خودکشی شیرین در کانادا هم مجاز شد

به گزارش آفتاب صبا، اوتانازی یا مرگ شیرین خلاص شدن از چنگ بیماری با خودکشی است که توسط پزشک انجام می گردد.

خودکشی شیرین در کانادا هم مجاز شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارشگروه وبگردی خبرنگاران؛ این عمل در پزشکی به اوتانازی معروف است و تنها در کشورهای محدودی آن هم با قوانین خاص امکان پذیر است. اوتانازی در اصطلاح، شرایطی است که در آن، بیمار بنا به درخواست خودش به صورت طبیعی و آرام بمیرد. این شرایط معمولاً در بیماری های سخت یا دردناک یا درمان های طولانی مدت و ناامیدنماینده پدید می آید. در فارسی به آن هومرگ، مرگ شیرین، قتل ترحمی یا به مرگی نیز گفته شده است.

توقّف فرایند درمان یک بیمار، قطع سرم و تغذیه وریدی، قطع اکسیژن، جلوگیری از تراکافت(دیالیز) و جداکردن فرد از دستگاه های حمایتی ارگان های حیاتی، همچنین دادن داروهای مسکن با دوز بالا، که موجب کاهش هوشیاری و تسریع مرگ می شوند، از روش های اتانازی به حساب می آیند.

برداشت های متفاوت از مفهوم هومرگ(اوتانازی)، وجود دارد؛ مثلا در روش غیرمستقیم، پزشک با تجویز دارویی، فقط مقدمات مرگ بیمار را فراهم می نماید و بیمار با آگاهی کامل به استقبال مرگ اختیاری می گردد. اما در روش مستقیم، پزشک یا پرستار خود عامل مرگ بیمار هستند. تزریق داروی کشنده و جداکردن بیمار از دستگاه های حمایتی، مثال هایی از این روش هستند که بعضی اوقات بدون اطلاع بیمار انجام می شوند.

بدین ترتیب جداکردن بیمار مرگ مغزی از دستگاه های حمایتی نیز از نظر بسیاری اتانازی غیر داوطلبانه، غیر فعّال به شمار می آید.

دیوان عالی کانادا اوتانازی را مجاز بیان کرد

به حکم دیوان عالی کانادا، پزشکان این کشور می توانند به بیماران لاعلاجی که شرایط پزشکی دشواری دارند یاری نمایند تا به حیات خود انتها دهند.

به گزارش بی بی سی با این رای، قانون ممنوعیت اوتانازی یا مرگ خودخواسته که در سال 1993 در این کشور تصویب شده بود تغییر می یابد.

این دادگاه به اتفاق آرا، قانون پیشین را تجاوز به حقوق کانادایی ها توصیف نموده است.

یک گروه فعال حقوق مدنی به نمایندگی از دو زن به نام های کی کارتر و گلوریا تایلور که دچار بیماری لاعلاج بودند این پفراینده را در دادگاه گگرددند اما هر دوی آنها پیش از صدور حکم درگذشتند.

اکنون دولت کانادا یک سال فرصت دارد که قوانینش را در خصوص خودکشی خودخواسته بازنویسی کند.

اگر دولت قوانین خود را تغییر ندهد، قانون فعلی از اعتبار ساقط می گردد.

مشاوره، یاری یا تشویق به خودکشی در کانادا غیرقانونی است و کسی که مرتکب چنین کاری گردد باید تا 14 سال زندان را تحمل کند.

گریس پاستین از انجمن حقوق مدنی ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا که این پفراینده را به دادگاه برده، روز صدور حکم دیوان عالی را روزی فوق العاده دانست.

او می گوید حالا مرگ با یاری پزشکان به عنوان یکی از خدمات پزشکی خواهد بود که می تواند کار بیمارانی را تمام کند که از درد غیرقابل تحمل رنج می برند.

در کدام کشورها اتانازی قانونی است

در بعضی کشورها مانند هلند، سوئد، بلژیک و چند ایالت از ایالات متحدهٔ آمریکا شامل اورگان، واشنگتن و مونتانا اوتانازی به روش غیرمستقیم قانونی است. البته کمیسیون پزشکی باید شرایط بیمار را کاملا آنالیز کند. در سوئد کلینیکی وجود دارد که بیماران سراسر اروپا از مدت ها قبل وقت می گیرند تا به آنجا بفرایند و اقدام به اتانازی نمایند.

در استرالیا هم که اوتانازی غیرقانونی است، یک بیمارستان دریایی مجهز روی یک کشتی، آن را انجام می دهد.

ردیفکشورشرح
1آمریکادر سه ایالت اورگان،واشنگتن،مونتانا
2سوئیس تصویب1941
3کلمبیاتصویب 1997
4استرالیا1995 بعدا لغو وبه یک ایالت محدود شد
5هلندتصویب 2002
6بلژیکتصویب 2002
7آلبانیمحدود
8سوئدمحدود به چند کلینیک

البته در مکزیک نیز در سال 2010 تنها در مکزیکوسیتی این عمل مجاز اعلام شده است.

حال باید به این جدول کشور کانادا را هم اضافه کنیم گرچه منتقدان اوتانازی معتقدند این کار یعنی قطع امید کردن از پیشرفت علم پزشکی هم چنین هواداران مذهب که حیات را هدیه خداوند دانسته و قطع عامدانه آن را گناه می دانند.

اما هواداران این ایده که کم هم نیستند معتقدند که درد و رنج را تنها با این روش می توان انتها داد یعنی با یاری پزشک.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 794

به "خودکشی شیرین در کانادا هم مجاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکشی شیرین در کانادا هم مجاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید