفرنیا آمریکا این دستگاه را ابداع نموده اند که NIRVANA نام گرفته است.

دستگاه مذکور به اندازه یک لپ تاپ است که در 15 دقیقه کووید 19 را شناسایی می نماید و می توان از آن برای تست ابتلاء به ویروس هایی با علائم مشابه آنفلوآنزا استفاده کرد.

همچنین ابزار جدید می تواند در 3 ساعت آزمایش توالی ژنتیکی انجام دهد تا جهش یافته بودن ویروس (مانند شاخه های ویروس کرونای انگلیسی و آفریقایی) را ردیابی کند. به این ترتیب کارشناسان بهداشتی می توانند سرعت شیوع ویروس را مشخص نمایند.

در بیانیه مربوط به این پژوهش آمده است: دستگاه مذکور روشی برای ردیابی و نظارت بر ویروس است که نیازی به تجهیزات و زیربنای گرانبها ندارد.

محققان این پروژه از فناوری RPA استفاده کردند. تست های PCR از روش افزایش و کاهش دما برای جدا کردن دی ان ای و مکان یابی ماده ویروسی ژنتیکی استفاده می نمایند. اما PRA از پروتئین ها برای این منظور استفاده می نماید و فرایند را با سرعت بیشتری انجام می دهد.

این تست نتیجه ابتلاء یا عدم ابتلاء به کووید 19 را در 15 دقیقه نشان می دهد و می تواند در 3 ساعت مشخص کند نمونه ارائه شده حاوی شاخه جهش یافته ویروس کرونا است یا خیر.

در آزمایش ها محققان 70 نمونه از جمله 10 نمونه دارای ویروس کرونا و 60 نمونه با شرایط نامعلوم را در دستگاه آنالیز کردند.

در تمام موارد دستگاه وجود ویروس در نمونه را به درستی شناسایی کرد و در صورت مثبت بودن تست، شاخه ویروس کرونا نیز نشان داده شد.

به گفته محققان، دستگاه مذکور می تواند همزمان 96 نمونه را آزمایش کند و برای ردیابی کووید 19 در مدارس یا فرودگاه ها مناسب است.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1384

به "شناسایی ابتلا به کرونای جهش یافته ظرف 3 ساعت ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی ابتلا به کرونای جهش یافته ظرف 3 ساعت ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید